۱۳۹۸ بهمن ۷, دوشنبه

پرونده سازی جدید در زندان؛ تفهیم اتهام آتنا دائمی در دادسرای اوین

خبرگزاری هرانا – جلسه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین، از بابت پرونده ای که مجددا در دوران حبس از سوی سازمان زندان و دادستانی علیه وی گشوده شده، امروز یکشنبه ۶ بهمن ماه در شعبه ۳ دادسرای اوین برگزار شد. این پرونده به دلیل فعالیت‌های خانم دائمی در زندان برای وی ایجاد شده است، همزمان با این پرونده، پرونده دیگری توسط اطلاعات سپاه نیز برای وی گشوده شده است. خانم دائمی در دیماه امسال به مدت ۱۵ روز از بند زنان زندان اوین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده بود. این انتقال در پی تحصن هشت تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان ماه صورت گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۶ بهمن ماه ۱۳۹۸، جلسه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین، از بابت پرونده ای که مجددا در دوران حبس علیه وی گشوده شده است، در شعبه ۳ دادسرای اوین به ریاست بازپرس الله یاری برگزار شد.
حسین دائمی، پدر آتنا دائمی امروز در خصوص گشایش پرونده‌های جدید برای دخترش گفت: “ملاقات حضوری ندادند و آتنا را از دادسرای اوین به ملاقات آوردند، دو پرونده جدید برایش باز کرده‌اند یکی با شکایت سپاه و دیگری با شکایت زندان، شرایط جسمی دخترم خوب نیست اما اراده قوی و روح سالمی دارد. تا وقتی زنده‌ام صدای دخترم هستم و ظالم را رسوا میکنم”.
خانم دائمی در پرونده‌ای که از سوی سازمان زندان ها و توسط دادستانی علیه وی گشوده شده، به اتهامات “اخلال در نظم زندان، فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار بیانیه در وبسایت‌های مخالف نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” متهم شده است.
منبع مطلع نزدیک به خانواده این فعال مدنی که نخواست نامش فاش شود، در این خصوص به هرانا گفت: “امروز در جلسه تفهیم اتهام به آتنا دائمی گفته‌اند که این پرونده جدای از پرونده ای است که توسط اطلاعات سپاه برای او گشوده شده اما گردش کار پرونده سپاه هنوز تمام نشده است. بازپرس دلایل اتهام اخلال در نظم زندان را مواردی از جمله؛ برپایی جشن و پایکوبی در ساعات خاموشی در تاریخ ۲۰ آبان ماه و در ماه محرم، انتشار بیانیه در تاریخ ۱۶ مهرماه در مخالفت با حکم اعدام، انتشار بیانیه به همراه ۱۷ تن دیگر از همبندی‌ها و به سرکردگی آتنا دائمی در تاریخ ۱۷ آبان ماه درباره دادخواهی مادران، تحصن چند ساعته مقابل دفتر زندان در تاریخ ۸ آبان ماه در اعتراض به ممنوع‌الملاقاتی و درخواست دانستن علت این ممنوعیت که ۲۱ تن از همبندیان او از وی حمایت کرده‌اند، فحاشی، توهین و تهمت به پاسیارهای زندان در خصوص ممنوعیت وی از ملاقات در تاریخ ۱۱ آبان ماه و تحصن ۸ نفره در تاریخ ۳۰ آذرماه عنوان کرده است”.
همچنین گفته می‌شود در جلسه بازپرسی امروز، بازپرس مکررا به آتنا دائمی توهین کرده و او را به “تبعید به زندان شهرستان” تهدید کرده است. همچنین به دلیل شرکت در تحصن هشت نفره در زندان، به “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” متهم شده است.
این منبع مطلع همچنین از شهادت ۱۷ تن از پرسنل بند زنان زندان اوین علاوه بر رئیس بند زنان، فضه عبدالحمیدی، علیه خانم دائمی خبر داد.
این منبع مطلع در ادامه افزود:” آتنا دائمی توسط بازپرس به مجبور کردن سایر همبندیان برای انتقال بیانیه‌ها به خارج از زندان متهم شده است.
این پرونده‌های جدید در حالی علیه خانم دائمی گشوده شده که وی از زمان محکومیت در پرونده پیشین خود از حق ملاقات با وکیل محروم بوده است. همچنین دستور ممنوعیت وی از ملاقات از ۱۱ ماه پیش تاکنون به صورت کتبی صادر نشده و تنها به صورت شفاهی به او گفته شده است.
گفتنی است، تعدادی از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان از روز شنبه ۳۰ آذرماه اقدام به تحصن چند روزه در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین کرده بودند. در پی آغاز تحصن مسئولان زندان اوین زندانیان تحصن کننده را به پرونده‌سازی جدید و تبعید به زندان‌های دیگر تهدید کردند. در ادامه این روند نرگس محمدی، فعال حقوق بشر محبوس، روز سه‌شنبه ۳ دی ماه همراه با خشونت و ضرب و شتم به زندان زنجان تبعید شد. تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، از ضرب و شتم او هنگام انتقال وی به زندان زنجان توسط غلامرضا ضیایی، رئیس زندان اوین و ماموران امنیتی خبر داد بود. خانم محمدی در این ضرب و شتم ها زخمی و دچار خونریزی شده است. نرگس محمدی، طی نامه‌ای به شرح وقایع و برخورد رییس زندان اوین و نیروهای امنیتی در جریان انتقال خود به زندان زنجان پرداخته بود. همچنین آتنا دائمی نیز به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده و پس از ۱۵ روز به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد.
لازم به یادآوری است آتنا دائمی، در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۳ بازداشت و پس از ۵ ماه با تودیع وثیقه آزاد شد. وی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۴ توسط قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری” به ۱۴ سال حبس محکوم شد. حکم وی توسط دادگاه تجدیدنظر به ۷ سال تقلیل یافت که نهایتا با اعمال ماده ۱۳۴، ۵ سال آن قابل اجرا بود.
آتنا دائمی در حالی که در حال سپری دوران محکومیت خود در بند زنان زندان اوین بود، به همراه گلرخ ابراهیمی ایرایی با گشایش پرونده دیگری مواجه و نهایتا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه همچنین علاوه بر این هر یک از این دو شهروند را به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم کرد. این حکم مدتی بعد در مرحله تجدید نظر بدون تشکیل جلسه دادگاه عینا تائید و به آنان ابلاغ شد. به گفته وکلای مدافع آنها و بر اساس حکم صادره با اعمال ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال و ۱ ماه از این حبس برای هر یک از آنها قابل اجرا خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...