۱۳۹۸ دی ۸, یکشنبه

نگرانی از اعتصاب غذای فریبا عادلخواه و یک پژوهشگر دیگر در زندان ایران

به گزارش دویچه وله فارسی-محافل حقوق ‌بشری و وزیر خارجی استرالیا از اعتصاب غذای فریبا عادلخواه، استاد رشته انسان‌شناسی با تابعیت ایرانی‌ـ‌ فرانسوی و کایلی مور گیلبرت، استاد رشته اسلام‌شناسی در دانشگاه ملبورن ابراز نگرانی کرده‌اند.

ژان فرانسوا بیر و بآتریس ایبو، دو استاد دانشگاه فرانسه که در کمیته دفاع از فریبا عادلخواه فعالیت می‌کنند در نامه‌ای که در روزنامه لوموند منتشر کرده‌اند، آغاز اعتصاب غذای خشک فریبا عادلخواه را تأیید کرده و پیرامون پیامدهای خطرناک این اعتصاب غذا هشدار داده‌اند.


فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی ـ فرانسوی مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس (سیانس پو) و کایلی مور گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی ـ بریتانیایی که هر دو در ایران زندانی‌ شده‌اند در نامه‌ای سرگشاده که از سوی کمپین حقوق بشر در ایران (CHRI) منتشر شده از "شکنجه روحی" خود خبر داده‌اند.

آن‌ها همچنین از "موارد متعدد نقض حقوق بشر" در مورد خود شکایت کرده‌ و از آغاز اعتصاب غذایشان از سوم دی (۲۴ دسامبر) خبر داده‌اند. این دو پژوهشگر زن گفته‌اند، می‌خواهند با اعتصاب غذا توجه همگان را به "سرنوشت همه کارشناسانی" که مثل آن‌ها "در ایران و خاورمیانه ناعادلانه بازداشت شده‌اند" جلب کنند.

ابراز نگرانی وزیر خارجه استرالیا

هر دو پژوهشگر در ایران به اتهام "جاسوسی" بازداشت شده‌اند. فریبا عادلخواه در اوائل ژوئن بازداشت شده و کایلی‌ـ مور گیلبرت به گفته خودش، ۱۵ ماه است که در زندان به سر می‌برد.

مریس پین، وزیر خارجه استرالیا نگرانی عمیق خود را از زندانی‌شدن درازمدت خانم گیلبرت ابراز کرده و گفته است، دولت استرالیا هر چه در توان دارد را برای آزادی این دانش‌آموخته علوم اسلامی انجام خواهد داد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز دو هفته پیش خواستار آزادی عادلخواه و رولاند مارشال، همکار دیگر زندانی او در ایران شد. او بازداشت هر دوی این افراد را "غیر قابل قبول" خواند.

در ایران در حال حاضر چندین شهروند دوتابعیتی در زندان به سر می‌برند. از شاخص‌ترین چهره‌ها در میان آن‌ها می‌توان به نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی‌‌ـ بریتانیایی اشاره کرد که از سال ۲۰۱۶ تا کنون در ایران زندانیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...