۱۳۹۸ آذر ۲۷, چهارشنبه

مجمع جهانی اقتصاد گزارش سالانه شکاف جنسیتی را منتشر کرد؛ ایران به رتبه ۱۴۸ سقوط کرد

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سالانه «شکاف جنسیتی» خود پیش‌بینی می کند ۱۰۰ سال دیگر طول بکشد تا این شکاف بسته شود.

در این گزارش که ۱۵۳ کشور را مورد بررسی قرار داده است بر اهمیت فوری اقدام برای کاهش شکاف جنسیتی تأکید شده است. این گزارش می گوید با توجه به روند تغییر کنونی می توان پیش بینی کرد برای دستیابی به برابری جنسیتی یک قرن زمان لازم است و این به خصوص برای نسل جوان که دیدگاهی پیشرو در رابطه با برابری جنسیتی دارد غیر قابل قبول است.

ایسلند برای یازدهمین سال پیاپی، به عنوان کشوری که کمترین شکاف جنسیتی را دارد انتخاب شد و پس از آن کشورهای نروژ، فنلاند و سوئد قرار گرفته‌اند.


سوریه، پاکستان، عراق، و یمن، در پایین ترین رتبه ها قرار گرفته اند.

وضعیت شکاف جنسیتی در ایران چگونه است

ایران از میان ۱۵۳ کشوری که در این گزارش بررسی شده اند تقریبا در قعر جدول، یعنی در جایگاه ۱۴۸، قرار گرفته است. این در حالی است که در سال ۲۰۰۶، ایران در رتبه به مراتب بهتر صد و هشتم قرار داشت.در این گزارش، شکاف جنسیتی در حوزه های گوناگون از جمله مشارکت اقتصادی، توانمندسازی سیاسی، سلامت و بهداشت، و دسترسی به امکانات آموزشی بررسی شده است.

در این مطالعه بالاترین رتبه ایران در زمینه «دسترسی به امکانات آموزشی» است، به طوری که از این لحاظ در جایگاه ۱۱۸ ایستاده است.

یکی از شاخص های اندازه گیری میزان دسترسی به امکانات آموزشی، درصد باسوادی است که در زنان ایرانی ۸۰.۸ درصد و در مردان، ۹۰.۴ درصد تخمین زده شده است.

پایین ترین رتبه ایران در «فرصت ها و مشارکت اقتصادی» است که رتبه ۱۴۷ را دارد. ایران در سال ۲۰۰۶ در همین حوزه، در جایگاه ۱۰۶ قرار داشت.

نرخ مشارکت اقتصادی با در نظر گرفتن نسبت زنان به مردان در نیروی کار سنجیده می شود. در ایران، ۱۷.۹ درصد از نیروی کار را زنان و ۷۵.۳ درصد آن را مردان تشکیل می‌دهند.

ایران از نظر «توانمند سازی سیاسی» در رتبه ۱۴۵ قرار دارد. این در حالی است که این کشور در سال ۲۰۰۶ توانسته بود رتبه ۱۰۹ را به خود اختصاص دهد.

از جمله شاخص های توانمندسازی سیاسی، درصد زنان فعال در مجلس است که در ایران ۵.۹ درصد برآورد شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...