۱۳۹۸ دی ۱۰, سه‌شنبه

تفهیم اتهام و ارسال پرونده “سحر تبر” به دادگاه انقلاب تهران

خبرگزاری هرانا – پیام درفشان، وکیل مدافع «فاطمه خویشوند» که به واسطه صفحه شخصی خود در اینستاگرام به “سحر تبر” معروف شده است، از انتقال پرونده موکل خود، از دادسرای ارشاد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران خبر داد و گفت که در کیفرخواست صادره از سوی دادسرای ارشاد، “معاونت در افساد فی‌الارض، تشویق به فساد از طریق تشویق جوانان به اباحه‌گری، توهین به مقدسات از طریق توهین به حجاب و تحصیل مال نامشروع” به موکلش تفهیم شده است. بنابر گفته وکیل مدافعان وی، بنیان پرونده تشکیل شده برای تعقیب این متهم، به استناد اقداماتی است که در زمان وقوع، وی هنوز به سن قانونی رشد نرسیده بوده و همچنین با توجه به سابقه اختلالات روانی بیمار و تایید پزشکی قانونی، تداوم بازداشت این نوجوان بر خلاف ماده یک قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب ۱۱ دی سال ۸۱ است.


به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، پرونده فاطمه خویشوند معروف به «سحر تبر»، برای رسیدگی به دادگاه انقلاب تهران ارسال شد.

پیام درفشان، وکیل مدافع فاطمه خویشند با اعلام این خبر گفت: “باید توجه داشت در ماده یک قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، مصوب ۱۱ دی سال ۸۱، به طور صریح بیان شده است که کلیه اشخاصی که به سن هجده سال تمام هجری شمسی نرسیده‌اند، از حمایت‌های قانونی مذکور در این قانون بهره‌مند می‌شوند. در نتیجه برابر نوع نگرش ضابط پرونده که در راستای صیانت از امنیت روانی و اخلاقی کودکان و نوجوانان به دستگیری گسترده اشخاصی که از وضعیت سنی و روانی موکلم سوء استفاده می‌کردند اقدام کرده، سزاوار است برخورد حمایتی و مراقبتی از این نوجوان به عمل آمده و حداقل به طور موقت مانند سایر متهمین بالغ پرونده که همگی آزاد هستند، با صدور قرار تامین بتواند از محیط نامناسب زندان به ویژه اینکه نیازمند درمان نیز است، خارج شود”.

درفشان افزود: “در راستای صیانت از امنیت روانی جامعه و منافع ملی کشور، به طور قطع باید از بروز بسترهای مشابه مانند واقعه غم انگیز سحر خدایاری، مشهور به دختر آبی ممانعت کرد و می‌توان با اتخاذ سیاست قضائی مناسب با نوجوانی که بیمار نیز هست، رفتار کرد”.

درفشان با بیان اینکه این پرونده در دادسرای ناحیه ۳۸ تهران موسوم به دادسرای امنیت اخلاقی تشکیل و توسط سرپرست دادسرا جهت رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شده است، گفت: “با توجه به تعدد متهمین پرونده که منجر به اطاله بیشتر مراحل و تشریفات دادرسی می‌شود و در نتیجه تا صدور حکم قطعی، زمان زیادی لازم خواهد بود، فک قرار بازداشت این متهم نوجوان که بر اساس قانون باید مورد اقدامات حمایتی و مراقبتی قرار گیرد و نیاز به درمان‌های تخصصی در محیط مناسب دارد، از مسئولین امر مورد تقاضاست”.

به گفته درفشان، در کیفرخواست صادره از سوی دادسرای ارشاد، “معاونت در افساد فی‌الارض، تشویق به فساد از طریق تشویق جوانان به اباحه‌گری، توهین به مقدسات از طریق توهین به حجاب و تحصیل مال نامشروع” به فاطمه خویشوند تفهیم شده است.

سعید دهقان، دیگر وکیل مدافع فاطمه خویشوند، درباره آخرین وضعیت این پرونده اظهار کرد: “بعد از مطالعه پرونده فاطمه خویشوند، بنده و همکارم پیام درفشان به این نتیجه رسیدیم که تداوم بازداشت این نوجوان، نه تنها ضرورتی ندارد، بلکه از فلسفه قانونی بازداشت و نیز منطق قضایی به دور است. به همین دلیل، طی لایحه‌ای مستند و مستدل، تقاضای تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه را تقدیم دادگاه کردیم و اکنون در انتظار اتخاذ تصمیم قانونی از سوی مرجع قضایی هستیم”.

