۱۳۹۸ دی ۲۲, یکشنبه

افزایش اختلاس ، کلاهبرداری و فساد اداری بین زنان مجرم / اکثر زنان مجرم وکیل تسخیری ندارند

رکنا: یک حقوقدان گفت: فحشا از قبل بوده و هنوز هم وجود دارد. مشارکت در سرقت ها (به شکل جیب بری، کف زنی و...) اختلاس، فساد اداری، کلاهبرداری، جرائم راهنمایی و رانندگی، شوهرکشی، فرار از خانه و فروش موادمخدر جرم هایی است که زنان با حضور در جامعه قربانی آن می شوند.

گزارش گروه اجتماعی رکنا، زنانی که قربانی مسائل اقتصادی همسر، پدر یا برادران خود می شوند، به چرخه بزهکاری می افتند. چرا که سوءسابقه زنان را از دستیابی به شغل مناسب ناکام می گذارد. برخی بر این عقیده اند که استفاده از احکام جایگزین برای زنان می تواند آنها را از ورود به چرخه بزهکاری دور کند. اما کارشناسانی هم هستند که معتقدند زنان با ورود به جامعه در معرض بزهکاری قرار می گیرند و جرم های آنها را افزایش می دهد.


علی نجفی توانا، حقوقدان در پاسخ به این سوال که چرا سوءاستفاده اقتصادی از زنان سابقه دار افزایش می یابد؟ گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: وقتی اتهام احراز و شخصی محکوم شود، محکومیت او به جای مجازات حبس تبدیل به جریمه، اقدامات عام المنفعه، ارائه خدمات عمومی و... می شود. سابقه با توجه به نوع جرم برای زنان باقی می ماند. برخی زنان که قربانی زورسالاری، ستم سالاری، شوهر و مرد سالاری و متهم شده اند مجازات نشوند. زنانی که مرتکب جرم می شوند قابل تعقیب هستند منتهی برای ملاحظه حال آنها اگر جرائم آنها درجه 6، 7 و 8 باشد قاضی می تواند از حکم های جایگزین یا تعلیق استفاده کند و یا تغییر صدور حکم بدهد. اما این موارد هم سابقه کیفری آنها را از بین نمی برد. باید از طریق رسانه ها آموزش های شهروندی را ارائه کرد. بسیاری از زنان نمی دانند که می توانند از وکلای تسخیری استفاده کرده و اعلام کنند که تحت تاثیر همسر، پدر یا برادرشان بوده اند. البته امروزه تعداد زنان در ارتکاب جرم ها کم نیست و نقش زنان در جرم های فحشا، معاونت در جرم، شوهرکشی، بچه کشی و حتی جرائم اقتصادی (صدور چک و...) پررنگ است و نمی توانیم برای همه متهمان قاعده قربانی بودن را قائل شد. زنان یک مدیر، مدبر و تحصیلکرده هستند و مسئله قربانی شدن امروز از آنها پذیرفته نیست مگر آن که بخواهیم به آنها کمک کنیم تا نقش عاملان را هم در نظر بگیریم. بسیاری از زنان در شرایط فعلی چشم و گوش بسته به حرف مردانشان گوش نمی دهند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: قربانیان بی عدالتی اقتصادی در جامعه هم زن هستند و هم مرد. در حال حاضر مردان و زنان به صورت مساوی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی همکاری می کنند ولی تعداد بزهکاران مرد بیشتر از زنان است. به نظر من زنان و مردان سابقه دار باید مورد حمایت قرار گیرند و زمینه ای فراهم شود تا پشتیبانی از زنان افزایش یابد. وگرنه در صورت ارتکاب جرم نمی توان گفت چون متهم زن است مجازات نشود.

او با بیان این که در زنان فعال در مسائل اقتصادی و اجتماعی ارتقا پیدا کرده و مستقل شده اند، گفت: وقتی زنان در معرض مسئولیت های اقتصادی و اجتماعی قرار می گیرند باید زندگی خود را تامین کنند بنابراین با بروز مشکل احتمال دارد که دست به سرقت، اختلاس، رشوه و... می زنند. بزهکاری زنان با حضورشان در جامعه ارتباط مستقیم دارد. در گذشته زنان در خانه بودند و مردان در معرض خطر بزهکاری قرار می گرفتند. امروزه زنان نیز فعالیت اجتماعی دارند و مانند مردان در معرض خطر بزهکاری قرار می گیرد.

نجفی دانا با اشاره به بیشترین جرم زنان افزود: فحشا از قبل بوده و هنوز هم وجود دارد. مشارکت در سرقت ها (به شکل جیب بری، کف زنی و...) اختلاس، فساد اداری، کلاهبرداری، جرائم راهنمایی و رانندگی، شوهرکشی، فرار از خانه و فروش موادمخدر جرم هایی است که زنان با حضور در جامعه قربانی آن می شوند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...