۱۳۹۸ دی ۴, چهارشنبه

طی ۹ ماه سال جاری؛ ثبت ۴۸ مورد ازدواج زیر ۱۳ سال دختران در چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری هرانا – امروز چهارشنبه ۴ دی ماه، مدیر کل ثبت احوال استان چهارمحال و بختیاری از ازدواج ۴۸ دختر زیر ۱۳ سال و یک پسر ۱۶ ساله در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از مهر، عبدالرضا کریمی مدیر کل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: طی ۹ ماهه ابتدای امسال ۴۸ دختر زیر ۱۳ سال در استان ازدواج کردند که از این تعداد ۴۵ نفر ۱۳ ساله و سه نفر ۱۲ ساله بودند.

او همچنین گفته است در این بازه زمانی یک پسر ۱۶ ساله نیز در این استان ازدواج کرده است.



مدیر کل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری همچنین با اشاره به اینکه «طلاق چهار دهم درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است» بیان کرد: طی ۹ ماه امسال یک هزار و ۶۳ طلاق به ثبت رسیده که حدود ۹۰۰ مورد شهری و ۱۳۷ مورد در روستاها بوده است.

گفتنی است ازدواج کودکان یا کودک همسری در ایران در سال‌های اخیر رو به افزایش است. فعالان حقوق کودک می‌گویند این پدیده در آینده بر سلامت خانواده‌های ایرانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

آمار بالای ازدواج کودکانی که پیش از رسیدن به بلوغ فکری و ذهنی ازدواج می‌کنند از گستردگی این پدیده در ایران حکایت دارد. سن ازدواج در ایران بر مبنای “بلوغ جنسی” تعیین شده در حالی که به گفته کارشناسان، بلوغ جنسی تنها بخشی از ابعاد بلوغ  کامل انسان است. رشد، آگاهی، آموزش و آزادی در انتخاب، اساسی‌ترین و انسانی ترین شروط برای تشکیل خانواده است.

آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کودک همسری ضربات جبران ناپذیری را بر روی زندگی دختران به‌ویژه بارداری‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ومیر مادران، افسردگی، و بعضاً اقدام به خودکشی در کنار آسیب‌هایی مانند طلاق بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی است.

بر اساس آمار منتشر شده بالغ بر ۹۵ هزار مورد طلاق زنان زیر ۱۹ سال در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ ثبت شده که حدود ۵ هزار و ۷۶۰ مورد از این طلاق‌ها مربوط به ازدواج‌هایی است که سن زوجین کمتر از ۱۵ سال است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...