۱۳۹۸ دی ۲۰, جمعه

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران افزایش یافته است

به گزارش صدای آمریکا-سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به افزایش تعداد روزنامه‌نگاران بازداشتی و زندانی در ایران هشدار داد و از گزارشگر ویژه سازمان ملل خواست برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران به شکل فوری اقدام کند.

در این بیانیه که روز چهارشنبه ۱۸ دی منتشر شده آمده است که با بازداشت چهار روزنامه‌نگار به نام‌های «جلوه جواهری»، «کاوه مظفری»، «فروغ سمیعی‌نیا» و «احمد زاهد لنگرودی» مدیر ماهنامه گیلان در تاریخ ۵ دی و در مراسم چهلم نوید بهبودی یکی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه که در گوراب زرمیخ استان گیلان صورت گرفت، تعداد روزنامه‎نگاران بازداشتی در ایران به ۱۲ نفر رسیده است.


پیش از این صدای آمریکا در گزارشی خبر بازداشت برخی از این افراد را اعلام کرده بود؛ بنا بر گزارش‌های موجود این بازداشت شدگان علیرغم پیگیری خانواده خود در بازداشت به سر می‌برند و کاوه مظفری یکی از این بازداشت‌شدگان در تماسی که با خانواده خود داشته است اعلام کرده که برای آزادی هر یک از این افراد وثیقه ۱۰۰ میلیون تومان صادر شده اما با این حال با مراجعه خانواده این افراد به دادسرا به آنها اعلام شده که پرونده در دست وزارت اطلاعات است و دادسرا تا هنگام وصول پرونده قرار وثیقه قبول نمی‌کند.

گزارشگران بدون مرز در این بیانیه رفتار غیر انسانی و تحقیرآمیز نسبت به زندانیان عقیدتی از جمله روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران از سوی مقامات جمهوری اسلامی در ایران را نقض آشکار اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق جهانی آزادی‌های سیاسی و مدنی خواند و اعلام کرد که جمهوری اسلامی یکی از امضا کنندگان این اعلامیه و میثاق جهانی بوده و بایه به مفاد آن پایبند باشد.

رضا معینی، رئیس بخش امور ایران و افغانستان سازمان گزارشگران بدون مرز نیز اعلام کرده است که، «جاوید رحمان» گزارش‌گر ویژه سازمان ملل باید برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران به شکل فوری اقدام کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...