۱۳۹۸ بهمن ۱, سه‌شنبه

نامه شهروند استرالیا از اوین: پیشنهاد سپاه برای جاسوسی در ازای کاهش حکم حبس

به گزارش رادیو فردا-کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی محبوس در زندان اوین، در نامه‌هایی که بخشی از آنها دوشنبه شب، ۳۰ دی‌ماه، منتشر شد از پیشنهاد سپاه پاسداران به خود برای جاسوسی در ازای کم شدن حکم زندانش خبر داد.

بخشی از این نامه‌ها را روزنامه بریتانیایی گاردین منتشر کرده و نوشته است که این نامه‌ها «قاچاقی» از زندان اوین خارج شده است. نامه‌ها متعلق به هفت ماه پایانی سال ۲۰۱۹ است.

کایلی مور گیلبرت، مدرس مطالعات اسلامی در دانشگاه ملبورن استرالیا، پاییز سال ۹۷ در ایران بازداشت و به اتهام جاسوسی به ده سال زندان محکوم شد. این استاد دانشگاه هنگام بازداشت در فرودگاه در حال بازگشت به کشورش استرالیا بود.

متن این نامه‌ها تنها سه روز پس از آن منتشر می‌شود که ماریز پین، وزیر خارجه استرالیا، روز جمعه، ۲۷ دی‌ماه، گفته بود که درباره وضعیت کایلی مور گیلبرت با همتای ایرانی خود گفت‌وگو کرده است.


خانم پین در آن زمان از توضیح بیشتر در خصوص جزئیات گفت‌وگویش با محمدجواد ظریف درباره خانم مور گیلبرت در حاشیه یک کنفرانس بین‌المللی در هند خودداری کرد.

دولت استرالیا تاکنون تنها تاکید کرده است که اتهام جاسوسی به این شهروندش پایه و اساسی ندارد، نکته‌ای که کایلی مور گیلبرت خود نیز بارها بر آن پا فشرده است.

او می‌گوید: «من زنی بیگناهم و برای جرمی زندانی شده‌ام که هرگز مرتکب نشده‌ام.»

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، او که در بند دو الف در زندان اوین زیر نظر سپاه پاسداران زندانی است می‌گوید سال گذشته دو حکم به او نشان داده‌اند: یکی حکم ۱۳ ماه زندان و در پی آن آزادی و دیگری حکم تایید ده سال زندان.

آن طور که در نامه خانم مور گیلبرت آمده است، در صورتی که او «پیشنهاد جاسوسی» را می‌پذیرفت، آن گاه حکم ۱۳ ماه زندانش تایید می‌شد و چون این مدت را پیشتر در اوین گذرانده بود، بلافاصله آزاد می‌شد.

در پاسخ به این پیشنهاد، کایلی مور گیلبرت به «مسئول پرونده‌اش» نوشته است: «پیشنهاد شما برای کار برای بخش اطلاعات سپاه را قطعا رد می‌کنم.... من جاسوس نیستم، هرگز جاسوسی نکرده‌ام و علاقه‌ای هم ندارم برای سازمان اطلاعاتی هیچ کشوری کار کنم.»

روز اول دی‌ماه گذشته یک روزنامه استرالیایی از تأیید حکم ده سال زندان برای خانم مور گیلبرت خبر داد. به نوشته این روزنامه، او به حکم خود اعتراض کرده بود، اما این اعتراض رد شد.

این استاد دانشگاه استرالیایی پیشتر هم در نامه‌ای دیگر گفته بود که در تابستان سال ۲۰۱۸ پس از آن که «یک استاد دانشگاه ایرانی او را به عنوان عنصر مشکوک به سپاه معرفی کرده» توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است.

در یکی از نامه‌ها متعلق به تابستان گذشته، کایلی مور گیلبرت «عاجزانه از مسئولان زندان می‌خواهد» که او را به بند عمومی زنان انتقال دهند. او همواره در سلول انفرادی با چراغی همیشه روشن نگهداری شده است.

او می‌گوید که به دلیل وضع بد سلامتی‌اش «دو بار به بیمارستان بقیه‌الله منتقل شده» و حتی پول برای خریدن غذا ندارد و نیاز به ماهی ۵۰ دلار برای خرید غذا دارد.

در پاسخ به تظلم‌خواهی این شهروند استرالیا، مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله وزارت خارجه اصرار دارند که او مرتکب «نقض امنیت ملی» ایران شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...