۱۳۹۸ آذر ۲۷, چهارشنبه

بیانیه گروهی از مادران جان‌باختگان سیاسی و مدنی: ۵ دی، روز ادای احترام به کشته شدگان آبان ماه

به گزارش صدای آمریکا-شماری از مادران و اعضای خانواده‌های جان‌باختگان سیاسی و مدنی در ایران با انتشار بیانیه‌ای، ۵ دی را به عنوان روز ادای احترام به کشته‌شدگان آبان ماه اعلام کردند.

در این بیانیه با اشاره به کشتار و سرکوب معترضان در آبان ماه و در پی اعتراضات اخیر مردمی به فقر، تبعیض و بی عدالتی، آمده است که «فرزندان ما در ایران برای برخورداری از آزادی و زندگی انسانی به خیابان می‌آیند و توسط نیروهای حکومتی به قتل می‌رسند.»


ناهید شیربیشه مادر پویا بختیاری، شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی، آمنه قادری مادر زانیار و لقمان مردادی، شعله پاکروان مادر ریحانه جباری، و منصوره بهکیش از اعضای خانواده‌های اعدام‌شدگان سال ۶۷، و شمار دیگری از مادران قربانیان که همگی از امضاکنندگان این بیانیه هستند خواهان اعزام کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای بازدید از ایران و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور و نظارت خانواده‌های آسیب دیده برای بررسی ابعاد فاجعه و اعلام دقیق تعداد کشته شدگان، مجروحان و بازداشت شدگان شدند.

امضا کنندگان این بیانیه ضمن «جنایت علیه بشریت» خواندن سرکوب‌های صورت گرفته در اعتراضات اخیر مردمی از سوی حکومت ایران، خواستار دادگاهی شدن عوامل مستقیم سرکوب‌ها در دادگاه های بین المللی شدند و از مردم ایران خواسته‌اند به هر طریقی که می‌توانند در این روز جنایات جمهوری اسلامی را محکوم کنند.

در پی افزایش ناگهانی قیمت بنزین، ایران شاهد اعتراضات گسترده مردم علیه جمهوری اسلامی بود. روز جمعه ۲۴ آبان ماه پس از انتشار ناگهانی خبر گرانی بنزین، در شهرهای مختلف ایران صورت گرفت و تنها یک روز بعد از آغاز اعتراضات، جمهوری اسلامی شنبه شب ۲۵ آبان اینترنت را تقریبا به طور کامل قطع کرد.

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود از سرکوب اعتراضات مردمی آبان ماه اعلام کرد که بر اساس گزارش‌های موثق گردآوری شده توسط این سازمان بین روزهای ۲۵ تا ۲۸ آبان ماه دست کم ۳۰۴ نفر کشته و هزاران نفر زخمی‌ شده‌اند.

پیش از این نیز برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه ۱۴ آذر، در یک کنفرانسی خبری با اشاره به اعتراضات مردمی ایران، آن را بزرگترین بحران عمر جمهوری اسلامی دانست و گفت که از آغاز اعتراضات ایران شاید هزار نفر کشته شده باشند؛ ولی رژیم ایران اجازه اطلاع‌رسانی دقیق نمی‌دهد.

پرزیدنت دونالد ترامپ نیز روز سه‌شنبه ۱۲ آذر بار دیگر به برخوردها دولت ایران با مردم معترض واکنش نشان داد و در حاشیه گردهمایی سران کشورهای عضو ناتو گفت: «این بسیار تاسف‌بار است که معترضان در ایران فقط به دلیل این که اعتراض کرده‌اند، کشته شدند.»

رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه این گردهمایی چند بار به موضوع معترضان ایران و حمایت آمریکا از مردم ایران اشاره کرد و گفت: «معترضان در ایران به دنبال آزادی هستند و ما به طور کامل از آن‌ها حمایت می‌کنیم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...