۱۳۹۸ دی ۲۸, شنبه

سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی «شهناز اکملی» شد

به گزارش صدای آمریکا-سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی از کشته شدگان اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ شد که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

سازمان عفو بین الملل روز جمعه ۲۷ دی با انتشار این بیانیه اعلام کرده است که شهناز اکملی یک زندانی عقیدتی است که فقط به خاطر فعالیت‌های حقوق‌ بشری مسالمت‌آمیز در زمینه دادخواهی، حمایت از خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سال ۸۸ و دفاع از فعالان مدنی و سیاسی زندانی به حبس محکوم شده است.


این نهاد حقوق بشری در بخشی از این بیانیه، از مقامات جمهوری اسلامی خواست حکم محکومیت خانم اکملی لغو و او را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند.

به گزارش عفو بین الملل، مادر مصطفی کریم بیگی پس از آنکه با خانواده‌ پویا بختیاری از جان‌باختگان اعتراضات آبان ماه دیدار کرد احضاریه‌ای از سوی شعبه یک اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهید مقدسی تهران دریافت کرد که بر طبق آن برای اجرای حکم یک سال زندان خود به زندان اوین احضار شده بود، حکمی که توسط یکی از شعب دادگاه انقلاب به اتهام «تبلیغ علیه نظام» برای او صادر و از سوی دادگاه تجدید نظر تائید شده بود.

در بخشی دیگری از این بیانیه آمده است که عفو بین‌الملل همواره از مقام‎های ایرانی خواسته است که به جای تاختن بر خانواده‌های داغدیده و دردمند، خواست‌های به حق آن‌ها در زمینه حقیقت‌یابی و دادخواهی را به جا آورند و مسببان کشتار معترضان را بدون توسل به مجازات اعدام و با رعایت اصول دادرسی منصفانه محاکمه و مجازات کنند.

خانم اکملی که در ۱۰ سال گذشته همواره به دنبال دادخواهی و یافتن عوامل کشتن فرزندش بود به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری، ممنوعیت خروج از کشور، محرومیت از فعالیت سیاسی، و محرومیت از عضویت در فضای مجازی محکوم و روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه برای سپری کردن دوران محکومیت خود روانه زندان اوین شد.

فرزند او، مصطفی کریم بیگی، در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در تاریخ ششم دی ماه آن سال، که مصادف با عاشورا بود، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

طبق گزارش‌ها، مقامات امنیتی به این شرط جسد او را به خانواده اش تحویل دادند که خاکسپاری، خارج از تهران، دور از محل سکونتش برگزار شود و هیچکس جز پدر، مادر، و خواهرش در مراسم حاضر نباشند. پیکر مصطفی، مدت‌ها بعد از کشته شدنش، در شهریار به خاک سپرده شد.

گفتنی است وزارت خارجه آمریکا بارها و در موارد مختلف برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...