۱۳۹۸ دی ۲۴, سه‌شنبه

در پی جنجال بر سر حجاب، داور مسابقات جهانی شطرنج دیگر به ایران بازنمی‌گردد

به گزارش رادیو فردا-در پی جنجال رسانه‌ای بر سر رعایت حجاب اسلامی، شهره بیات، سرداور ایرانی فدراسیون جهانی شطرنج که بدون حجاب به قضاوت در مسابقات جهانی پرداخته بود، قصد بازگشت به ایران را ندارد.

به گفته پدر شهره بیات، خانم بیات در پی جنجال رسانه‌ها «نگران» فعالیت ورزشی خود شده و به همین دلیل به کشور باز نخواهد گشت.

پس از انتشار عکس‌های بدون حجاب خانم بیات، خبرگزاری‌ها به نقل از پدرش نوشتند: «یک لحظه روسریم افتاد و عکاسان عکس گرفتند. اصلاً متوجه نبودم و حتی زمانی که عکسم را دیدم تعجب کردم.»


این اتفاق روز هفدهم دی رخ داد که از قضا مصادف با سالگرد قانون کشف حجاب در ایران بود.

کیومرث بیات که خود مدیرعامل باشگاه سپیدرود رشت بوده است، گفت: «دخترم تاکید کرد اصلاً موضوع کشف حجاب نبوده و بعد از بازگشت به ایران به رئیس فدراسیون توضیحات کاملی خواهم داد.»

آقای بیات در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا تاکید کرد: «یک لحظه روسری‌اش افتاده بود. به او تذکر دادم که مراقب پوشش خود باشد که حاشیه‌ درست نشود. متاسفانه بعضی رسانه‌ها این موضوع را سیاسی کردند.»

اما تصاویر رقابت‌های روز بعد نشان می‌داد که خانم بیات دیگر حتی روسری هم بر سر ندارد.

پنج‌شنبه شب نیز نایجل شورت نایب رئیس فدراسیون جهانی توییت کرد: «شهره بیات اولین زنی که تاکنون دبیر یک فدراسیون ورزشی در ایران بوده. تنها زن داور بین‌المللی رده A در آسیا. یک سفیر عالی برای کشورش.»

شهره بیات همین پست را که همراه با عکسی بدون حجاب از خودش بود ری‌توییت کرد.

خانم بیات مدرس فیده است و تا امروز به نام ایران، عضو ارشد کمیته داوران فیده بوده. او تا آبان پارسال دبیر فدراسیون بود.

آقای پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون، درباره عدم رعایت حجاب اسلامی توسط دبیر پیشین فدراسیون خود به خبرگزاری تسنیم گفت: فیده او را به طور مستقل دعوت کرده.

پیش از این میترا حجازی‌پور به عنوان اولین ورزشکار زن در نظام جمهوری اسلامی مطرح شد که در مسابقات جهانی و به نام ایران، بدون حجاب بازی کرد.

قهرمان شطرنج زنان بزرگسالان آسیا ساعتی پس از انتشار خبر در رادیوفردا، از تیم ملی ایران اخراج شد.

خانم بیات سرداور رویایی قهرمانی جهان بین آلکساندرا گوریاچکینا (روسیه) با ژو ون جون (چین) است که شش بازی آن در روسیه برگزار می‌شود و شش مسابقه در چین.

پدر شهره بیات این بار در مصاحبه دیگری می‌گوید: «دخترم نگران ادامه فعالیتش شده و به ایران برنمی‌گردد تا با کمک فدارسیون جهانی، کارش را در کشور دیگری دنبال کند. خودش به این نتیجه رسیده که برنگردد بهتر است.»

مهاجرت شهره بیات در واقع ادامه‌ موج گسترده خروج چهره‌های ورزشی از ایران است که همه بخش‌های ورزش را در برمی‌گیرد.

از قهرمان نوجوانی به نام علیرضا فیروزجا تا کیمیا علیزاده تنها مدال‌آور زن ایران در المپیک. سعید ملایی قهرمان بزرگسالان جهان. محمد منصوری سرمربی تیم ملی و شهره بیات، سرداور.

همچنین به این افراد باید اضافه کرد نام تعدادی از ورزشکاران معلول را که سابقه حضور در پارالمپیک و پارآسیایی را دارند.

مقامات ورزشی جمهوری اسلامی ایران تاکنون در واکنش به مهاجرت‌ ورزشکاران برجسته کشورها، برنامه و ایده مشخصی برای حفظ این سرمایه‌ها ارائه نکرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...