۱۳۹۸ دی ۱۳, جمعه

گام‌هایی که در سال ۲۰۱۹ برداشته شد؛ از حضور زنان ایرانی در استادیوم برای یک مسابقه تا رفع محدودیت‌های سفر برای زنان سعودی

به گزارش صدای آمریکا-بر اساس گزارش اخیر بانک جهانی تحت عنوان «زنان، کار و قانون ۲۰۱۹: یک دهه اصلاحات»، تنها در شش کشور جهان، زنان و مردان حقوق برابر دارند. یک دهه پیش، حتی یک کشور نیز به این تساوی دست پیدا نکرده بود.

ایران، در پایین جدول تساوی جنسیتی قرار گرفته و تنها از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و سودان وضعیت بهتری دارد.

با این حال در سال ۲۰۱۹، گام‌های مهمی در راستای برابری جنسیتی در گوشه و کنار جهان از جمله ایران برداشته شد.



پیروزی تیم فوتبال زنان آمریکا در جام جهانی و باز شدن بحث برابری دستمزد

چهارمین پیروزی تیم فوتبال زنان آمریکا در جام جهانی، بحث در مورد دستمزد برابر به زنان و مردان فوتبالیست را باز کرد.

پیروزی ۲ بر ۰ تیم فوتبال آمریکا در برابر هلند با شادی هواداران این تیم در استادیوم همراه شد که بسیاری از آنها با سر دادن شعار «دستمزد برابر» توجه رسانه ها را به این مسأله جلب کردند.

در فضای مجازی نیز، عده ای از سیاستمداران و ورزشکاران به این نکته اشاره کردند و مگان راپینو، کاپیتان تیم فوتبال زنان آمریکا، صدای زنان ورزشکار برای دریافت دستمزدی برابر با مردان شد.

پاداش پیروزی در جام جهانی سال ۲۰۱۸ برای مردان فوتبالیست، ۴۰۰ میلیون دلار بود؛ در حالی که بازیکنان زن امسال ۳۰ میلیون دلار پاداش خواهند گرفت. رئیس فیفا گفته است که قصد دارند این رقم را برای جام جهانی سال ۲۰۲۳ فوتبال زنان دوبرابر کند؛ ولی به گفته خانم راپینو، برای رسیدن به برابری راه درازی در پیش است.

حضور زنان ایرانی در استادیوم پس از چهار دهه

در ایران، پس از فشار فدراسیون بین‌المللی فوتبال و تلاش‌های فعالان مدنی درهای استادیوم پس از چهار دهه به روی زنان باز شد. در بازی مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ میان ایران و کامبوج، هزاران زن ایرانی توانستند در استادیوم آزادی تیمشان را تشویق کنند.

زنان در این چهار دهه بارها پشت درهای بسته استادیوم ماندند، بازداشت شدند و یا خود را به شکل مردان درآوردند تا مانند آنها بتوانند از نزدیک مسابقه را تماشا کنند.

سنگین ترین هزینه را نیز سحر خدایاری که به «دختر آبی» شهرت پیدا کرد پرداخت؛ زن جوان هوادار تیم استقلال که خودسوزی و مرگش در برابر ساختمان دادگاه انقلاب تهران موجی از اعتراضات داخلی و خارجی را به همراه داشت و در نهایت درهای استادیوم آزادی را به روی زنان باز کرد.

با این حال، این حضور زنان ایرانی به همین یک بار محدود شد هرچند گزارش شده فدراسیون فوتبال ایران به «فیفا» تعهد داده است که زنان اجازه خواهند داشت در مسابقات باشگاهی در استادیوم ها حضور داشته باشند.

امکان سفر زنان عربستان سعودی به خارج بدون اجازه قیم مرد

عربستان سعودی، در اقدامی تاریخی برخی از محدودیتهای سفر برای زنان را که نیازمند اجازه قیم مرد بود برداشت. به این ترتیب، زنان بالای ۲۱ سال می توانند بدون اجازه قیم مرد به خارج سفر کنند و به صورت مستقل برای دریافت پاسپورت، ثبت ازدواج و طلاق و تولد فرزند اقدام کنند.

سال گذشته نیز ممنوعیت رانندگی برای زنان برداشته و ده ها هزار گواهینامه رانندگی برای زنان صادر شد.

هر چند محمد بن سلمان در سال‌های اخیر گام هایی کوچک برای ایجاد جامعه ای آزادتر به ویژه برای زنان برداشته، هنوز عده زیادی از فعالان حقوق زنان در این کشور بازداشت و بسیاری از آنها تحت شکنجه هستند.

نخستین راه پیمایی فضایی زنانه ناسا

راهپیمایی فضایی زنانه ناسا سرانجام در ماه اکتبر انجام شد. این راهپیمایی که قرار بود فروردین ماه انجام شود، به خاطر گشاد بودن یونیفورم های فضایی به تعویق افتاد. ناسا می‌گوید زنان در تمامی سطوح این سازمان نقش های کلیدی دارند و تفاوت جنسیتی رنگ باخته است؛ ولی این رویداد تاریخی را جشن گرفتند.

این رویداد، ۳۵ سال پس از آنکه سوتلانا ساویتسکایا، نخستین زنی که راه پیمایی فضایی انجام داد صورت گرفت.

اعتراض زنان ژاپنی به پوشیدن کفش پاشنه بلند در محیط کار

گروهی از زنان ژاپنی طوماری را با ۱۹ هزار امضاء در اعتراض به اینکه زنان باید در محیط کار کفش پاشنه بلند بپوشند به دولت ارائه دادند.

زنان ژاپنی با هش تگ «کو تو» (KuToo#) در شبکه های اجتماعی تجربه های دردناک خود را از پوشیدن کفش های پاشنه بلند در اداره به اشتراک گذاشتند و توجه‌ها را به این موضوع جلب کردند.

«کو تو» با دو واژه کفش و درد به زبان ژاپنی بازی می کند و کنایه ای به جنبش «می تو» است که در اعتراض به آزار جنسی زنان از هالیوود راه افتاد.

هرچند تاکومی نموتو، وزیر کارو بهداشت ژاپن، در واکنش به این کارزار گفت کفش پاشنه دار در اداره از لحاظ حرفه ای «ضروری» و «مناسب» است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...