۱۳۹۸ دی ۶, جمعه

شکایت سپیده قلیان از عوامل تهیه کننده اعترافات اجباری در صدا و سیما

خبرگزاری هرانا – سپیده قلیان، فعال مدنی از رئیس صدا و سیما و سردبیر بخش خبری ۲۰:۳۰ و آمنه سادات ذبیح‌پور، خبرنگار تلویزیون دولتی ایران در خصوص تهیه و پخش اعترافات اجباری وی شکایت کرد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی در زمستان ۹۷ اقدام به پخش مستندی از اعترافات اجباری خانم قلیان کرده بود. سپیده قلیان طی یادداشتی در صفحه شخصی خود گفته است “در مراحل تولید طراحی سوخته، آمنه‌سادات ذبیح‌پور ‌در اتاق بازجویی حضور داشت تا پس از ساعت‌ها شکنجه‌ جسمی و روحی، متنی را که از قبل آماده کرده بود، برای خواندن در مقابل دوربین در اختیار ما قرار دهد”.


به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از بی بی سی فارسی، سپیده قلیان، در خصوص تهیه و پخش اعترافات اجباری از عوامل تهیه کننده این برنامه ها شکایت کرد.

بر اساس این گزارش، در زمستان سال ۹۷، صدا و سیما جمهوری اسلامی مستندی به نام طراحی سوخته پخش کرد که بر مبنای برخی اعترافات سپیده قلیان و اسماعیل بخشی بود.

خانم قلیان روز چهارشنبه ۴ دی‌ماه در صفحه توییتر خود نوشت: “در مراحل تولید طراحی سوخته، خانم آمنه‌سادات ذبیح‌پور ‌در اتاق بازجویی حضور داشت تا پس از ساعت‌ها شکنجه‌ جسمی و روحی، متنی را که از قبل آماده کرده بود، برای خواندن در مقابل دوربین در اختیار ما قرار دهد”.

آقای بخشی و خانم قلیان پیش از پخش این مستند اعلام کرده بودند که توسط وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی آنها را شکنجه کرده‌اند. قوه قضائیه و وزارت اطلاعات این اظهارات را رد کردند.

شکایت وی علیه رئیس صدا و سیما و سردبیر بخش خبری ۲۰:۳۰ و آمنه سادات ذبیح‌پور، خبرنگار تلویزیون دولتی ایران مطرح شده است.

لازم به ذکر است، سپیده قلیان در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه ۹۷ به همراه دستکم ۱۹ تن از جمله تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه به همراه چند فعال کارگری و تعدادی از شاغلین و مدیران شرکت که جهت پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در پلیس امنیت حاضر شده بودند در محل پلیس امنیت شوش بازداشت شد و در تاریخ ۲۷ آذرماه همان سال با قرار وثیقه آزاد شده بود.

تلویزیون ایران شب شنبه ۲۹ دی ماه ۹۷ در فیلمی با عنوان “طراحی سوخته” اعترافاتی از اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه را نمایش داد که در آن گفته بودند با گروه‌های مارکسیستی و برانداز در خارج از ایران ارتباط دارند.

قلیان در واکنش به پخش فیلمی از اعترافات اجباری خود در صدا و سیمای ایران با تاکید بر شکنجه شدنش در دوران بازداشت در صفحه شخصی خود نوشته بود “حالا که اعترافاتم پخش شد خواهان علنی برگزار شدن دادگاهم هستم”. که ساعاتی بعد وی مجدد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

سپیده قلیان و اسماعیل بخشی روز شنبه ۲۳ آذر ۹۸، توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۵ سال حبس قطعی محکوم شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...