۱۳۹۸ دی ۱۰, سه‌شنبه

ایران بیانیه فرانسه درباره زندانی دوتابعیتی را 'مداخله‌جویانه' خواند

به گزارش بی بی سی فارسی-عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که فریبا عادل‌خواه شهروند ایرانی-فرانسوی که در زندان اوین اعتصاب غذا کرده، متهم به "ارتکاب اعمال جاسوسی" در ایران است.

آقای موسوی احضار سفیر ایران در فرانسه و اعتراض وزارت خارجه فرانسه نسبت به ادامه زندان دو شهروند این کشور در ایران را "مداخله‌جویانه و فاقد مبنای حقوقی" دانست.


فریبا عادل‌خواه شهروند ایرانی-فرانسوی از خرداد امسال در بازداشت است و رولاند مارشال، پژوهشگر فرانسوی که "برای دیدن خانم عادل‌خواه به ایران آمده بود" نیز به اتهام اجماع و تبانی علیه امنیت ملی دستگیر شده و قرار بازداشتش تا کنون چندین بار تمدید شده است.

بنا برگزارشها، کایلی مور گیلبرت، زندانی استرالیایی- بریتانیایی و فریبا عادل‌خواه زندانی فرانسوی ایرانی تبار از روز کریسمس (۲۵ دسامبر) در زندان اوین اعتصاب غذا کرده‌اند.

روز جمعه ۶ دی، وزارت خارجه فرانسه برای اعلام اعتراض خود به ادامه بازداشت فریبا عادلخواه و رولان مارشال، بهرام قاسمی، سفیر ایران در پاریس را احضار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که وکیل خانم عادل‌خواه "از جزئیات پرونده اطلاع داشته و پرونده وی توسط قوه قضائیه در دست بررسی است."

عباس موسوی درباره پرونده رولاند مارشال نیز گفته که او "تاکنون چند بار دسترسی کنسولی داشته است و وکیل او از اتهاماتش مطلع بوده و با مقامات قوه قضائیه در ارتباط است".

به گفته آقای موسوی پیگیری‌های اخیر وزارت خارجه فرانسه درباره دو شهروند این کشور "فضاسازی" بوده و با توجه به "اتهامات امنیتی که به این دو فرد وارد شده" فرانسه "نمی‌تواند مانع رسیدگی به این پرونده‌ها توسط قوه قضائیه" ایران شود.

هفته گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و شهردار پاریس با اعلام حمایت از دو پژوهشگر فرانسوی زندانی در ایران خواهان آزادی آنان شدند.

وزارت خارجه فرانسه می‌گوید به سفیر ایران ابلاغ شده که "فریبا عادلخواه و رولان مارشال باید فورا آزاد شوند و مقام‌های ایرانی وضعیت‌ آنها را کاملا روشن کنند".

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته درباره اعتصاب غذای خانم گیلبرت، زندانی استرالیایی- بریتانیایی نیز گفته بود که "جمهوری اسلامی تسلیم جوسازی‌های سیاسی و تبلیغاتی نمی‌شود."

آقای موسوی گفت "این شهروند استرالیایی مانند هر محکوم دیگری که حکم قضایی دارد، دوره محکومیت خود را با برخورداری از همه حقوق قانونی طی می‌کند."

در آبان امسال سعید دهقان، وکیل مدافع فریبا عادل‌خواه و رولاند مارشال گفت که "دلایل اتهامی موکلان که مطابق اصل ۳۲ قانون اساسی باید در کنار ایراد اتهام بیان شود" تاکنون به او اعلام نشده و "تا این لحظه هیچ ادله‌ای برای اتهامات وارده مطرح نشده است".

فریبا عادلخواه در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه تحصیل کرده و دکترای خود را از مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی در پاریس گرفته است.

علاوه بر این سه تن، چندین پژوهشگر علوم اجتماعی در ایران زندانی هستند. همچنین چندین شهروند دوتابعیتی و یا شهروندان کشورهای غربی در ایران زندانی هستند.

به تازگی ژیائو وانگ، پژوهشگر آمریکایی در ازای آزادی مسعود سلیمانی در آمریکا از زندان اوین آزاد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...