۱۳۹۸ آذر ۲۰, چهارشنبه

مخالفت معاون دادستان با آزادی موقت فریبا عادل خواه و رولان مارشال

خبرگزاری هرانا – سعید دهقان، وکیل مدافع فریبا عادل خواه و رولان مارشال دو شهروند فرانسوی بازداشت شده در ایران، از مخالفت معاون دادستان برای آزادی موقت موکلانش با وجود موافقت بازپرس پرونده خبر داد. فریبا عادل خواه خردادماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شده بود. رولان مارشال نیز در ماه ژوئن حین سفر به ایران که برای دیدار با خانم عادل خواه صورت گرفته بود بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، امروز سه شنبه ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۸، سعید دهقان، وکیل مدافع فریبا عادل خواه و رولان مارشال از صدور قرار وثیقه برای پرونده موکلینش و موافقت قاضی پرونده جهت آزادی موقت این شهروندان خبر داد.


وی افزود: “از آنجا که شش ماه از بازداشت موقت موکلینم گذشته و مدت قانونی بازداشت هم پیش از این تمام شده بود، صدور قرار وثیقه، با توجه به شرایط پرونده کاملاً درست بوده است در حالی که این تصمیم ولو با تاخیر، قانونی است ولی معاون دادستان با این امر مخالفت کرده و لذا برای رفع اختلاف، پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شد”.

پیشتر در آبان ماه سال جاری سعید دهقان، اتهام مطروحه علیه فریبا عادل خواه را “جاسوسی” و اتهام رولان مارشال را “اجماع و تبانی علیه امنیت ملی” عنوان کرده و گفته بود تاکنون هیچ ادله ای برای اتهامات مطروحه علیه این افراد به وی ارائه نشده است.

لازم به ذکر است، در اواخر تیرماه سال جاری علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران،خبر از بازداشت فریبا عادل خواه داده بود. این شهروند دوتابعیتی در تاریخ ۱۷ خردادماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شده بود.

فریبا عادل‌خواه در رشته جامعه شناسی در دانشگاه استراسبورگ در شرق فرانسه آموزش دیده و دکترای خود را در “مردم شناسی اجتماعی و قوم شناسی” از مدرسه “مطالعات عالی علوم اجتماعی” در پاریس دریافت کرده است. وی سالیان درازی است که به عنوان پژوهشگر و مدیر پژوهش، در “بنیاد ملی علوم سیاسی “در پاریس به کار مشغول بوده است. همچنین علاوه بر حضور در مجامع علمی کشورهای مختلف جهان، در دانشگاه‌های ایران نیز با موضوعاتی چون اقتصاد و سیاست سخنرانی‌هایی را انجام می‌داده و به طور مرتب در حال رفت و آمد به ایران بوده است.

خانم عادل‌خواه نویسنده کتاب‌هایی مانند “انقلاب باحجاب: زن مسلمان ایرانی” و “مدرن بودن در ایران” است و سال گذشته هم کتاب دیگری با نام “هزار و یک مرز ایران: سفر و هویت” از او منتشر شد. این کتاب‌ها به زبان فرانسوی منتشر شده است.

رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی نیز در ماه ژوئن حین سفر به ایران که برای دیدار با خانم عادل خواه صورت گرفته بود بازداشت شده است.

اواخر مهرماه وزارت خارجه فرانسه خبر بازداشت وی را تایید کرده بود. فرانسه بازداشت رولان مارشال را “غیرقابل قبول” توصیف کرده و خواستار آزادی او شده بود. یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته بود که مقام های کنسولگری فرانسه در ایران چندین بار به دیدن آقای مارشال در زندان رفته اند و با خانواده او در تماس هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...