۱۳۹۸ آذر ۳۰, شنبه

اعتراضات آبان؛ مریم پایاب یکی از معترضان زخمی شده در بهبهان بازداشت شد

خبرگزاری هرانا –  مریم پایاب، فعال مدنی ساکن بهبهان شب پنج‌شنبه ۲۸ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در بهبهان بازداشت شد. خانم پایاب پیشتر در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه در واکنش به افزایش قیمت بنزین، در اثر شلیک گلوله به کمر خود در بهبهان زخمی شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت ۱۰ شب پنج شنبه ۲۸ آذرماه ۱۳۹۸، مریم پایاب، فعال مدنی ساکن بهبهان شب پنج‌شنبه ۲۸ آذرماه توسط نیروهای اطلاعات نیروی انتظامی در شهرستان بهبهان بازداشت شد.



خانم پایاب پیشتر در تاریخ ۲۵ آبان ماه در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه در واکنش به افزایش قیمت بنزین، در اثر شلیک گلوله به کمر خود در بهبهان زخمی شده بود.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “مریم پایاب در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه روبروی مرکز بهداشتی و درمانی بین فلکه شیراز و محسنی با گلوله کلاش از ناحیه‌ی کمر مجروح شد و پس از آن در بیمارستان شهید زاده بهبهان تحت عمل جراحی قرار گرفت. او سه روز بعد با پرداخت سه میلیون هزینه ی بیمارستانش از بیمارستان مرخص شد”.
این منبع نزدیک به خانواده خانم پایاب در ادامه گفت: “طی این مدت دو بار ماموران اداره اطلاعات بهبهان به منزل خواهر خانم پایاب مراجعه کرده و قصد بازداشت او را داشتند که با وساطت خانواده و به دلیل اینکه توان راه رفتن با وضعیت زخمی خود را نداشت موقتا از بازداشتش جلوگیری شده بود”.

گفته می‌شود مریم پایاب پس از معالجه نسبی، مستقیما با زخمی شدگان و خانواده‌های جان باختگان ملاقات می‌کرد و طی این مدت در تلاش برای گرفتن وکیل و یا پیدا کردن پزشک برای تکمیل دوره درمان سایر مجروحان بوده است.

به گفته این منبع مطلع “فرزاد انصاری فر نیز چند متر آنسوتر از خانم پایاب با شلیک مستقیم گلوله جان خود را از دست داده بود.

مریم پایاب، متولد ۱۳۶۸ در شهرستان بهبهان دارای مدرک کارشناسی مهندسی برق است. خانم پایاب طی سالهای اخیر در زمینه فعالیت‌های محیط زیستی فعال بوده و عضو گروه رفتگران طبیعت شهرستان بهبهان است.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند در مجلس مدعی شد در این اعتراضات بیش از ۱۳۰ نفر کشته شده‌اند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.
روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه هرانا در رابطه با این اعتراضات نسخه دوم گزارش جمع بندی خود را منتشر کرد. تعداد ۷۱۳۳ بازداشت در جریان اعتراضات آبان از حاصل جمع بندی منابع دولتی و غیردولتی در این گزارش مستند شده است؛ هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها رقم واقعی دستگیر شدگان تا چند برابر این رقم قابل تصور باشد. در خصوص کشته شدگان این اعتراضات نیز مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه نوع آمار را در نظر گرفته است، آمار نخست که صرفا تخمین های کلی است و منابع آن نهادها یا رسانه های غیردولتی هستند که طی گزارشات مختلفی جمعا از حدود ۴۳۰ کشته در کشور روایت می کنند. روند شناسایی و راستی آزمایی جان باختگان توسط هرانا کماکان ادامه دارد. همچنین لیست اسامی ۲۲۷ نفر از کشته شدگان که هرانا تا زمان تنظیم این گزارش موفق به گردآوری آن شده است در نسخه دوم گزارش جمع بندی اعتراضات خونین آبان منتشر شده است. از سوی دیگر تعدادی که هرانا مستقلا تا زمان انتشار آن گزارش قادر به راستی آزمایی مستقل شده است ۸۸ تن را در بر می‌گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...