۱۳۹۸ دی ۶, جمعه

حساب توئیتری سپیده قلیان در پی شکایتش از صداوسیما از دسترس خارج شد

به گزارش رادیو فردا-حساب توئیتری سپیده قلیان، فعال مدنی، که در روزهای اخیر از حضور فعالانه یکی از «گزارشگران» تلویزیون حکومتی ایران در اتاق بازجویی از خود خبر داده بود، از دسترس خارج شد.

خانم قلیان روز چهارشنبه، چهارم دی‌ماه، در یک رشته توئیت‌ نوشت که آمنه‌سادات ذبیح‌پور، گزارشگر صداوسیما و گوینده گزارش «طراحی سوخته» علیه فعالان کارگری، در طول بازجویی از او نه تنها «حضور» داشته، بلکه متنی از پیش آماده شده را برای خواندن از رو، مقابل وی گرفته بود.


به نوشته این فعال مدنی، «در مراحل تولید طراحی سوخته، خانم آمنه‌سادات ذبیح‌پور ‌در اتاق بازجویی حضور داشت تا پس از ساعت‌ها شکنجه‌ جسمی و روحی، متنی را که از قبل آماده کرده بود، برای خواندن در مقابل دوربین در اختیار ما قرار دهد.»

صداوسیمای جمهوری اسلامی پس از بازداشت سپیده قلیان و تعداد دیگری از فعالان کارگری در سال ۹۷، شبه‌مستند «طراحی سوخته» را تحت عنوان «اعترافات» این فعالان پخش کرد و بازداشت‌شدگان را به ارتباط با گروه‌های خارج از کشور متهم کرد.

اعتراف تلویزیونی در ایران به‌ویژه در چند سال گذشته آن قدر به عنوان ابزاری برای مقابله با اعتراضات مردمی استفاده شده که بعید به نظر می‌رسد برای بسیاری از مردم ایران قابل باور باشد.

انم قلیان روز چهارشنبه در عین حال از شادی صدر، فعال حقوق بشر ساکن خارج، خواست برای شکایت از آمنه‌سادات ذبیح‌پور در مجامع بین‌الملل به وی کمک کند.

توئیت‌های این فعال مدنی در شرایطی منتشر شده که پیش از این نیز رامین سیدامامی، فرزند کاووس سیدامامی، فعال محیط زیست و استاد دانشگاه که در زندان جان باخت، از حضور یکی دیگر از گزارشگران صداوسیما به همراه تیمی از سازمان اطلاعات سپاه در منزل پدر و مادرش خبر داده بود.

به گفته آقای سیدامامی، علی رضوانی همراه با ماموران سپاه با چند «جعبه» به زیرزمین خانه آنها رفته و «صحنه‌سازی» کردند و برخورد این گزارشگر در زمان بازجویی از مریم ممبینی، مادر او به صورتی بوده که «حال مادرم بد و به بیمارستان منتقل شد».

خانم ممبینی بعدا هنگام پخش برنامه‌ای با عنوان «مظنون همیشگی» از سوی صداوسیما درباره فعالان محیط زیستی زندانی در ایران، علی رضوانی را شناسایی کرده بود.

توئیت‌های قلیان و نظرهاری درباره تهدید به اسیدپاشی در زندان

سپیده قلیان، فعال مدنی پیش‌ از این از تهدید به «اسیدپاشی» از سوی بازجوی خود خبر داده بود، موضوعی که شیوا نظرآهاری، دیگر فعال مدنی، هم روز چهارشنبه به آن اشاره کرده است.

خانم نظرآهاری نوشته: «تهدید به اسیدپاشی هنوز هم رایجه.»

وی اضافه می‌کند: «یک بار در بند ۲۰۹، کسی که قبل از بازداشت ۸۸، همیشه بازجوی مستقیمم بود، آمد در اتاق بازجویی که ببین چطوری خودت رو بدبخت کردی، این‌ بار اگه آزاد شدی ‌و دوباره خواستی فعالیت کنی، اسید می‌ریزم روت که دیگه روت نشه از خونه بیای بیرون!»

پیش از این نیز گزارش‌های متعددی از سوی زندانیان درباره تهدید به قتل یا ربودن اعضای خانواده آنها از سوی بازجویان منتشر شده بود.

استفاده از الفاظ رکیک جنسی علیه زندانی و اعضای خانواده وی نیز از دیگر شکنجه‌های روحی است که در کنار شکنجه‌های فیزیکی در گزارش‌ها از زندان‌های ایران به بیرون درز کرده است.

قلیان که پیش از این در توئیت‌هایی از وجود چندین زندانی زن به حالت گروگان یا به دلیل فعالیت همسران‌شان در زندان اهواز خبر داده بود، به تازگی و پس از انتشار گزارشی از این زنان در رادیوفردا، نام دو تن دیگر را نیز به این فهرست اضافه کرد.

او روز پنج‌شنبه ۲۸ آذر در توئیترش نوشت که خانم‌ها وفا حیدری و مریم افضلی و همچنین «خیلی‌های دیگر» در این فهرست هستند و از جمله زنان اهل سنت در زندان اهواز به شمار می‌روند که «تنها به دلیل اتهاماتی که به بستگان و یا همسران‌شان نسبت داده می‌شود، در بازداشت هستند».

وی همچنین از «شکنجه» این زنان برای تن دادن به اعترافات اجباری خبر داده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...