۱۳۹۸ بهمن ۹, چهارشنبه

دانشگاه کانادایی به نسرین ستوده دکترای افتخاری داد

به گزارش بی بی سی فارسی-دانشگاه کوئینز کانادا دکترای افتخاری این دانشگاه را به نسرین ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشر زندانی در ایران داده است.

این دانشگاه در بیانیه‌ای گفته است که به پاس مبارزه خانم ستوده برای آزادی دکترای افتخاری این دانشگاه را به طور غیابی به او اعطا می‌کند. در این بیانیه آمده است که نهاد و دانشجویانی که درخواست اعطای دکترای افتخاری به نسرین ستوده را تقدیم دانشگاه کردند "نمی توانستند شایسته‌تر از این مدافع حقوق بشر شخصی را برای چنین افتخاری بیابند."

پنجاه تن از استادان و بیش از پانصد تن از دانشجویان این دانشگاه با امضای طوماری، خانم ستوده را به عنوان کاندیدای دریافت دکترای افتخاری به دانشگاه توصیه کرده بودند.
روزنامه گلوب‌ اند ‌میل کانادا به نقل از خانم ستوده نوشته است که گفته "می‌دانم به خاطر تلاشم در راه دفاع از حقوق بشر زندانی شده‌ام، با اینهمه هرگز سکوت نخواهم کرد."
این گزارش اظهارات شماری از متقاضیان اعطای دکترای افتخاری به خانم ستوده را ذکر کرده که گفته‌اند "او پیشتاز در مبارزه علیه اعدام کودکان در کشوری بوده که بیش از هر کشور دیگری کودکان را اعدام می‌کند، مدافع روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان در کشوری بوده که آزادی بیان را سرکوب می‌کند و به فروش تبلیغات می‌پردازد، کنشگری شجاع در حمایت از حقوق زنان در کشوری که در آن شکنجه و سرکوب زنان از حمایت دولت برخوردار است و وکیل مدافع دگراندیشان، تظاهرکنندگان، معترضان و زندانیان سیاسی، زنی که فعالیت‌های خود را تا زمانی که خود محبوس شد همچنان دنبال می‌کرد."
نسرین ستوده به اتهاماتی مانند تبانی علیه امنیت ملی، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و اهانت به مقامات ارشد حکومت ایران به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده اما بر اساس قانون مجازات اسلامی ۱۲ سال از این حکم اجرا می‌شود.
او در خردادماه سال گذشته بازداشت شد و به زندان انتقال یافت.
رضا خندان، همسر نسرین ستوده هم به اتهام توطئه علیه امنیت ملی به شش سال حبس محکوم شده است.
نسرین ستوده پیش از این هم به خاطر فعالیت‌های خود در دفاع از حقوق بشر در ایران توسط موسسات خارجی مورد تقدیر قرار گرفته و جوایزی به او اعطا شده است. در سال ٢٠١٣، دانشگاه یورک کانادا دکترای افتخاری این دانشگاه را به نسرین ستوده داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...