۱۳۹۸ دی ۸, یکشنبه

تکذیب "انتقال اجباری" نرگس محمدی به زنجان و ادامه اعتراض‌ها

به گزارش دویچه وله فارسی-مسئولان زندان اوین می‌گویند انتقال نرگس محمدی به زنجان "با ضرب و شتم" صحت ندارد و این کار به دستور مرجع قضائی انجام شد. با این همه اعتراض به انتقال این زندانی سیاسی که در زندان اوین تحصن کرده بود ادامه دارد.

روابط عمومی زندان اوین در بیانیه‌ای خبرهای منتشر شده درباره انتقال اجباری و با ضرب و شتم نرگس محمدی، فعال حقوق بشری به زندان زنجان را نادرست خواند و نوشت: «انتقال او به زنجان با دستور مرجع قضایی بوده و به عنوان شهر موطن او انجام شده است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا در این بیانیه که جمعه ششم دی منتشر شد از همه "دلسوزان نظام" خواسته شده اخبار دقیق و صحیح را صرفا از کانال‌های رسمی دنبال کنند "تا مبادا آب به آسیاب دشمنان انقلاب و اسلام ریخته شود".


تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی یک روز پیشتر در کانال تلگرامی خود نوشته بود این زندانی سیاسی "با ضرب و شتم و به اجبار" به زندان زنجان منتقل شده است.

او با بیان این که این کار نه انتقال بلکه تبعید بوده نوشت: «حتی رئیس زندان اوین [غلامرضا ضیایی] چند بار نرگس محمدی را به دیوار کوبیده است. در جریان درگیری ماموران دستان نرگس زخمی و همراه خون‌ریزی بوده است.»

واکنش همسر محمدی به تکذیب زندان اوین

محمدی در نامه‌ای که از زندان زنجان به بیرون ارسال کرده این روایت را تائید می‌کند. تقی رحمانی که ساکن فرانسه است هفتم دی در یک پیام توئیتری به بیانیه روابط عمومی زندان اوین واکنش نشان داد و نوشت: «چه چیز را تکذیب می‌کنید؟ دستان خونین نرگس و لباس خونین او و بدن کبود شده‌اش شاهد هستند.»

فخرالسادات محتشمی‌پور، از فعالان سیاسی جناح اصلاح‌طلب حکومت جمهوری اسلامی در یادداشتی از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه خواسته این مسئله را بررسی و به مردم گزارش دهد "که امنیت زندانیان سیاسی چگونه تامین می‌شود و‌آیا اساسا ضرب و شتم زندانی بی‌پناه توسط رئیس یا مأمور زندان مصداق شکنجه هست یا نه؟!»

بیم جان زندانیان تبعید شده به زنجان

او در ادامه نوشت: «از همه این‌ها گذشته ما بیم جان نرگس جان و‌ دیگر زنان زندانی سیاسی تبعید شده به زندان زنجان را داریم. دفعه قبل که خانم محمدی را به زندان زنجان فرستادند با توجه به سابقه بیماری ایشان مشکلات جدی برایشان بوجود آمد که کسی مسئولیت آن را نپذیرفت و قصه‌های خوف‌انگیزی که او‌ از آن زندان تعریف کرد براستی تأسف‌بار بود.»

پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی نرگس محمدی را "نماد ایستادگی" خوانده و می‌گوید ماموران امنیتی "در مقابل او کم آورده‌اند".

روز شنبه شمار دیگری از فعالان سیاسی و مدنی نیز، به خصوص در شبکه‌های اجتماعی به حمایت از نرگس محمدی پرداخته و از برخورد ماموران زندان با او انتقاد کرده‌اند.

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و از روحانیان حامی رئیس جمهوری سابق محمد خاتمی در صفحه شخصی خود در شبکه توئیتر ابراز شگفتی کرده که چرا یک "زن مسلمان ملی" فقط به خاطر انتقاد از وضع موجود باید سال‌ها در زندان به سر ببرد.

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر حدود هفت سال پیش بازداشت و به اتهام تشکیل گروه لگام (کارزار لغو گام به گام اعدام) و "تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی" به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

مطابق قوانین جزایی جمهوری اسلامی نرگس محمدی که تا کنون شش سال و هشت ماه از دوران محکومیت خود را گذرانده می‌تواند به طور مشروط آزاد شود. محمود بهزادی‌راد، وکیل محمدی به تازگی گفته به رغم موافقت وزارت اطلاعات دادستانی تهران با آزادی مشروط و مرخصی موکل او مخالفت کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...