۱۳۹۸ دی ۱۰, سه‌شنبه

اعتراضات در زندان اوین؛ افزایش نگرانی‌ها از وضعیت زنان زندانی در پی قطع ارتباطات

خبرگزاری هرانا – هشت تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین به نام‌های “منیره عربشاهی، نرگس محمدی، یاسمن آریانی، صبا کردافشاری، آتنا دائمی، مژگان کشاورز، سمانه نوروز مرادی و سهیلا حجاب” به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان از روز شنبه ۳۰ آذرماه اقدام به تحصن چند روزه در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین کردند. در پی آغاز این تحصن غلامرضا ضیائی، رئیس زندان اوین زندانیان تحصن کننده را به پرونده‌سازی جدید و تبعید به زندان‌های دیگر تهدید کرد و نهایتا تلفن‌های بند زنان را قطع و به آنها اعلام کرد که به مدت سه هفته ممنوع الملاقات شده‌اند. در ادامه این روند نرگس محمدی، فعال حقوق بشر محبوس، روز سه‌شنبه ۳ دی ماه همراه با خشونت و ضرب و شتم به زندان زنجان تبعید شد. دادیار ناظر بر زندان اوین همچنین در گفتگو با خانواده آتنا دائمی، ضمن تایید انتقال او به مکانی نامعلوم از احتمال گشایش پرونده جدیدی علیه او خبر داده است. وضعیت سایر زندانیان زن ساکن بند زنان اوین نیز کماکان در هاله ای از ابهام قرار دارد و جز تماس کوتاه تعداد اندکی از آنان در روزهای اخیر اطلاعی از وضعیت آنان در اختیار خانواده های نگران قرار نگرفته است.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۸ دی ماه ۱۳۹۸، در ادامه قطع تلفن‌های بند زنان زندان اوین و ادامه محرومیت از ملاقات حضوری و کابینی زندانیان سیاسی تحصن کننده طی هفته گذشته نگرانی‌ها در خصوص وضعیت زنان زندانی افزایش یافته است.

امروز یکشنبه خانواده‌های چند تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین پس از ۹ روز بی‌خبری از بستگان زندانی خود به زندان اوین مراجعه کردند. در پی این مراجعه امین وزیری، نماینده دادستانی و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی ضمن تایید قطع تنبیهی تلفن بند زنان اوین در پاسخ به نگرانی خانواده آتنا دائمی ضمن تایید انتقال او به مکانی نامعلوم از احتمال گشایش پرونده‌ای جدید برای این کنشگر مدنی از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی و اخلال در نظم زندان” خبر داده است. آقای وزیری دلیل انتساب این اتهامات به خانم دائمی را حدس و گمان نهادهای امنیتی مبنی بر نقش آفرینی او در رابطه با برپایی تحصن چند روزه زنان زندانی سیاسی اوین عنوان کرده است.
روز شنبه ۷ آذرماه نیز حسین دائمی پدر آتنا دائمی در صفحه شخصی خود در توئیتر از وجود اخباری در خصوص انتقال دخترش به انفرادی نوشته بود: “خبرهایی رسیده که دختر را به انفرادی منتقل کردند، شرایط آتنا خطرناک است و پزشک آتنا درخواست بستری فوری و اورژانسی داده، دخترم را به جای بیمارستان به انفرادی برده‌اند”.


هشت زندانی که اعتصاب کردند

همچنین نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر روز سه‌شنبه ۳ دی ماه همراه با خشونت و ضرب و شتم شدید به زندان زنجان تبعید شد. تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، از ضرب و شتم او هنگام انتقال وی به زندان زنجان توسط غلامرضا ضیایی، رئیس زندان اوین و ماموران امنیتی خبر داد بود. خانم محمدی در این ضرب و شتم ها زخمی و دچار خونریزی شده است. نرگس محمدی، طی نامه‌ای به شرح وقایع و برخورد رییس زندان اوین و نیروهای امنیتی در جریان انتقال خود به زندان زنجان پرداخته بود. خانم محمدی در بخشی از نامه خود گفته بود: “داخل ماشین در حالی که تمام مدت ( حداقل ۲ ساعت) دستانم خونریزی داشت و به علت استفاده از وارفارین به دلیل آموبولی ریه،‌ خونریزی برای من خطرناک بود و بی وقفه ادامه داشت،‌ «نیروهای اطلاعاتی» دست‌بند را وحشیانه روی زخم مج دستم کوبیدند که شدت خونریزی را زیاد کرد و خون قطره قطره روی لباسهای من می ریخت و من در بهت و حیرت بودم که آیا پیام تحصن ما چند زن از زندان اوین در همراهی با مردم تحت ظلم و ستم ایران باید چنین تاوانی داشته باشد”. تقی رحمانی همسر خانم محمدی طی یادداشت کوتاهی در صفحه شخصی خود در توییتر در این خصوص نوشت: “روز شنبه دو پزشک (زن و مرد) در حضور رئیس زندان نرگس محمدی را مورد معاینه قرار دادند. آثار ضرب و شتم مشهود بوده است”. از سوی دیگر محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون قضایی گفت: خبر اتفاقی که برای محمدی در زندان افتاده، انعکاس بدی برای سازمان زندان‌ها داشته و مستلزم این است که از طریق دستگاه قضایی اطلاع‌رسانی به موقع شود و به موضوع محمدی رسیدگی قضایی و نتیجه هم به مردم، اعلام شود.

