۱۳۹۸ بهمن ۱, سه‌شنبه

روایت سپیده قلیان از نحوه بازداشت و جزئیات بیشتر از اعتراف اجباری: گفتند بدون روسری بنشین جلوی دوربین؛ خبرنگار صداوسیما هم بود

به گزارش صدای آمریکا-سپیده قلیان، فعال مدنی که با وثیقه به طور موقت آزاد است، با انتشار رشته توئیت‌هایی در روز دوشنبه ۳۰ دی ماه همزمان با سالگرد بازداشت خود و برادرش از جزئیات این بازداشت و حضور دوباره آمنه سادات ذبیح‌پور خبرنگار صدا وسیما برای گرفتن اعترافات اجباری نوشت.

سپیده قلیان در این توئیت ها نوشت که نزدیک به ۵۰ مامور مسلح برای بازداشت او در ۳۰ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۷) هجوم بردند و برادرش را در برابر چشمان مادر و پدرش به شدت کتک زدند.



او می‌نویسد: «رفتم بالای پله‌ها و گفتم فقط کسی را نکشید، من خودم می‌آیم. چندین بار در آن پاییز و زمستان دیده بودم که آدمکشی کرده‌اند.»

سپیده قلیان در ادامه این رشته توئیت طرحی از دست زنی چادری که موهای زنی دیگر - زنی که در این طرح نه چشم دارد و نه دهان - را رسم کرده و نوشته است: «مامور زنی که ماسک بر دهانش داشت آمد موهایم را گرفت و مرا از پله‌ها پایین کشید. کمرم داشت تکه تکه می‌شد. حتی نگذاشتند کفش بپوشم و بدون روسری با لباس خواب بردنم. آخرین تصویر اما تصویر صورت خونین برادرم مهدی بود.»

او در ادامه چگونگی بازداشت برادرش مهدی را نیز شرح داده و نوشته است که ماموران «با پوتین روی صورتش می‌کوبیدند.» خانم قلیان با تاکید بر این که ماموران مسلح بوده‌اند و کسی جرات نزدیک شدن نداشته است، نوشت که یکی از آنها به مردم می‌گفت که آنها یک داعشی را گرفته‌اند و تاکید کرد که ماموران در زمان بازداشت شدنش او را کتک زده و تهدید به مرگ کرده بودند.

این فعال مدنی بار دیگر موضوع اعترافات اجباری را مطرح کرد و با بیان این که پس از بازداشت، بعد از چند بار جابه‌جایی و تفهیم اتهام، به شوش منتقل شده است، نوشت که با تهدید و ارعاب او را برای اعترافات اجباری تحت فشار قرار دادند.

این فعال مدنی همچنین در بخشی از توئیت های خود بار دیگر به حضور آمنه سادات ذبیح‌پور، خبرنگار صدا و سیما، برای گرفتن اعترافات اجباری اشاره کرده و نوشت «دوباره آمنه سادات آمد، برای ضبط فیلمی که حالا سناریوی متفاوتی را دنبال می‌کرد.»

این فعال مدنی پیشتر نیز در توئیتر از تجربه شخصی خود در رابطه با اعترافات تلویزیونی در زمان بازداشت یاد کرد و نوشته بود یکی از خبرنگاران صدا و سیما به نام «آمنه سادات ذبیح‌پور» در مراحل تولید برنامه تلویزیونی طراحی سوخته در اتاق بازجویی متنی از قبل آماده شده را برای اعتراف تلویزیونی به سپیده قلیان داده تا آن را در مقابل دوربین بخواند.

خانم قلیان روز دوشنبه ۳۰ دی ماه در توئیت های خود شرح داد که او به رغم فشارهای فراوان برای اعترافات تلویزیونی بدون داشتن روسری، «اجازه ندادم این‌بار سناریوشان ساخته شود.»

او در ادامه این توئیت ها نوشت که شاهد « شکنجه و سلاخی شدن بی‌پناهان عرب» بوده است که «بارها و بارها جلوی دوربین نشاندنشان تا علیه خود اعتراف ‌کنند.» او در ادامه به پست اینستاگرامی آمنه سادات ذبیح‌پور که نوشته بود «بازجوی باوقار و نجیبی» برای دیدار با قلیان آمده بود، اشاره کرد و نوشت که آن بازجو همان کسی است که «جلوی چشمم مهدی را تکه تکه کرد و با من به بازداشتگاه آورد تا من تحت فشار [تن به] آن اعتراف تلویزیونی بدهم. دائم فکر میکنم اینها چرا اینقدر از حس انسانی دور هستند؟»

خانم قلیان که در پی افشاگری اعترافات اجباری و شکنجه به همراه اسماعیل بخشی بازداشت و پس از مدتی در تاریخ ۴ آبان ماه به همراه چند فعال کارگری در ایران با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شده بود، با حضور در اعتراضات مردمی آبان ماه روز شنبه شب ۲۵ ‌آبان ماه در خانه پدر خود مجدد بازداشت و پس از چند روز در نهایت روز ۱۲ آذر با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد.

اخیرا نیز این فعال مدنی، که با وثیقه به طور موقت آزاد است از به تعویق افتادن جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام حضورش در اعتراضات آبان ماه خبر داده بود.

چندی پیش نمایندگان ۳۳ کشور از جمله آمریکا در نشست دوره‌ای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران از نقض حقوق زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی، و تداوم اعدام کودکان در ایران انتقاد کردند.

وزارت خارجه آمریکا نیز بارها و در موارد مختلف برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...