۱۳۹۸ دی ۱۸, چهارشنبه

آتنا دائمی به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد

خبرگزاری هرانا – آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس امروز چهارشنبه ۱۸ دی ماه پس از ۱۵ روز از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد. پیشتر دادیار ناظر بر زندان اوین در گفتگو با خانواده آتنا دائمی، ضمن تایید انتقال او به مکانی نامعلوم از احتمال گشایش پرونده جدیدی علیه او خبر داده بود. این انتقال در پی تحصن هشت تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان ماه صورت گرفته بود. از میان این افراد نرگس محمدی، فعال حقوق بشر محبوس نیز روز سه‌شنبه ۳ دی ماه همراه با خشونت و ضرب و شتم به زندان زنجان تبعید شده بود.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ آتنا دائمی، کنشگر مدنی با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد.

گفته می‌شود خانم دائمی طی این مدت از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” مورد بازجویی و تفهیم اتهام قرار گرفته است.

آتنا دائمی، حدود ۱۵ روز پیش از بند زنان زندان اوین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده بود. او طی این مدت تنها شب سه‌شنبه ۱۰ دی ماه ۱۳۹۸، طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین خبر داده بود.

روز یکشنبه ۱ دی ماه در پی مراجعه خانواده آتنا دائمی به زندان اوین، امین وزیری، نماینده دادستانی و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی ضمن تایید قطع تنبیهی تلفن بند زنان اوین در پاسخ به نگرانی این خانواده با تایید انتقال او به مکانی نامعلوم از احتمال گشایش پرونده‌ای جدید برای این کنشگر مدنی از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی و اخلال در نظم زندان” خبر داده بود. آقای وزیری دلیل انتساب این اتهامات به خانم دائمی را حدس و گمان نهادهای امنیتی مبنی بر نقش آفرینی او در رابطه با برپایی تحصن چند روزه زنان زندانی سیاسی اوین عنوان کرده بود.

پیشتر نیز نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر روز سه‌شنبه ۳ دی ماه همراه با خشونت و ضرب و شتم شدید به زندان زنجان تبعید شد. تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، از ضرب و شتم او هنگام انتقال وی به زندان زنجان توسط غلامرضا ضیایی، رئیس زندان اوین و ماموران امنیتی خبر داد بود. خانم محمدی در این ضرب و شتم ها زخمی و دچار خونریزی شده است. نرگس محمدی، طی نامه‌ای به شرح وقایع و برخورد رییس زندان اوین و نیروهای امنیتی در جریان انتقال خود به زندان زنجان پرداخته بود.

در تاریخ ۱۳ دی ماه امسال محمد بنازاده امیرخیزی، محمد علی منصوری، سعید ماسوری، مجید اسدی، آرش صادقی، پیام شکیبا و مطلب احمدیان طی نامه‌ای نسبت به انتقال آتنا دائمی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین و تبعید نرگس محمدی به زندان زنجان واکنش نشان داده و رفتارهای خشونت آمیز غلامرضا ضیایی، رئیس زندان اوین را فراتر از فرد و سیستماتیک توصیف کردند.
منیره عربشاهی، نرگس محمدی، یاسمن آریانی، صبا کردافشاری، آتنا دائمی، مژگان کشاورز، سمانه نوروز مرادی و سهیلا حجاب، هشت تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین از روز شنبه ۳۰ آذرماه طی نامه‌ای از تحصن چند روزه خود در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان خبر داده بودند.

این زندانیان در نامه‌ای که پیشتر توسط هرانا منتشر شده است، گفته بودند: “ما جمعی از زنان زندانی سیاسی در همراهی با مطالبات مردم تحت ظلم و ستم و در همزمانی یلدای امسال با چهلم کشته شدگان اعتراضات مردمی و در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت علیه مردم ایران و اختناق حاکم بر جامعه، از روز شنبه ۳۰ آذرماه امسال از ساعت ۹ صبح در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین به تحصن خواهیم نشست و این شب نه تنها پای سفره یلدا نمی‌نشینیم بلکه در دفتر زندان یاد عزیزان کشته شده را گرامی خواهیم داشت. این تحصن تا روز ۵ دی، روز چهلم کشته شدگان شبانه روزی ادامه خواهد داشت”.

روز یکشنبه ۱ دی ماه مسئولین زندان اوین به خانواده‌های زندانیان تحصن کننده که جهت ملاقات با بستگان زندانی خود به زندان اوین مراجعه کرده‌اند، گفتند که آنها به مدت سه هفته از ملاقات محروم شده‌اند.


هشت زندانی که اعتصاب کردند

لازم به یادآوری است آتنا دائمی، در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۳ بازداشت و پس از ۵ ماه با تودیع وثیقه آزاد شد. وی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۴ توسط قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری” به ۱۴ سال حبس محکوم شد. حکم وی توسط دادگاه تجدیدنظر به ۷ سال تقلیل یافت که نهایتا با اعمال ماده ۱۳۴، ۵ سال آن قابل اجرا بود.

آتنا دائمی در حالی که در حال سپری دوران محکومیت خود در بند زنان زندان اوین بود، به همراه گلرخ ابراهیمی ایرایی با گشایش پرونده دیگری مواجه و نهایتا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه همچنین علاوه بر این هر یک از این دو شهروند را به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم کرد. این حکم مدتی بعد در مرحله تجدید نظر بدون تشکیل جلسه دادگاه عینا تائید و به آنان ابلاغ شد. به گفته وکلای مدافع آنها و بر اساس حکم صادره با اعمال ماده ۱۳۴ مدت ۲ سال و ۱ ماه از این حبس برای هر یک از آنها قابل اجرا خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...