۱۳۹۸ دی ۲, دوشنبه

همبستگی پنج زن زندانی با معترضان و قربانیان آبان

به گزارش دویچه وله فارسی-پنج تن از زنان زندانی سیاسی برای همدردی با خانواده جان باختگان اعتراضات آبان، آسیب دیدگان سیل و زلزله و ابراز همبستگی با کسانی که مشکلات اقتصادی دارند، تحصنی را آغاز کرده‌‌‌اند که تا چهلم کشته شدگان ادامه می‌یابد.

نرگس محمدی، آتنا دایمی، صبا کردافشاری، یاسمن آریانی و منیره عربشاهی که در زندان اوین محبوس هستند، از صبح شنبه ۳۰ آذر در دفتر بند زنان سیاسی این زندان، تحصنی شش روزه را آغاز کرده‌اند.


آنها در بیانیه‌ای گفته‌اند که این تحصن در درجه نخست برای همراهی با خانواده‌هایی است که عزیزانشان در اعتراضات آبان جان باخته یا پشت میله‌های زندان هستند.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تحصن این افراد از ساعت ۹ صبح شنبه ۳۰ آذر با خواندن سرود ای ایران شروع شده است؛ تحصنی شش روزه در فاصله شب چله تا روز چهلم معترضان جان باخته.

این زندانیان سیاسی در نامه خود در توضیح این که مراسمی برای شب یلدا نخواهند داشت نوشته‌اند: «ما بر این باوریم ملت ایران که بر اساس سنت و رسم دیرینه، «یلدا» این بلندترین شب سال را در کنار خانواده و اقوام و عزیزان‌شان جشن گرفته و گرامی می‌دارند، در شرایط کنونی که صدها خانواده داغدار عزیزان‌شان هستند که در کمتر از چهل روز پیش کشته شدند، و هزاران خانواده در فراق عزیزان‌شان هستند که این بلندترین شب سال را یا در سلول‌های بازجویی یا پشت میله‌های زندان به سر می‌برند، و هزاران ایرانی و هموطن‌مان به دلیل سیل یا زلزله و به علت بی‌کفایتی و بی‌توجهی حاکمان در شرایط غیرانسانی قرار گرفته‌اند، و بسیاری از مردم به دلیل شرایط اسفبار اقتصادی توان برگزاری این سنت دیرینه را ندارند.»

در ادامه نامه تاکید شده که تحصن برای همراهی با مطالبات مردم تحت ظلم و ستم و در اعتراض به سیاست‌های سرکوب‌گرانه حکومت علیه مردم ایران و اختناق حاکم بر جامعه تا روز چهلم کشته شدگان ادامه خواهد داشت.

تحصن این پنج زندانی سیاسی در حالی شروع شده که سازمان حقوق بشر ایران در تازه‌ترین گزارش تحقیقی خود، شمار جان باختگان اعتراضات آبان را دستکم ۳۲۴ نفر و تعداد بازداشت شدگان را حدود ۱۰ هزار نفر اعلام کرده و می‌‌گوید حداقل ۱۴ کودک نیز در میان کشتگان وجود دارند.

این سازمان یادآوری می‌کند که شمار مجروحان در اعتراضات آبان بیش از ۱۰۰۰ نفر است و بازداشت شدگان در شرایط نامناسبی به سر می‌برند: «برخی برای اعترافات اجباری زیر فشار قرار دارند و احتمال دارد برای برخی نیز حکم اعدام صادر شود.»

کارشناسان سازمان ملل نیز با ابراز نگرانی از بازداشت‌های خودسرانه و گزارش‌های موجود درباره بدرفتاری و خشونت در زندان‌ها، خواستار آزادی همه کسانی شده‌اند که در اعتراضات آبان دستگیر شده‌اند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل پیش‌تر با صدور یک بیانیه خواهان تحقیقات مستقل در خصوص سرکوب اعتراضات مردم ایران شده است. پارلمان اروپا هم با صدور یک قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده و خواهان تحقیقات مستقل و شفاف درباره وقایع اخیر در این کشور شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...