۱۳۹۸ بهمن ۴, جمعه

دیدار همسر نازنین زاغری و بوریس جانسون؛ «بریتانیا مقابل ایران محکم‌تر باشد»

به گزارش رادیو فردا-همسر نازنین زاغری زندانی بریتانیایی-ایرانی بعد از دیدار با نخست وزیر بریتانیا گفته است لندن باید در مقابل ایران «محکم‌تر» باشد.

ریچارد رتکلیف گفت از همسرش به عنوان «مهره شطرنج» استفاده می‌شود.

وی پنج‌شنبه سوم بهمن‌ماه بعد از دیدار با بوریس جانسون نخست‌وزیر کشور گفت هنوز گشایشی در مورد آزادی نازنین حاصل نشده و باید دولت بریتانیا سخت‌گیرانه عمل کند.



اخیرا محمود بهزادی‌راد، وکیل مدافع خانم زاغری خبر داده بود که دادستانی با درخواست آزادی مشروط و اعطای مرخصی به موکلش مخالفت کرده است.

وکیل خانم زاغری پیش از این نیز گفته بود که موکل او حدود هفت سال از ۱۰ سال محکومیت خود را گذرانده و باید مشمول آزادی مشروط شود.​

خانم زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، فروردین ۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه توسط سپاه پاسداران بازداشت و به اتهام «تلاش برای براندازی نرم» به حبس محکوم شد، اتهام‌هایی که او، وکیلش و بنیاد تامپسون رویترز به‌شدت رد کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که در دیدار آقای رتکلیف با نخست‌وزیر بریتانیا، گابریلا دختر پنج ساله خانم زاغری نیز حضور داشته و آقای جانسون گفته است «مطمئن باشید دولت بریتانیا هر کاری که از دستش برآید، انجام خواهد داد».

گاردین گزارش داده است که در این دیدار وزرای خارجه و دفاع بریتانیا نیز حضور داشته‌اند.

آذر ماه امسال آقای رتکلیف در نامه‌ای انتقادی آقای جانسون را به دادن قول‌های صرفا «فریبنده» متهم و او را مسئول زندانی شدن چند دوتابعیتی دیگر در ایران معرفی کرد.

قبلا محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران تایید کرده بود که جمهوری اسلامی در ازای آزاد شدن ۴۰۰ میلیون پوند (معادل ۵۲۷ میلیون دلار) پول ایران در بریتانیا آماده مذاکره برای آزادی خانم زاغری است.

ماجرای بدهی لندن به تهران به حدود ۴۰ سال قبل بازمی‌گردد که دولت وقت ایران برای خرید ۱۷۵۰ دستگاه تانک چیفتن، مبلغ ۶۰۰ میلیون پوند به بریتانیا پرداخت.

بریتانیا تا سال ۱۹۷۹ تعداد ۱۸۵ تانک به ایران تحویل داد، اما پس از انقلاب سال ۵۷ از فروش اسلحه به ایران خودداری کرد.

ظریف مهر ماه مدعی شد بریتانیا در ازای آزادی نازنین زاغری پیشنهاد داده بود که ۴۰۰ میلیون پوند دارایی ضبط شده ایران را آزاد کند، اما یک روز بعد همتای بریتانیایی او این ادعا را رد کرد.

آقای رتکلیف بعد از دیدار با جانسون گفت که مقامات بریتانیا اطمینان می‌دهند که تمام تلاش خود را برای آزادی خانم زاغری انجام می‌دهند، اما شرایط پیچیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...