۱۳۹۸ دی ۲۴, سه‌شنبه

استعفای مسئولان؛ خواست نسرین ستوده و نرگس محمدی

به گزارش دویچه وله فارسی-پس از روشن شدن نقش سپاه پاسداران در سقوط هواپیمای مسافری اوکراین و کشته شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه آن، فعالان سیاسی و حقوق بشر و نیز تظاهرکنندگان در شهرهای ایران خواهان استعفای مسئولان این حادثه شدند.

نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر از داخل زندان اوین نامه‌ای را درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در اثر شلیک موشک سپاه پاسداران منتشر کرده است.


رضا خندان همسر او در صفحه فیس‌بوکش این نامه را منتشر کرده است. ستوده در نامه خود نوشته است: «مدت‌های مدیدی است سرنوشت یک ملت به دست نیروی نظامی سپرده شده است که هواپیمای مسافری را با هواپیمای جنگی تشخیص نمی‌دهد و روزهای متمادی به افکار عمومی دروغ می‌گوید. نیرویی که هر آنچه اراده می‌کند، انجام می‌دهد بی‌آنکه مواخذه شود.»

او این نیروی نظامی را مسئول ناامنی در کشور و نیرویی دانسته که "بر طبل جنگ می‌کوبد".

این فعال حقوق بشر با انتقاد از شعارهای "مرگ" بر کشورهای مختلف دنیا نوشته است: «چهل سال مرگ بر کشورهای مختلف دنیا گفته شد و بیش از هر کشوری در کام مرگ فرو رفتیم.»

نسرین ستوده سپس با اشاره به سقوط هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک سپاه و کشته شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه آن خواهان "استعفا و محاکمه‌ تمامی مقامات و دست اندرکاران این جنایت هولناک در دادگاهی صالح" شده است.

این وکیل حقوق بشری در پایان نامه‌اش تاکید کرده که با وجود زندانی بودن برای کشف حقیقت در کنار خانواده‌ها و بازماندگان این فاجعه خواهد بود.

تقی رحمانی فعالی ملی مذهبی و همسر نرگس محمدی نیز در توییترش از قول نرگس محمدی نوشته است: «در تنهای زندان زنجان بر مظلومیت جان باختگان پرواز هواپیمائی اوکراینی گریستم. از فریبکاری مسولان در کتمان حقیقت ماجرا انگشت به دهان شدم. استعفای مسولان اصلی حادثه کمترین اقدامی است که باید انجام شود.»

نرگس محمدی چندی پیش با ضرب و شتم از زندان اوین به زندان زنجان منتقل شد.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران صبح روز شنبه ۲۱ دی ماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیمای پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین با شلیک اشتباهی موشک سپاه پاسداران سقوط کرده است.

پیشتر شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل نیز با انتشار فراخوانی اقدام به جمع‌آوری امضا به منظور استعفای خامنه‌ای، روحانی و فرماندهان سپاه کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...