۱۳۹۸ دی ۱۳, جمعه

آتنا دائمی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه زندان اوین منتقل شده است

خبرگزاری هرانا –  شب گذشته آتنا دائمی، کنشگر مدنی زندانی در اوین طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین خبر داده است. پیشتر دادیار ناظر بر زندان اوین در گفتگو با خانواده آتنا دائمی، ضمن تایید انتقال او به مکانی نامعلوم از احتمال گشایش پرونده جدیدی علیه او خبر داده بود. این انتقال در پی تحصن هشت تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین به نام‌های “منیره عربشاهی، نرگس محمدی، یاسمن آریانی، صبا کردافشاری، آتنا دائمی، مژگان کشاورز، سمانه نوروز مرادی و سهیلا حجاب” به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان ماه صورت گرفته است. از میان این افراد نرگس محمدی، فعال حقوق بشر محبوس نیز روز سه‌شنبه ۳ دی ماه همراه با خشونت و ضرب و شتم به زندان زنجان تبعید شده بود.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شب گذشته سه شنبه ۱۰ دی ماه ۱۳۹۸، آتنا دائمی، کنشگر مدنی زندانی در اوین طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین خبر داده است.

انسیه دائمی، خواهر این فعال مدنی شب گذشته با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در توئیتر از این تماس تلفنی خبر داده و نوشت: “همین الان ساعت ده و چهل و پنج دقیقه شب آتنا از بند دو الف اطلاعات سپاه تلفن کرد، حالش خوبه”.
روز یکشنبه ۱ دی ماه در پی مراجعه خانواده آتنا دائمی به زندان اوین، امین وزیری، نماینده دادستانی و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی ضمن تایید قطع تنبیهی تلفن بند زنان اوین در پاسخ به نگرانی این خانواده با تایید انتقال او به مکانی نامعلوم از احتمال گشایش پرونده‌ای جدید برای این کنشگر مدنی از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی و اخلال در نظم زندان” خبر داده بود. آقای وزیری دلیل انتساب این اتهامات به خانم دائمی را حدس و گمان نهادهای امنیتی مبنی بر نقش آفرینی او در رابطه با برپایی تحصن چند روزه زنان زندانی سیاسی اوین عنوان کرده بود.

روز شنبه ۷ آذرماه نیز حسین دائمی پدر آتنا دائمی در صفحه شخصی خود در توئیتر از وجود اخباری در خصوص انتقال دخترش به انفرادی نوشته بود: “خبرهایی رسیده که دختر را به انفرادی منتقل کردند، شرایط آتنا خطرناک است و پزشک آتنا درخواست بستری فوری و اورژانسی داده، دخترم را به جای بیمارستان به انفرادی برده‌اند”.

پیشتر نیز نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر روز سه‌شنبه ۳ دی ماه همراه با خشونت و ضرب و شتم شدید به زندان زنجان تبعید شد. تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، از ضرب و شتم او هنگام انتقال وی به زندان زنجان توسط غلامرضا ضیایی، رئیس زندان اوین و ماموران امنیتی خبر داد بود. خانم محمدی در این ضرب و شتم ها زخمی و دچار خونریزی شده است. نرگس محمدی، طی نامه‌ای به شرح وقایع و برخورد رییس زندان اوین و نیروهای امنیتی در جریان انتقال خود به زندان زنجان پرداخته بود.

منیره عربشاهی، نرگس محمدی، یاسمن آریانی، صبا کردافشاری، آتنا دائمی، مژگان کشاورز، سمانه نوروز مرادی و سهیلا حجاب، هشت تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین از روز شنبه ۳۰ آذرماه طی نامه‌ای از تحصن چند روزه خود در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان خبر داده بودند.

این زندانیان در نامه‌ای که پیشتر توسط هرانا منتشر شده است، گفته بودند: “ما جمعی از زنان زندانی سیاسی در همراهی با مطالبات مردم تحت ظلم و ستم و در همزمانی یلدای امسال با چهلم کشته شدگان اعتراضات مردمی و در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت علیه مردم ایران و اختناق حاکم بر جامعه، از روز شنبه ۳۰ آذرماه امسال از ساعت ۹ صبح در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین به تحصن خواهیم نشست و این شب نه تنها پای سفره یلدا نمی‌نشینیم بلکه در دفتر زندان یاد عزیزان کشته شده را گرامی خواهیم داشت. این تحصن تا روز ۵ دی، روز چهلم کشته شدگان شبانه روزی ادامه خواهد داشت”.

روز یکشنبه ۱ دی ماه مسئولین زندان اوین به خانواده‌های زندانیان تحصن کننده که جهت ملاقات با بستگان زندانی خود به زندان اوین مراجعه کرده‌اند، گفتند که آنها به مدت سه هفته از ملاقات محروم شده‌اند.


هشت زندانی که اعتصاب کردند

پیشتر یک منبع مطلع با اعلام این خبر به هرانا گفته بود: “از ساعات پایانی شب شنبه ۳۰ آذرماه زندانیان تحصن کننده در بند زنان به اتاق مدیر بند زنان زندان اوین (عبدالحمیدی) منتقل شدند. در آنجا تمامی وسایل شخصی ازجمله کارتکس تحصن کنندگان را ضبط کردند و تلفن های بند حدود ۲ ساعت قطع شد. پس از آن غلامرضا ضیائی رئیس زندان اوین، همراه با معاون زندان، رئیس امنیت زندان، حراست زندان به دفتر خانم عبدالحمیدی رفته و در آنجا زندانیان تحصن کننده را تهدید کرده‌اند. همچنین مسئولان زندان به آنها گفته‌اند نیروهای گارد زندان مقابل درب ورودی بند زنان حاضر هستند. این فضای امنیتی تا ساعت‌ها ادامه داشته است. در ادامه زندانیان تحصن کننده و تعدادی از زندانیان حاضر در بند زنان اقدام به سر دادن شعار و خواندن سرود کردند که با واکنش تند رئیس زندان و تهدید زندانیان مبنی بر انتقال به زندان قرچک و پرونده‌سازی جدید و تهدید به انتقال به بندهای ۲۰۹ و ۲ الف سپاه مواجه شدند”.

آتنا دائمی پیشتر در حالی که در حال سپری دوران محکومیت قبلی خود در بند زنان زندان اوین بود، به همراه گلرخ ابراهیمی ایرایی با گشایش پرونده دیگری مواجه و نهایتا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه همچنین علاوه بر این هر یک از این دو شهروند را به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم کرد. این حکم مدتی بعد در مرحله تجدید نظر بدون تشکیل جلسه دادگاه عینا تائید و به آنان ابلاغ شد. به گفته وکلای مدافع آنها و بر اساس حکم صادره با اعمال ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال و ۱ ماه از این حبس برای هر یک از آنها قابل اجرا خواهد بود.

آتنا دائمی، در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۳ بازداشت و پس از ۸۶ روز نگهداری در سلول انفرادی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین در تاریخ ۲۴ دی ماه همان سال به بند زنان زندان اوین منتقل شد. وی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۴ توسط قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری” به ۱۴ سال حبس محکوم شد. این فعال مدنی در تاریخ ۲۶ بهمن ۹۴ با تودیع قرار وثیقه ۵۵۰ میلیون تومانی آزاد شد، حکم وی توسط دادگاه تجدیدنظر به ۷ سال تقلیل یافت که نهایتا با اعمال ماده ۱۳۴، ۵ سال آن قابل اجرا بود.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.
نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.
هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...