۱۳۹۸ دی ۴, چهارشنبه

همسر نازنین زاغری: بریتانیا باید کاری بکند، ایران اهل بده بستان است

به گزارش بی بی سی فارسی-در حالیکه وکیل نازنین زاغری-رتکلیف از مخالفت دادستانی تهران با آزادی مشروط او خبر داده است، همسر او در گفت و گو با رادیو بی‌بی‌سی با اشاره به اینکه ایران سیستمی "اهل بده بستان است" خواهان اقدام دولت بریتانیا برای آزادی همسرش شد

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری در مصاحبه با رادیو ۵ بی‌بی‌سی می‌گوید که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا به "خانواده او مدیون" است و دولت باید از انتظار کشیدن که شاید ایران زمانی کاری انجام دهد، دست بردارد.


او در آستانه جشن کریسمس در این مصاحبه گفت: "می‌خواستم که او [آقای جانسون] قبل از کریسمس اقدامی کند اما انگار زمانبندی او با من فرق دارد، برای همین حتما بعد از کریسمس به سراغ او خواهم رفت تا بگویم که شما نمی‌توانید فقط انتظار بکشید تا ایران اقدام درستی انجام دهد. سیستم ایران به شدت بر اساس معامله و بده بستان است. نگهداشتن نازنین و دیگران در زندان برای آنها یا فایده دارد یا هزینه. اما شما نمی‌توانید دست روی دست بگذارید و فقط صبر کنید، چون آدم‌ها نمی‌توانند با این وضعیت کنار بیایند."

او گفت که در سال جدید به دیدار دومینک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا و بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا خواهد رفت.

چند ماه پیش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته بود که فیلیپ هموند، وزیر خارجه وقت بریتانیا، پیشنهاد آزادی خانم زاغری در قبال پرداخت طلب ایران را مطرح کرده بود اما آن را پیگیری نکرد.

ظاهرا اشاره آقای هموند به قراردادهای خرید بیش از دو هزار دستگاه تانک چیفتن (موسوم به شیر ایران) و ساخت یک مجتمع مهمات‌سازی پیش از انقلاب برمی‌گردد که پولش پرداخت شده بود اما چون ایران در آستانه انقلاب این قراردادها را لغو کرد بخش بزرگی از سفارش به ایران تحویل داده نشد.

چند ماه پیش، وزیر خارجه ایران در جلسه‌ای در نیویورک از امکان تبادل زندانی میان آمریکا و ایران صحبت کرده بود. نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی، یکی از کسانی بود که آقای ظریف اشاره کرد می‌تواند در تبادل زندانیان آزاد شود.

این چهارمین کریسمسی است که نازنین زاغری رتکلیف در تهران در زندان به سر می‌برد.

نازنین زاغری-رتکلیف شهروند ایرانی بریتانیایی نزدیک به چهار سال است که به اتهام جاسوسی در زندان اوین در تهران زندانی است. خانم زاغری این اتهام را رد می‌کند.
"گابریلا دوست ندارد تنها بماند"

آقای رتکلیف در این مصاحبه درباره دخترش گابریلا که پس از سه سال و نیم، اکتبر امسال از تهران به لندن بازگشت گفت که ابتدا کمی دچار "دلتنگی" شده بوده اما اکنون خیلی بهتر شده است و خیلی راحت درباره زندانی بودن مادرش با دیگران صحبت می‌کند.

او گفت که او اصلا دوست ندارد تنها بماند و حتی وقتی می‌خوابد دوست دارد دست یک نفر را در دست بگیرد.

آقای رتکلیف گفت که دخترش در لندن در اتوبوس و مترو متوجه دوربین های مداربسته شده و از او پرسیده که این "دوربین‌ها چه چیزی را کنترل می‌کنند."

آقای رتکلیف گفت که دخترش به دلیل تجربه داخل زندان و ملاقات‌هایی که با مادرش داشته، نسبت به این دوربین‌ها حساس بوده است.

گابریلا از زمان بازداشت مادرش در آوریل ۲۰۱۶ معمولا یک بار در هفته از مادرش دیدار کرده است. خانواده خانم زاغری می‌گویند او برای آشنا کردن دخترش با خانواده به ایران رفته بود که در فرودگاه و هنگام خروج از ایران بازداشت شد.

آقای رتکلیف گفت که وقتی به دخترش گفته که برای مصاحبه درباره مادرش می‌رود، گابریلا گفته امیدوار است این مصاحبه مادرش را به او بازگرداند.
مخالفت دادستانی تهران با آزادی مشروط نازنین زاغری و نرگس محمدی
مصاحبه آقای رتکلیف یک روز پس از آن انجام شد که محمود بهزادی راد، وکیل مدافع نازنین زاغری و نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران از مخالفت دادستانی با درخواست مرخصی این دو خبر داد.

آقای بهزادی راد، به خبرگزاری ایرنا گفت که هم برای نازنین زاغری و هم برای نرگس محمدی درخواست آزادی مشروط و مرخصی کرده بود که دادستانی با هر دو مخالفت کرده است و افزود: "در حالیکه موکلانم طبق قانون مشمول بهره مندی از آزادی مشروط می‌شوند."

آقای بهزادی راد درباره نرگس محمدی گفت که "حتی وزارت اطلاعات به عنوان ضابط پرونده با این مساله موافقت کرده بود، اما دادستانی تهران با آن مخالفت کرد."

او گفت که خانم محمدی به دلیل شرایط جسمانی و بیماری باید به طور مداوم و حداقل هر ۶ ماه یکبار معاینه میشد اما اکنون چندین ماه است که معاینه پزشکی نشده است.

به گفته آقای بهزادی راد، نرگس محمدی ۶ سال و هشت ماه از ۱۰ سال محکومیت خود را گذرانده و مشمول آزادی مشروط است.

نرگس محمدی در جریان سرکوب اعتراضات انتخاباتی سال ۱۳۸۸ بازداشت و به شش سال زندان محکوم شد. او مدتی پس از انتقال به زندان به دلیل ابتلا به بیماری فلج عضلانی، با توصیه پزشکان با حکم عدم تحمل کیفر از زندان آزاد شد.

خانم محمدی در سال ۱۳۹۲ با کاترین اشتون، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار کرد و این دیدار انتقاد شدید محافظه کاران ایرانی را برانگیخت.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...