۱۳۹۸ آذر ۲۰, چهارشنبه

روحا ایمانی، شهروند بهایی به زندان یزد منتقل شد

خبرگزاری هرانا – روحا ایمانی، شهروند بهایی اهل کرمان روز دوشنبه ۱۸ آذرماه از زندان کرمان به زندان یزد منتقل شد. خانم ایمانی شهریورماه امسال در منزل پدری خود در کرمان بازداشت و جهت تحمل ادامه محکومیت ۹ ماهه خود به زندان کرمان منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روحا ایمانی، شهروند بهایی اهل کرمان روز دوشنبه ۱۸ آذرماه ۱۳۹۸ از زندان کرمان به زندان یزد منتقل شد.


این شهروند بهایی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان منتقل شده بود. وی در تاریخ ۱۰ تیرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شده بود.

روحا ایمانی نهایتا در آبان ماه سال ۹۷ توسط دادگاه انقلاب شهر یزد به تحمل ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
وی در تاریخ ۱۲ شهریورماه امسال در منزل پدری خود در کرمان بازداشت و جهت تحمل ادامه محکومیت ۹ ماهه خود به زندان کرمان منتقل شده بود.

در حالی که خانم ایمانی بیش از یک سوم مدت محکومیت خود را در زندان کرمان سپری کرده بود، پس از مدتی درخواست عفو مشروط و مرخصی وی نیز رد شد و نهایتاً در تاریخ ۱۸ اذر ماه به زندان یزد منتقل شد.

یک منبع نزدیک به خانواده ایمانی در این خصوص به هرانا گفت: “خانم ایمانی از زمان منتقل شدن به زندان کرمان چندین مرتبه از طرف مسئولین مورد تهدید قرار گرفته بود که به قرنطینه یا تبعید فرستاده می‌شود. این در حالی است که به تقاضای ایشان که مادر سالخورده و بیماری دارند و با پیگیری‌های مکرر خانواده و مراجعه به یزد قرار شد که مدت محکومیت خود را در کرمان باشد تا مادرش بتواند ملاقات راحت تری داشته باشد”.
انتقال خانم ایمانی به زندان یزد در حالی صورت گرفته که در تبصره ۳ ماده ۵۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است “زندانی حق دارد حبس موضوع محکومیت خود را در زندان محل اقامتگاهش سپری نماید مگر آنکه این امر موجب مفسده باشد که در این صورت با تشخیص قاضی صادر کننده رأی قطعی، محکوم علیه به نزدیک‌ترین زندان به محل اقامت وی منتقل می‌شود”.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...