۱۳۹۸ دی ۲۴, سه‌شنبه

اعتراضات آبان؛ مریم پایاب با تودیع قرار از زندان آزاد شد

خبرگزاری هرانا – مریم پایاب، فعال مدنی اهل بهبهان امروز دوشنبه ۲۳ دی ماه با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان سپیدار اهواز آزاد شد. خانم پایاب در تاریخ ۲۸ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در بهبهان بازداشت و به بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در اهواز و نهایتا به زندان منتقل شده بود. این فعال مدنی پیشتر در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه در واکنش به افزایش قیمت بنزین، در اثر شلیک گلوله به ناحیه کمر در بهبهان زخمی شده بود.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مریم پایاب، فعال مدنی اهل بهبهان امروز دوشنبه ۲۳ دی ماه ۱۳۹۸ با تودیع قرار وثیقه از زندان سپیدار اهواز آزاد شد.

آزادی این فعال مدنی با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.
مریم پایاب ساعت ۱۰ شب پنج شنبه ۲۸ آذرماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای اطلاعات نیروی انتظامی در شهرستان بهبهان بازداشت شد. این فعال مدنی پس از بازداشت توسط این نیروها به بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در اهواز منتقل شد و چند روز بعد با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه این نهاد امنیتی به زندان سپیدار اهواز منتقل شده بود.

خانم پایاب پیشتر در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه در واکنش به افزایش قیمت بنزین، در اثر شلیک گلوله به ناحیه کمر خود در بهبهان زخمی شده بود.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند پیشتر در ابن خصوص به هرانا گفته بود: “مریم پایاب در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه روبروی مرکز بهداشتی و درمانی بین فلکه شیراز و محسنی با گلوله کلاش از ناحیه‌ی کمر مجروح شد و پس از آن در بیمارستان شهید زاده بهبهان تحت عمل جراحی قرار گرفت. او سه روز بعد با پرداخت سه میلیون هزینه ی بیمارستانش از بیمارستان مرخص شد”.

این منبع نزدیک به خانواده خانم پایاب در ادامه گفت: “طی این مدت دو بار ماموران اداره اطلاعات بهبهان به منزل خواهر خانم پایاب مراجعه کرده و قصد بازداشت او را داشتند که با وساطت خانواده و به دلیل اینکه توان راه رفتن با وضعیت زخمی خود را نداشت موقتا از بازداشتش جلوگیری شده بود”.

گفته می‌شود مریم پایاب پس از معالجه نسبی، مستقیما با زخمی شدگان و خانواده‌های جان باختگان ملاقات می‌کرد و تا پیش از زمان بازداشت در تلاش برای گرفتن وکیل و یا پیدا کردن پزشک برای تکمیل دوره درمان سایر مجروحان بوده است.

به گفته این منبع مطلع “فرزاد انصاری فر نیز چند متر آنسوتر از خانم پایاب با شلیک مستقیم گلوله جان خود را از دست داده بود.

مریم پایاب، متولد ۱۳۶۸ در شهرستان بهبهان دارای مدرک کارشناسی مهندسی برق است. خانم پایاب طی سالهای اخیر در زمینه فعالیت‌های محیط زیستی فعال بوده و عضو گروه رفتگران طبیعت شهرستان بهبهان است.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.
هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...