۱۳۹۸ بهمن ۱, سه‌شنبه

استقبال آلمان از همکاری با کیمیا علیزاده، مخالفت ایران

به گزارش دویچه وله فارسی-پس از ابراز تمایل کیمیا علیزاده برای شرکت در مسابقات المپیک با پرچم آلمان، این کشور نیز از این همکاری استقبال کرد. رئیس فدراسیون تکواندو ایران ادعا کرده علیزاده به لحاظ قانونی امکان چنین کاری را ندارد.

کیمیا علیزاده، تنها مدال‌آوز زن ایرانی در مسابقات المپیک چند هفته پیش ایران را ترک کرد تا تمرینات و آماده‌سازی خود برای بازی‌های المپیک توکیو را در اروپا دنبال کند. او ابتدا به هلند رفت و هم‌اکنون در شهر هامبورگ آلمان اقامت دارد.

علیزاده یک‌شنبه ۲۹ دی در گفت‌وگو با نشریه "بیلد ام زونتاگ" ابراز امیدواری کرد که بتواند در سی و دومین دوره بازی‌های المپیک، که ۲۴ ژوئیه تا ۹ اوت ۲۰۲۰ در توکیو، پایتخت ژاپن برگزار می‌شود با پرچم آلمان در رقابت‌های تکواندو شرکت کند.


این قهرمان ۲۱ ساله تکواندو که در المپیک ریو مدال برنز را به دست آورده پس از خروج از ایران در نامه سرگشاده‌ای خود را "یکی از میلیون‌ها زن سرکوب شده" در ایران خواند و نوشت چون نمی‌خواهد بیش از این "پای سفره ریاکاری، دروغ و بی‌عدالتی" بنشیند تصمیم گرفته که دیگر زیر پرچم جمهوری اسلامی مسابقه ندهد.

فدراسیون تکواندو آلمان دوشنبه ۳۰ دی اعلام کرد که از ابراز تمایل کیمیا علیزاده برای شرکت در المپیک با پرچم آلمان استقبال می‌کند و امیدوار است که این کار عملی شود.

بنابر این گزارش روز یک‌شنبه علیزاده، همسرش و مشاور او با نمایندگان فدراسیون تکواندو آلمان ملاقات کرده‌اند. این فدراسیون می‌گوید پیش از هر اقدام عملی باید وضعیت اقامت کیمیا علیزاده در آلمان مشخص شود.

علیزاده با ویزای شنگن ابتدا وارد هلند شده است. فدراسیون تکواندو آلمان می‌گوید برای تسهیل و تسریع روند صدور اجازه اقامت این ورزشکار توصیه‌نامه‌ای به مقامات مسئول فرستاده است.

موانع قانونی و اداری زمان‌بر

با این همه فدراسیون تکواندو آلمان احتمال این که علیزاده بتواند ورزشکاران آلمانی را در المپیک توکیو همراهی کند بسیار کم ارزیابی می‌کند، زیرا در صورت عدم موافقت ایران پروسه تغییر ملیت این تکواندوکار می‌تواند زمان‌بر باشد.

"بیلد ام زونتاگ" با اشاره به پیشنهاد همکاری به علیزاده از سوی کشورهایی چون کانادا، بلژیک، بلغارستان و هلند نوشته بود: «اما با توجه به مقررات سختگیرانه المپیک، مشخص نیست که آیا او می‌تواند با پرچم کشور دیگری به رقابت بپردازد یا خیر.»

محمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو ایران در واکنش به ابراز تمایل کیمیا علیزاده برای شرکت در المپیک توکیو با پرجم آلمان، که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته، مدعی شده که چنین کاری به لحاظ قانونی ممکن نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ورزش و جوانان، پولادگر دوشنبه گفته است: «از لحاظ قانونی چنین چیزی نیست چراکه برای عضویت در تیم ملی جدید باید سه سال از عضویتش در تیم ملی قبلی گذشته باشد بنابراین آنچه در رسانه‌ها می‌خوانیم ناشی از عدم اطلاع از قوانین است.»

قهرمان تکواندو ایران در نامه افشاگرانه‌اش درباره وضعیت خود در این کشور نوشته است: «هر طور خواستند بازی‌ام دادند. هر کجا خواستند بردند. هر چه گفتند پوشیدم. هر جمله‌ای دستور دادند تکرار کردم. هر زمان صلاح دیدند، مصادره‌ام کردند. مدال‌هایم را پای حجاب اجباری گذاشتند و به مدیریت و درایت خودشان نسبت دادند.»

کیمیا علیزاده تا کنون صاحب شش مدال طلا، سه نقره و دو برنز در رقابت‌های بین‌المللی شده است. او یک سال پس از کسب مدال برنز المپیک توکیو در مسابقات قهرمانی تکواندو جهان در سال ۲۰۱۷ مدال نقره را از آن خود کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...