۱۳۹۸ بهمن ۸, سه‌شنبه

موج دیگر فشار بر بهائیان: حکم چهار سال زندان برای چهار بهایی و بازداشت دو بهایی دیگر

به گزارش صدای آمریکا-در ادامه سرکوب اقلیت‌های دینی در ایران، برای چهار شهروند بهایی احکام زندان صادر شده و دو شهروند بهایی دیگر نیز بازداشت شده‌اند.

چهار شهروند بهایی به نام‌های روئین کهنسال، ابوالفضل انصاری، روح الله زیبائی، و محمدصادق رضائی از سوی دادگاه انقلاب البرز مجموعا به چهار سال زندان محکوم و دو شهروند بهایی دیگر به نام‌های سامان شیروانی و فرزانه منصوری توسط ماموران اطلاعات سپاه در شهرستان قائم‌شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.


به گزارش وبسایت حقوق بشر در ایران، هر یک از این چهار شهروند بهایی ساکن شهرستان البرز، از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب البرز به ریاست قاضی عاصف الحسینی بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و به نفع بهائیت» به یک سال زندان محکوم شده‌اند.

بر اساس این گزارش، جلسه رسیدگی به پرونده این شهروندان در تاریخ ۲۸ دی ماه بودن حضور وکلای این افراد در شعبه مذکور برگزار و حکم صادره روز یکشنبه ۶ بهمن به آنها ابلاغ شده است.

چهار حکم دیگر

از سوی دیگر اسدالله جابری، مینو ریاضتی، احترام شیخی و فریده جابری که پیشتر از سوی شعبه ۴ دادگاه تجدید نظر استان بوشهر هر یک به ۳ سال زندان و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بودند روز شنبه ۵ بهمن ماه، برای سپری کردن دوران محکومیت خود با مراجعه به واحد اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بوشهر بازداشت و به زندان این شهرستان منتقل شدند.

پیش از این صدای آمریکا در گزارشی اعلام کرده بود که این شهروندان بهایی و سه شهروند بهایی دیگر به نام‌های عماد جابری، فرخ لقا فرامرزی و پونه ناشری که در تاریخ ۲۴ بهمن ۹۶ توسط نیروهای امنیتی در منزل و یا محل کار خود بازداشت و پس از مدتی هر کدام با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بودند اردیبهشت ماه سال جاری توسط دادگاه بدوی استان بوشهر مجموعا به ۲۱ سال زندان محکوم شده‌اند که این حکم روز جمعه ۱ آذر از سوی دادگاه تجدید نظر استان بوشهر عینا تایید شده است.

بنا بر این گزارش، وکلای این شهروندان بهایی همچنین اجازه ورود به جلسه دادرسی پرونده که در تاریخ ۲۳ آذر ماه بگزار شده بود را نیز نداشته و این شهروندان بهایی در اعتراض به عدم حضور وکلای خود طی برگزاری جلسه دادرسی سکوت کرده و هیچگونه دفاعیه‌ای از خود ارائه نکرده بودند.

پیش از این صدای آمریکا در گزارشی اعلام کرده بود که روح‌الله زیبایی و ابوالفضل انصاری دو شهروند بهایی ساکن کرج روز شنبه ۱۲ مرداد از سوی ماموران امنیتی این شهر در منازل شخصی خود بازداشت شده بودند.

از سوی دیگر ابوالفضل انصاری و روئین کهنسال نیز در اواسط مرداد ماه در منازل شخصی خود بازداشت و به زندان رجائی شهر کرج منتقل و بر اساس اطلاعات وبسایت حقوق بشر در ایران به ترتیب در تاریخ‌های ۱۷ شهریور و ۱۲ شهریور با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شده بودند.

وبسایت حقوق بشر در ایران در گزارش دیگری اعلام کرده است که سامان شیروانی و فرزانه منصوری زوج بهایی ساکن شهرستان قائم‌شهر نیز روز پنجشنبه ۳ بهمن با هجوم ماموران اطلاعات سپاه به منزل شخصی این شهروندان بهایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

بنا بر این گزارش ماموران اطلاعات سپاه پیش از بازداشت منزل این زوج بهایی را مورد تفتیش قرار داده و تعدادی از لوازم شخصی از جمله گوشی‌های تلفن همراه و لپ تاپ آنها را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

بر اساس اطلاعات موجود خانواده این شهروندان بهایی علیرغم مراجعه به مراجع قضائی و اداره اطلاعات سپاه در شهرستان قائم شهر تا این لحظه هیچگونه اطلاعاتی از سوی مقامات در رابطه با وضعیت این زوج بهائی و محل بازداشت آنها دریافت نکرده‌اند.

برخورد با شهروندان بهایی از سوی جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی دارد و این اولین بار نیست که یک شهروندان بهایی تنها به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی بازداشت و یا به احکام قضایی محکوم می‌شود.

به تازگی نمایندگان ۳۳ کشور از جمله آمریکا روز جمعه ۱۷ آبان در نشست دوره‌ای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران از نقض حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی از جمله شهروندان بهایی در ایران انتقاد کردند و از دولت ایران خواستار رعایت حقوق آنها شدند.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و دولت ایالات متحده بارها آزار و زندانی کردن پیروان اقلیت‌های مذهبی در ایران را محکوم کرده‌اند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، نیز مرداد ماه سال جاری در دومین گزارش خود درباره شرایط حقوق بشری در ایران گفت که جمهوری اسلامی دیگر بهائیان را صرفا به خاطر عقاید مذهبی آنها اعدام نمی‌کند، اما خطر یورش و بازداشت و زندانی کردن آنها، پیوسته وجود دارد و از اوت ۲۰۰۵ بیش از ۱۱۶۸ بهایی بازداشت و با اتهام‌های گنگ و مبهم روبرو شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...