۱۳۹۸ دی ۱۰, سه‌شنبه

چهلم جان باختگان اعتراضات؛ بازداشت سه شهروند در کرج و کرمانشاه

خبرگزاری هرانا – پوران ناظمی، فعال مدنی و پیام بید رود، فعال آیین یارسانی روز پنج شنبه ۵ دی ماه در جریان مراسم چهلم پویا بختیاری، یکی از جان باختگان اعتراضات آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در بهشت سکینه کرج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. بابک دبیریان شهروند اهل کرمانشاه نیز روز چهارشنبه ۴ دی ماه توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج شنبه ۵ دی ماه ۱۳۹۸، پوران ناظمی، فعال مدنی و پیام بید رود، فعال آیین یارسانی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.


 روز پنج‌شنبه ۵ دی ماه، مصادف با چهلم شماری از جانباختگان اعتراضات آبان ماه، تعدادی از شرکت کنندگان در این مراسم‌ها در شهرهای کرج، تهران، قزوین، رشت و شهریار توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند. پیام بید رود، در جریان مراسم چهلم پویا بختیاری، یکی از جان باختگان اعتراضات آبان ماه و پوران ناظمی نیز برای شرکت در این مراسم به کرج رفته بود که در مسیر قبرستان بهشت سکینه کرج بازداشت شده بود.

خانم ناظمی از زمان بازداشت از حق تماس تلفنی و حق دسترسی به وکیل محروم بوده و تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه ایشان اطلاعی در دست نیست.

آقای بید رود پیشتر در اوایل آذرماه امسال پس از اعتراضات سراسری آبان ماه بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان دادرسی آزاد شده بود.

خانم ناظمی در مردادماه امسال در جریان برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی همراه با ۱۳ تن از فعالین صنفی و مدنی در مقابل دادگاه حاضر شده بودند که توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود. اتهام خانم ناظمی طی ابلاغیه ای “اخلال در نظم و آسایش عمومی” از طریق تجمع در آن محل و “فعالیت تبلیغی به نفع گروه های مخالف نظام” عنوان شده بود.

بابک دبیریان شهروند اهل کرمانشاه نیز روز چهارشنبه ۴ دی ماه ۹۸، توسط نیروهای امنیتی در یکی از خیابان‌های کرمانشاه بازداشت شده است. گفته می‌شود ماموران پس از بازداشت به منزل آقای دبیریان رفته و آنجا را مورد بازرسی قرار داده و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

این شهروند نیز در این مدت از حق دسترسی به وکیل و تماس با خانواده خود محروم بوده است و علیرغم پیگیری‌های خانواده‌ها تا زمان تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه او اطلاعی در دست نیست.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.
روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه هرانا در رابطه با این اعتراضات نسخه دوم گزارش جمع بندی خود را منتشر کرد. تعداد ۷۱۳۳ بازداشت در جریان اعتراضات حاصل جمع بندی منابع دولتی و غیردولتی در این گزارش مستند شده است؛ هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها رقم واقعی دستگیر شدگان تا چند برابر این رقم قابل تصور باشد. در خصوص کشته شدگان این اعتراضات نیز مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران آماری بالغ بر چند صد تن را برآورد کرد.

نسخه کامل این گزارش را با نام “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.
هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...