۱۳۹۸ دی ۲۳, دوشنبه

شلیک به هواپیمای اوکراینی، نامه منیره عربشاهی از زندان؛ استعفا و محاکمه بسیاری از مسئولان بی کفایت لازم است

خبرگزاری هرانا – منیره عربشاهی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین امروز شنبه ۲۱ دی ماه نامه‌ای در خصوص ساقط کردن هواپیمای مسافربری تهران – کیف بر فراز آسمان تهران توسط پدافند هوایی نوشته است. خانم عربشاهی در این نامه ضمن ابراز تاسف از کشته شدن تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما، خواستار استعفا و محاکمه عاملان و مسئولان به گفته او این “جنایت” شد. خانم عربشاهی در بخشی از این نامه می‌گوید “سرنوشت ساختمان تجاری پلاسکو، کشتی سانچی و ده ها هواپیمای دیگر هنوز در هاله‌ای از ابهام هستند، آیا از خطاها نیست؟ باور دارم که اجبار جامعه جهانی و فشارهای فضای مجازی دروغگویان را وادار به اعتراف کرده، وگرنه اینان کجا و اعتراف و عذرخواهی کجا؟”.


در نخستین ساعات روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۹۸، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین، ساعاتی پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه ارتش ایالات متحده در عراق سقوط کرد. از ساعات اولیه دلایل این سقوط مورد گمانه‌زنی‌های برخی از کارشناسان قرار گرفت. همچنین تصاویر و ویدئوهایی از اصابت موشک به هواپیما در فضای مجازی منتشر شد. جاستین ترودر، نخست وزیر کانادا روز گذشته طی یک کنفرانس مطبوعاتی از وجود شواهدی جدی مبنی بر اصابت موشک‌های ایرانی به این هواپیما خبر داده بود. گفتنی است ۶۳ تن از سرنشینان این هواپیما شهروند ایرانی-کانادایی بودند.

سرانجام صبح امروز ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار اطلاعیه‌ای این واقعه را تایید کرده و مدعی شد که هدف گیری هواپیمای مسافربری غیرعمدی و ناشی از خطای عامل انسانی بوده است.

لازم به ذکر است که این اطلاعیه در شرایطی منتشر شده است که مسئولان دولتی ایران طی روزهای گذشته قویا هرگونه ارتباط میان سقوط هواپیما و سیستم پدافند هوایی را تکذیب کرده بودند.  علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران گفته بود: “هواپیما بیش از یک و نیم دقیقه در آتش در حال پرواز بود” و “اگر یک شیء به آن برخورد کرده باشد، این مدت پرواز قابل قبول نیست.” وی همچنین گفته بود: “آمریکایی‌ها یافته‌هایشان را با پشتوانه علمی و فنی و جنبه‌های تخصصی برای تنویر افکار عمومی جهان ارائه کنند”.

منیره عربشاهی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین امروز شنبه ۲۱ دی ماه نامه‌ای در خصوص شلیک موشک پدافند هوایی سپاه به هواپیمای مسافربری تهران – کیف بر فراز آسمان تهران و ساقط کردن این هواپیما نوشته است.

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است عینا در ادامه می‌آید:
“جان‌هایی که بر اثر خطای انسانی غیرعمد یک دیوانه بی‌مغز فدا شدند. تعمدی که این جمله “خطای انسانی غیرعمد” که در خبرها و زیرنویس‌های خبری شنیده و نوشته می‌شود. خطای غیرعمدی که صدها خانواده ایرانی و غیرایرانی را به عزا نشاند. طی انفجار هواپیمای بوئینگ که در چند روز گذشته رج داد و با بحث‌ها و تحلیل‌های حواشی آن امروز ۲۱ دی ماه ۹۸ با این اقرار حیرت‌آور که نیروهای مسلح ایرانی باعث و بانی مرگ ۱۷۶ سرنشین این هواپیما شدند؛ خون در رگ‌ها منجمد شد. اهمال‌کاری که حکومتیان با وقاحت به یک تسلیت بسنده کردند.

حال آنکه این جنایت چنانچه در هر کشوری رخ می‌داد بی‌شک، نه فرمانده مسئول آتش که بسیاری از صاحب منصبان بی‌مسئول از شرم و بی‌کفایتی استعفا می‌دادند و به محاکمه کشانده می‌شدند. نمی‌دانم زمام داران ایران در کجای این سیبل ایستاده‌اند که هرچه از خال، از مرکز مردمی آن دورتر می‌شوند، وقاحت و جنایاتشان بی‌پرواتر و پررنگ‌تر مسی‌شود.

سرنوشت ساختمان تجاری پلاسکو، کشتی سانچی و ده ها هواپیمای دیگر هنوز در هاله‌ای از ابهام هستند، آیا از خطاها نیست؟ باور دارم که اجبار جامعه جهانی و فشارهای فضای مجازی دروغگویان را وادار به اعتراف کرده، وگرنه اینان کجا و اعتراف و عذرخواهی کجا؟! کاش لااقل قدرت نظامی کذایی خود را در بوق نمی‌کردید. در حالی که قادر به تمیز دادن هواپیمای مسافرتی با جنگنده نظامی بیگانه را ندارید.

در پس این کشتار فاجعه‌آمیز چه جریانی وجود دارد، سوالی است که شاید بعدها به پاسخ آن دست یافت. اما در هر کشوری اگر چنین فاجعه‌ای رخ می‌داد، آیا مردم آن کشور سکوت اختیار می‌کردند؟ و آیا به یک عذرخواهی از خون درگذشتگان خود می‌گذشتند؟

به امید آزادی ایران!

منیره عربشاهی / ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸ / بند زنان زندان اوین”.

در ارتباط با نویسنده این نامه گفتنی است، منیره عربشاهی، فعال مدنی روز پنجشنبه ۲۲ فروردین‌ماه امسال در پی مراجعه به بازداشتگاه وزرا در تهران جهت پیگیری وضعیت دخترش یاسمن آریانی که یک روز پیش از آن بازداشت شده بود، بازداشت و یک روز بعد به زندان قرچک ورامین منتقل شد.


خانم عربشاهی اوایل مردادماه امسال توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” مجموعا به ۱۶ سال حبس محکوم شد. در صورت قطعی شدن این حکم و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. خانم عربشاهی در تاریخ ۲۲ مردادماه همراه با دخترش یاسمن آریانی و صبا کردافشاری و مژگان کشاورز از زندان قرچک ورامین به بند زنان زندان اوین منتقل شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...