لازم به ذکر است که از زمان آغاز تحصن چند روزه این زندانیان، زنان زندانی در بند سیاسی اوین (جز در یک مورد و طی تماسی کوتاه) از داشتن تماس تلفنی محروم بوده‌اند. این امر در کنار انتقال توام با خشونت و ضرب و شتم نرگس محمدی و انتقال آتنا دائمی به محلی نامعلوم و بی خبری از وضعیت وی، بر نگرانی سایر خانواده‌های زنان زندانی افزوده است. خانواده لیلا حسین زاده دانشجوی زندانی نیز آخرین‌بار شنبه هفته گذشته تماس با خانواده خود تماس گرفته است و طی یک هفته اخیر هیچ خبری از سلامتی او در دست نیست.
کمابیش وضعیت دهها زندانی ساکن بند زنان زندان اوین به شکلی مشابه در هاله ای از ابهام قرار دارد، همانگونه که اشاره شد جز چند تماس کوتاه برای تعداد اندکی از زندانیان ساکن این بند، امکان ارتباط با دنیای بیرون فراهم نشده است، خانواده های زندانیان با توجه به این بی خبری و عدم پاسخگویی مسئولان زندان در نگرانی به سر می برند.
منیره عربشاهی، نرگس محمدی، یاسمن آریانی، صبا کردافشاری، آتنا دائمی، مژگان کشاورز، سمانه نوروز مرادی و سهیلا حجاب، هشت تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین از روز شنبه ۳۰ آذرماه طی نامه‌ای از تحصن چند روزه خود در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان خبر داده بودند.

این زندانیان در نامه‌ای که پیشتر توسط هرانا منتشر شده است، گفته بودند: “ما جمعی از زنان زندانی سیاسی در همراهی با مطالبات مردم تحت ظلم و ستم و در همزمانی یلدای امسال با چهلم کشته شدگان اعتراضات مردمی و در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت علیه مردم ایران و اختناق حاکم بر جامعه، از روز شنبه ۳۰ آذرماه امسال از ساعت ۹ صبح در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین به تحصن خواهیم نشست و این شب نه تنها پای سفره یلدا نمی‌نشینیم بلکه در دفتر زندان یاد عزیزان کشته شده را گرامی خواهیم داشت. این تحصن تا روز ۵ دی، روز چهلم کشته شدگان شبانه روزی ادامه خواهد داشت”.

روز یکشنبه ۱ دی ماه مسئولین زندان اوین به خانواده‌های زندانیان تحصن کننده که جهت ملاقات با بستگان زندانی خود به زندان اوین مراجعه کرده‌اند، گفتند که آنها به مدت سه هفته از ملاقات محروم شده‌اند.

پیشتر یک منبع مطلع با اعلام این خبر در ادامه به هرانا گفت: از ساعات پایانی شب شنبه ۳۰ آذرماه زندانیان تحصن کننده در بند زنان به اتاق مدیر بند زنان زندان اوین (عبدالحمیدی) منتقل شدند. در آنجا تمامی وسایل شخصی ازجمله کارتکس تحصن کنندگان را ضبط کردند و تلفن های بند حدود ۲ ساعت قطع شد. پس از آن غلامرضا ضیائی رئیس زندان اوین، همراه با معاون زندان، رئیس امنیت زندان، حراست زندان به دفتر خانم عبدالحمیدی رفته و در آنجا زندانیان تحصن کننده را تهدید کرده‌اند. همچنین مسئولان زندان به آنها گفته‌اند نیروهای گارد زندان مقابل درب ورودی بند زنان حاضر هستند. این فضای امنیتی تا ساعت‌ها ادامه داشته است. در ادامه زندانیان تحصن کننده و تعدادی از زندانیان حاضر در بند زنان اقدام به سر دادن شعار و خواندن سرود کردند که با واکنش تند رئیس زندان و تهدید زندانیان مبنی بر انتقال به زندان قرچک و پرونده‌سازی جدید و تهدید به انتقال به بندهای ۲۰۹ و ۲ الف سپاه مواجه شدند”.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.
نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.
هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...