دهقان افزود: “تاریخ تولد موکلم، (٢۶ خرداد ماه ١٣٨٠)، گویای این واقعیت است که اگرچه وی در زمان بازداشت بالای ١٨ سال بوده اما از آنجا که بنیان پرونده تشکیل شده برای تعقیب، به استناد اقداماتی است که در زمان وقوع، وی هنوز به سن قانونی رشد نرسیده بود و در واقع کودک محسوب می‌شده است، بنابراین اساساً و بر فرض وقوع جرم و ضرورت تعقیب و تشکیل پرونده قضایی، این اقدام برای کودکان و نوجوانانی در این سن، به طور مطلق در صلاحیت دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان است”.

دهقان ادامه داد: “صرف نظر از اینکه صدا و سیما با چه مجوزی و بر اساس چه منطقی، پیش از اثبات اتهام وارده، اقدام به پخش برنامه‌ای با محوریتِ موکلم کرده، آنچه مسلم است اینکه اولا حتی در همان برنامه نیز بر سوابق بیماری فاطمه خویشوند که گویای نظر روانپزشک متخصص در تلویزیون بوده، تاکید شده است. ثانیا تمامی اسناد و مدارک روانپزشکی موجود در مورد موکل نشان می‌دهد که حتی سال‌ها پیش از رسیدن به سن قانونی رشد، مبتلا به «افسردگی عمده» و «سایکوز» بوده و به همین دلیل، در سال ٩۴ در بیمارستان الغدیر بستری بوده است. همچنین بعدها و باز هم پیش از رسیدن به ١٨ سالگی به دلایل مشابه در بیمارستان فوق تخصصی روانپزشکی ۵٠۵ نزاجا و نیز بیمارستان روانپزشکی میمنت بستری بوده است”.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: “این وضع و شرایط بیماری، با توجه به تاکید روانپزشکان متخصص بر استفاده از داروی ترامادول و ضرورت مراقبت‌های ویژه پزشکی برای جلوگیری از حملات بیماری، نشان می‌دهد که نه تنها به دلیل صغر سن، بلکه حتی به دلیل شرایط حاکم بر بیماری خاص، جای وی در زندان نیست و نگرانی خانواده موکلم و ما به عنوان وکلای او از این منظر باید تحلیل شود”.

وی افزود: “در واقع، با توجه به مجموع این شرایط و تاکید بر اینکه موکل در زمان ارتکاب افعال مورد نظر فاقد سن قانونی رشد بوده و بنا بر اسناد موجود و اذعان برنامه تلویزیونی، دارای بیماری جدی است به حدی که بارها مرتکب خودزنی‌های شدید ناشی از افسردگی عمیق و اختلال چند شخصیتی شده است که این وضعیت مورد تایید مرجع پزشکی قانونی نیز قرار گرفته و در پرونده موجود است، حداقل انتظار از دادسرا این بود که وقتی به هر دلیل اقدام به آزادی تمامی متهمین دیگر پرونده کرده، نسبت به فک قرار بازداشت موکل که در زمان ارتکاب اعمال، هم فاقد سن قانونی و هم دارای بیماری روانی بنا بر تایید پزشکی قانونی بوده اقدام کند”.

دهقان اظهار داشت: “اکنون که این اتفاق صورت نگرفته و موکل با توجه به بیماری و کودکی با رنج فراوان در زندان به سر می‌برد و به نظر می‌رسد پرونده با وجود تعدد متهمین تا صدور حکم قطعی نیازمند زمان طولانی باشد، دادگاه می‌تواند نسبت به تبدیل قرار تامین از بازداشت به وثیقه اقدام کند تا ضمن تضمین حمایت قانونی از اشخاص بیمار و نیز فاقد سن قانونی در زمان ارتکاب افعال، اهداف مندرج در «دستور العمل حفظ کرامت و ارزش های انسانی در قوه قضاییه» تامین و بدین ترتیب، با فک قرار بازداشت و امکان آزادی موکل، شرایط برای اقدامات درمانی فوری فراهم شود”.

گفتنی است که فاطمه خویشوند پیشتر در تاریخ ۱۳ مهرماه ۹۸، به دستور دادسرای ارشاد تهران بازداشت شده بود.

سحر تبر یا فاطمه خویشوند، متولد ۲۶ خرداد سال ۱۳۸۰ است. شهرت «فاطمه خویشوند» به خاطر عکس‌ها و فیلم‌هایی است که از خود در اینستاگرام منتشر می‌کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...