۱۳۹۸ دی ۲۲, یکشنبه

ثبت حق طلاق برای زنان هنگام عقد منتفی شد

به گزارش شهر خبر-طبق ماده ۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق به دست مرد است، اما مرد می‌تواند حق خود در طلاق را به همسرش یا هر شخص دیگری وکالت دهد، بنابراین گرفتن حق طلاق برای زن یک مسئله کاملا قانونی است و به صورت شرط ضمن عقد در سند ازدواج نوشته می‌شود.

با توجه به اینکه دادن حق طلاق به زن امری قانونی است، زن می‌تواند با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی، دادگاه‌های خانواده و دفاتر ازدواج و طلاق درخواست ثبت حق طلاق کند و آن را در سند ازدواج ثبت کند.


اما با توجه به این حق قانونی، امروزه بسیاری از دفاتر ازدواج و طلاق از ثبت حق طلاق برای زن امتناع می‌کنند و تعدادی از این دفاتر برای ثبت آن در سند ازدواج از زوجین تقاضای هزینه‌های زیادی می‌کنند.

برای صحت و سقم این مسئله به بیش از ۵ مورد از دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه کردم، دفاتری که تعدادی از آن‌ها می‌گفتند: این حق حقوقی یک زن است که می‌تواند آن را برای خود داشته باشد، اما ما آن را ثبت نمی‌کنیم.

پس از مراجعه به ۴ دفتر رسمی ازدواج و طلاق و بیان درخواست ثبت حق طلاق برای خود با جملات مشابهی از سوی این دفاتر مواجه شدم، در این میان این دفاتر برای ثبت این مسئله دفاتر دیگری را معرفی کردند و توپ را در زمین دیگری انداختند.

مریم یکی از تازه عروس‌هایی است که برای ثبت حق طلاق برای خود با مشکل مواجه شده بود، او می‌گفت: برای ثبت حق طلاق به بیش از ۲۰ دفتر ازدواج و طلاق مراجعه کردیم، اما آن‌ها می‌گفتند که ما این کار را انجام نمی‌دهیم و هنگامی که دلیل آن را می‌پرسیدم می‌گفتند: دلیل خاصی ندارد، اما برای مدتی حق انجام این کار را نداریم.

او در ادامه گفت: در نهایت یکی از سر دفتران، دفتر ازدواج و طلاق سرشناسی را در منطقه سعادت آباد تهران به ما معرفی کرد تا برای محقق شدن این مسئله به آن جا مراجعه کنیم. در نهایت به دفتر مذکور مراجعه کردیم، آنجا برای ثبت طلاق از افرادی که قصد چنین کاری را داشتند، هزینه بالایی دریافت می‌کردند.

هنگامی که از او پرسیدم چه مقدار هزینه برای ثبت حق طلاق پرداخت کردید، گفت: با وجود اینکه ثبت حق طلاق هزینه حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومانی دارد، اما این دفتر ازدواج و طلاق از ما ۲۵۰ هزار تومان دریافت کرد و من هم به ناچار برای ثبت حق طلاق در سند ازدواجم آن را پرداخت کردم.

علی مظفری رئیس کانون سر دفتران ازدواج و طلاق درباره ثبت حق طلاق زن در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق اظهار کرد: تمامی دفاتر ازدواج و طلاق ملزم به ثبت حق طلاق برای خانم‌ها هستند و هنگامی که زوجین برای این امر به دفاتر رسمی مراجعه می‌کنند باید آن را انجام دهند.

او در مورد اینکه بعضی از دفاتر برای ثبت این امر هزینه‌های زیاد دریافت می‌کنند، گفت: پرداخت هزینه ثبت حق طلاق در تمامی دفاتر ازدواج و طلاق ۶۴ هزار تومان است، لذا افرادی که به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه می‌کنند باید از پرداخت هزینه‌های بسیار برای انجام این موضوع خودداری کنند.

باتوجه به اینکه حق طلاق برای زن می‌تواند یکی از شروط ضمن عقد باشد، باید مسئولان ذی‌ربط برای حل این مسئله تدابیری بیندیشند تا زوجین به هنگام مراجعه به دفاتر ازدواج و طلاق کمتر دچار مشکل شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...