۱۳۹۸ آذر ۲۶, سه‌شنبه

آمار سرطان پستان نگران کننده است، معاینه خانگی را جدی بگیرید

دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در میان زنان ایرانی است که ابتلای به آن رو به افزایش است. کاظم زنده دل، قائم مقام مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران به آمار ترسناکی در خصوص ابتلای زنان ایرانی به سرطان پستان اشاره کرده و گفته است: «در ایران سالانه حدود ۱۴ هزار زن به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و ۵ هزار زن نیز جان خود را از دست می‌دهند. با رشد ۵/۶ درصدی سرطان پستان پیش بینی می‌شود تا ۸ سال دیگر این ۱۴ هزار مبتلا به سالانه ۲۵ هزار نفر برسد.»



افسانه اقبال نیا موسس کمپین آگاهی و پیشگری از سرطان سینه نیز گفته است: «روزانه حدود ۴۰ زن در ایران درگیر سرطان پستان می‌شوند یعنی از هر ۸ زن، دونفر سرطان سینه دارند.» این رشد فزاینده سرطان پستان در حالی است که در ایران غربالگری سرطان وجود ندارد و خبری از برنامه‌ها و طرح‌های آگاهی بخشی نیست.

دلایل ابتلای به سرطان پستان چیست؟

برخلاف آنچه تصور می‌شود تنها زنان مسن و یا زنان بالای ۴۰ سال نیستند که در معرض خطر سرطان قرار دارند بلکه سرطان پستان، زنان جوان را نیز درگیر می‌کند. در خصوص سن ابتلا به این سرطان، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در کشور‌های غربی بیشتر موارد ابتلا بالای ۵۰ سال است و فقط ۲۲ درصد‌شان زیر ۵۰ سال و حدود ۵ درصد زیر ۴۰ سال هستند. اما در ایران بالای ۵۰ درصد موارد سرطان پستان زیر ۵۰ سال است و یک چهارم زیر ۴۰ سال. این کاهش سن سرطان در ایران دلایل متعددی از جمله تغذیه نامناسب و الگوی غذایی بد ایرانیان به دلیل وجود تراریخته ها، چاقی و عدم ورزش و تحرک، بارداری در سنین بالای ۳۵ سال، افزایش سن و عوامل ژنتیکی، ازدواج نکردن، مصرف سیگار و الکل، نداشتن شیردهی در مادران، قاعدگی در سن پایین و یائسگی دیر هنگام دارد.

برای پیشگیری از ابتلای به سرطان پستان، زنان می‌بایست در کنار ورزش و تغذیه مناسب و شیردادن در صورت داشتن نوزاد، تا قبل از ۴۰ سالگی معاینه خانگی کرده و یا برای سونوگرافی اقدام کنند و بعد از ۴۰ سالگی نیز به صورت مرتب ماموگرافی و یا چک آپ پزشکی شوند. اغلب زنان ایرانی، اما به دلیل ناآگاهی اقدام به معاینه خانگی نکرده و به دلیل هزینه‌های سونوگرافی و ماموگرافی به پزشک مراجعه نمی‌کنند. در کشور‌های اروپایی ضمن وجود غرابالگری سرطان، دولت امکان معاینه رایگان را برای زنان فراهم می‌آورد. به عنوان مثال در آلمان سالانه بیش از ۷۰هزار زن به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، اما تشخیص به موقع، کلید نجات از مرگ مبتلایان است زیرا در این کشور، هر دو سال یک مرتبه برای زنان ۵۰ تا ۶۹ ساله دعوت‌نامه‌ای برای آزمایش رایگان ماموگرافی فرستاده می‌شود. این دعوت‌نامه ساعت و روز خاصی را معین می‌کند و به این ترتیب، زن‌ها مجبور نیستند زحمت انتخاب پزشک یا وقت گرفتن از یک آزمایشگاه و پرداخت هزینه را تقبل کنند. برنامه متمرکز برای ماموگرافی، کمک می‌کند که بسیاری از زنان به موقع از سرطان پستان آگاهی یابند.

در ایران فقدان غربالگری سرطان و نبود طرحی برای آگاهی بخشی و پیشگیری از سرطان پستان و همچنین بالابودن هزینه ماموگرافی در حالی است که واکس سرطان پستان نه تنها موجود نیست بلکه ممکن است تا ۱۰ سال دیگر هم در دسترس زنان ایرانی قرار نگیرد. این واکسن نه تنها جلوی بازگشت سرطان پستان و سرطان تخمدان را می‌گیرد، بلکه حتی از بروز اولیه آن‌ها نیزجلوگیری می‌کند.

علائم سرطان پستان

شیما وثوقی جراح و متخصص زنان در گفتگو با دیدارنیوز در خصوص علائم سرطان پستان گفت: بیش از ۳۰ درصد از سرطان‌های پستان، خوش خیم و در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمانند. علائم سرطان پستان که تا حد زیادی با معاینه خانگی در مراحل ابتدایی قابل تشخیص است، شامل موارد زیر است: وجود توده یا برآمدگی غیرعادی در پستان، ترشحات یا فرورفتگی نوک پستان، تغییر ناگهانی در ظاهر و اندازه پستان، وجود قرمزی، زخم یا ورم و یا پوسته پوسته شدن نوک پستان و پرتغالی شدن پوست سینه به این معنا که پوست پستان شبیه پرتغال شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...