۱۳۹۸ دی ۱۹, پنجشنبه

کیمیا علیزاده در المپیک خارج از پرچم ایران مبارزه می‌کند

به گزارش رادیوفردا-کیمیا علیزاده تنها زن مدال‌آور ایران در تاریخ بازی‌های المپیک، قصد بازگشت به ایران را ندارد.

رادیو فردا با خبر شده است این ستاره تاریخساز ورزش ایران، یک ماهی است از کشور خارج شده و دیگر برای تیم ملی ایران مسابقه نخواهد داد.

فدراسیون تکواندو، مصدومیت را دلیل غیبت کیمیا در مسابقات انتخابی اعلام کرده بود اما او بدون مصدومیت، تمرینات آماده‌سازی خود را در اروپا پیگیری می‌کند.


طبق گفته هم‌تیمی‌هایش، کیمیای ۲۱ ساله که تصویر بدون حجاب او هنگام تمرینات در هلند منتشر شده است، می‌خواهد آینده دوران قهرمانی‌اش را در آرامش، «به دور از تبعیض‌ها و استفاده ابزاری مقامات ورزشی از زنان مدال‌آور» پیگیری کند.

خانم علیزاده قصد دارد در المپیک توکیو، خارج از پرچم جمهوری اسلامی ایران به رقابت بپردازد. در ماه‌های اخیر سعید ملایی در جودو و علیرضا فیروزجا در شطرنج نیز با پرچم فدراسیون جهانی به رقابت پرداخته‌اند.

در سال‌های اخیر، تکواندوی ایران بین همه رشته‌های ورزشی رکورددار کوچ قهرمانان بوده. سیدمحمد پولادگر که دارای تحصیلات حوزوی است و روحانی بوده، از سال ۱۳۷۳ به عنوان نایب رییس و رییس در این فدراسیون حضور دارد.

او طی این سال‌ها با مانع‌تراشی برای جمع گسترده‌ای از قهرمانان و مربیان، آنان را وادار به مهاجرت کرده است.

پولادگر پس از المپیک ریو در مصاحبه تلویزیونی، رضا مهماندوست و میلاد بیگی را که با تیم جمهوری آذربایجان به موفقیت رسیدند، «مزدور» خطاب کرد.

کیمیا علیراده شش رکورد تاریخی برای تکواندو و ورزش زنان ایران بجا گذاشته: اولین دختر طلایی در تکواندوی نوجوانان جهان، اولین دختر طلایی همه ورزش‌ها در المپیک نوجوانان، اولین زن مدال‌آور ایران در تکواندوی جهان، اولین زن ایرانی که روی سکوی المپیک رفت، جوان‌ترین مدال آور ایران در تاریخ المپیک و برنده اولین نشان نقره جهانی تکواندوی زنان ایران.

او حالا رکورد دیگری بجا گذاشته و نخستین مدال‌آور المپیکی در تاریخ ورزش ایران است که در حین دوران قهرمانی، آینده ورزشی خود را در خارج از ایران جستجو می‌کند.

اولین موفقیت بزرگ کیمیا علیزاده مسابقات تکواندوی نوجوانان جهان به میزبانی تایوان بود که در ۵۲ کیلوگرم طلا گرفت. مرداد ۹۳ در المپیک نوجوانان پرچمدار کاروان ایران بود. این بار در ۶۳ کیلو طلایی شد. اردیبهشت ۹۴ در مسابقات جهانی روسیه، روی سکوم سوم ۵۷ کیلوگرم ایستاد و توانست جید جونز انگلیسی (قهرمان المپیک لندن) را شکست دهد.

سه ماه بعد مجدداً با غلبه بر جونز مدال طلای ۵۷ کیلوگرم جایزه بزرگ روسیه را نصیب خود کرد. آنجا رقیب اهل کره جنوبی و قهرمان مسابقات جهانی را هم با اختلاف چشمگیر شکست داد.

در المپیک ریو که تکواندوی مردان ایران بی مدال ماند، کیمیا تاریخساز شد و توانست روی سکوی سوم بایستد تا رکورد ٦٤ ساله ناصر گیوه‌چی را بشکند. گیوه‌چی در کشتی آزاد المپیک هلسینکی ۱۹ ساله بود که نقره گرفت. کیمیای ۱۸ ساله رکورد او را فرو ریخت.

با وجود شدت گرفتن انتقادات از عملکرد پولادگر که به نظر می‌رسید دوران حکمرانی‌اش بر فدراسیون خاتمه یابد، اما مدال تاریخی کیمیا باعث حفظ میز مدیریت پولادگر شد، به نحوی که هادی ساعی دارنده دو نشان طلای المپیک گفت پولادگر پشت مدال کیمیا علیزاده پنهان شده است.

علیزاده در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ با وجود مصدومیت، توانست نخستین برای سومین سال پیاپی مدال بگیرد.

او در این باره گفت: «سرگیجه داشتم و درد شدید مچ پا. حتی مربی‌ام اصرار داشت مسابقه ندهم اما غیرت من اجازه نمی‌داد مسابقه ندهم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...