۱۳۹۸ دی ۲۳, دوشنبه

فقدان اوراق هویتی؛ مشکل زنان معتاد و فرزندانشان سلامت نیوز: فقدان اوراق هویتی؛ مشکل زنان معتاد و فرزندانشان

سلامت نیوز: از نمایندگان مجلس انتظار دارم قوانین حمایتی برای زنان به ویژه زنان بهبود یافته نوشته شود تا آنها بتوانند اوراق هویتی داشته باشند. باید راهکاری اتخاذ شود تا به زنان دارای اعتیاد و فرزندانشان شناسنامه و اوراق هویتی ارائه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، یک فعال حقوق زنان با بیان اینکه زنان دارای اعتیاد با مشکلات هویتی، اشتغال، سرپناه، فرزندان بی‌شناسنامه و … روبه‌رو هستند، گفت: از نمایندگان مجلس یازدهم انتظار می‌رود قوانین حمایتی برای زنان به‌ویژه زنان دارای اعتیاد نوشته شود تا آنان بتوانند اوراق هویتی داشته باشند و در این حالت مشکلات خود و فرزندانشان را بهبود ببخشند.


لیلا ارشد افزود: موسسه‌ خانه خورشید در سال ۱۳۸۵ به عنوان اولین مرکز ارائه‌دهندگان خدمات به زنان دارای اعتیاد به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد زنان در محله دروازه غار تهران تاسیس شد و روزانه به ۱۰۰ زن و حدود ۳۰ نفر از فرزندان آن‌ها خدمات ارائه می‌داد.

موسس خانه خورشید در ادامه اظهارکرد: این موسسه دهه اول تاسیس خود را در قالب مرکز گذری فعالیت کرد و خدماتی همچون آموزش و تجهیزات بهداشتی و متادون به صورت رایگان به زنان دارای اعتیاد ارائه می‌کرد اما پس از تغییر قانون مبارزه با مواد مخدر که درمان معتادان به دو دسته اجباری و اختیاری تقسیم شد، رویکرد موسسه نیز در سال‌های اخیر تغییر کرده است و به عنوان مرکز حمایت‌های اجتماعی از زنان دارای اعتیاد و بهبود یافته فعالیت خود را پیش برد تا در این راستا به زنان معتادی که درمان شده‌اند، خدمات حمایتی ارائه کند.

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه زنان دارای اعتیاد با مشکلات پنهان و آشکاری مواجه هستند، تاکید کرد: زنان دارای اعتیاد با مشکلاتی همچون مشکلات هویتی، اشتغال، سرپناه، فرزندان بی‌شناسنامه و … روبه‌رو هستند. بسیاری از آن‌ها به دلیل نداشتن اوراق هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی و... با مشکلاتی مواجه هستند که همین مسئله به تبع موجب شده فرزندان آنان نیز از داشتن اوراق هویتی بهره‌مند نباشند. این مشکل باعث می‌شود آنان از خدمات درمانی، آموزشی و… محروم شوند.

ارشد تصریح کرد: برخی از زنان دارای اعتیاد، کارتن خواب و فاقد برگه اوراق هویتی هستند، برخی‌هایشان به دلایلی دست به رفتارهای پرخطر می‌زنند و برای درمان بیماری‌های خود نیازمند کارت درمان هستند.

مدیر موسسه خانه خورشید در ادامه گفت: مطابق نظر کارشناسان رفتارهای پرخطر و اعتیاد و سن اعتیاد در زنان افزایش یافته است این درحالیست که با اجرای پروژه‌های مختلف تاکنون شاهد اتفاقات مناسب و کافی برای حمایت‌های اجتماعی نبودیم.

ارشد در ادامه با تاکید بر اینکه زنان دارای اعتیاد نیازمند حمایت‌های اجتماعی هستند، گفت: عموما زنان پس از ترک مواد مخدر و طی کردن دوره درمانی، هیچ حمایت اجتماعی دریافت نمی‌کنند.

وی ضمن انتقاد نسبت به موضوع «کودک‌همسری» اظهار کرد: هنوز موضوع کودک همسری تعیین تکلیف نشده است و همچنان در مجلس به روی این موضوع بحث وجود دارد این درحالیست که برخی از زنانی که به خانه خورشید مراجعه می‌کنند کسانی هستند که در دوران کودکی ازدواج کرده‌اند. هنوز در مجلس لایحه حمایت از کودکان و خانواده بعد از حدود یک دهه در صحن علنی مجلس به تصویب نرسیده است و این موارد از اتفاقات ناخوشایندی است که انتظار می‌رود در مجلس یازدهم به آن پرداخته شود.

ارشد در پایان گفت: به عنوان فعال اجتماعی از نمایندگان مجلس دوره یازدهم انتظار دارم قوانین حمایتی برای زنان به ویژه زنان بهبود یافته نوشته شود تا آنها بتوانند اوراق هویتی داشته باشند. باید راهکاری اتخاذ شود تا به زنان دارای اعتیاد و فرزندانشان شناسنامه و اوراق هویتی ارائه شود تا آنان بتوانند مشکلات خود و فرزندانشان را بهبود ببخشند.

سلامت نیوز: فقدان اوراق هویتی؛ مشکل زنان معتاد و فرزندانشان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...