۱۳۹۸ دی ۲۴, سه‌شنبه

سها مرتضایی به اعتصاب غذای خود پایان داد

خبرگزاری هرانا – سها مرتضایی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی و دبیر وقت شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران دیروز یکشنبه ۲۲ دی ماه به اعتصاب غذای خود پایان داد. خانم مرتضایی بیست و دو روز پیش در اعتراض به عدم امکان تامین وثیقه در زندان دست به اعتصاب غذا زده بود. این فعال دانشجویی در تاریخ ۲۶ آبان‌ماه امسال در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان اوین و نهایتا به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸، سها مرتضایی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی و دبیر وقت شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران پس از بیست و دو روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

‏⁧مصطفی نیلی، وکیل مدافع خانم مرتضایی روز گذشته از پایان اعتصاب غذای موکل خود خبر داد و گفت: “سها مرتضایی⁩ امروز از زندان قرچک با من تماس گرفت. اعتصاب غذایش را شکسته ولی از عوارض آن رنج می‌برد. ‏ادامه‌ نگهداری وی در زندان قرچک خلاف موضوع تفکیک جرایم در نگهداری زندانیان است”.
پرونده خانم مرتضایی روز سه‌شنبه ۱۷ دی ماه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شده بود.

پیشتر مصطفی نیلی از ارسال پرونده خانم مرتضایی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داد و گفته بود: “امروز ظهر پرونده خانم سها مرتضایی به شعبه پانزده دادگاه انقلاب ارجاع شد. برای اعلام وکالت به شعبه مراجعه کردم که گفتند بایستی هفته آینده مراجعه کنم تا روند اداری ثبت پرونده انجام شود. عصر نیز خانم مرتضایی از زندان قرچک با من تماس گرفت. در هفدهمین روز اعتصاب غذا بود. با توجه به اتهام سها مرتضایی نگهداری ایشان در زندان قرچک خلاف مقررات است و انتظار می‌رود ایشان به بند زنان زندان اوین منتقل شود”.


سها مرتضایی در تاریخ ۱۰ دی ماه در دهمین روز اعتصاب خود، به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود. خانم مرتضایی پیشتر در اعتراض به عدم توانایی مالی خود برای تامین وثیقه ۵۰۰ میلیونی تعیین شده, دست به اعتصاب غذا زده بود.

پرونده سها مرتضایی روز چهارشنبه ۴ دی ماه یک روز پیش از اتمام مهلت تودیع قرار وثیقه به دادگاه انقلاب تهران ارسال و کیفرخواست وی صادر شد. مصطفی نیلی، وکیل مدافع خانم مرتضایی پیشتر در این خصوص گفته بود: “امروز برای تودیع وثیقه سها مرتضایی به همراه وثیقه‌گذار به دادسرای مقدس مراجعه کردیم. ولی در آنجا اعلام شد که کیفرخواست وی صادر شده و پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شده است. به همین دلیل تودیع وثیقه انجام نشد و ایشان همچنان در بازداشت خواهد ماند”.

در جریان اعتراضات سراسری آبان در واکنش به افزایش قیمت بنزین ده‌ها تن از دانشجویان ازجمله سها مرتضایی در شهرهای مختلف کشور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

سها مرتضایی در تاریخ ۲۶ آبان امسال از طریق یک پیامک به محوطه ورودی خوابگاه فاطمیه دانشگاه تهران فراخوانده شده و مقابل خوابگاه به همراه دو تن دیگر از دانشجویان بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲-الف زندان اوین منتقل شده بود.

این فعال دانشجویی در مهر ماه امسال در پی محرومیت از تحصیل در مقطع دکترا و عدم موفقیت در پیگیری اداری این موضوع به مدت بیست و یک روز با به همراه داشتن پلاکارد مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران دست به تحصن انفرادی زده بود. در پی این تحصن، مسئولان دانشگاه خانم مرتضایی را به لغو جلسه دفاع کارشناسی ارشد تهدید کردند و ضمن تماس با مادر خانم مرتضایی، او را برای بستری شدنش دخترش در بیمارستان روانی تحت فشار قرار دادند.

سها مرتضایی در شهریورماه سال گذشته توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شده بود. وی پیشتر به دلیل پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

این دانشجو پیشتر از ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل محروم شد و در کارنامه آزمون دکتری او “نقص در پرونده” درج شده است.

خانم مرتضایی پیش از این نیز در سلسله بازداشت های اواخر دی ماه سال ۹۳ به همراه تعدادی از فعالین دانشگاه‌های امیرکبیر و علامه طباطبایی بازداشت و پس از حدود دو ماه در بهمن ماه همان سال آزاد شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...