۱۳۹۸ دی ۸, یکشنبه

اعتصاب غذای سها مرتضایی در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – سها مرتضایی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی و دبیر وقت شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران طی روزهای اخیر از در اعتراض به ادامه بازداشت خود در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است. این فعال دانشجویی پیشتر در در تاریخ ۲۶ آبان‌ماه امسال در جریان اعتراضات سراسری اخیر توسط نیروهای امنیتی در محوطه ورودی خوابگاه دانشگاه تهران بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان اوین موسوم به بند ۲-الف منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سها مرتضایی، دبیر وقت شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران طی روزهای اخیر در اعتراض به ادامه بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است.

خانم مرتضایی طی آخرین تماس تلفنی خود از زندان اوین از ارسال نامه‌ای به بازپرس پرونده خود در اعتراض به بی عدالتی موجود در پرونده خود خبر داده و گفته است: “وقتی منِ زندانی توان تامین وثیقه ندارم موظفید مرا به قید تعهد آزاد کنید. آنچه من اکنون شاهدش هستم همان بی عدالتی و تبعیضی است که برای آن زندانی شده ام. چون توان مالی تامین وثیقه را ندارم باید در زندان بمانم. در اعتراض به این روند ناعادلانه تا زمان تعیین تکلیف دست به اعتصاب غذا می زنم”.
پرونده سها مرتضایی روز چهارشنبه ۴ دی ماه یک روز پیش از اتمام مهلت تودیع قرار وثیقه به دادگاه انقلاب تهران ارسال و کیفرخواست وی صادر شد. مصطفی نیلی، وکیل مدافع خانم مرتضایی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر در این خصوص گفته بود: “امروز برای تودیع وثیقه سها مرتضایی به همراه وثیقه‌گذار به دادسرای مقدس مراجعه کردیم. ولی در آنجا اعلام شد که کیفرخواست وی صادر شده و پرونده به دادگاه انقلاب ارسال شده است. به همین دلیل تودیع وثیقه انجام نشد و ایشان هم‌چنان در بازداشت خواهد ماند”.

 پیشتر وثیقه ای ۵۰۰ میلیون تومانی جهت آزادی موقت خانم مرتضایی تا پایان مراحل دادرسی تعیین شده بود.

در جریان اعتراضات سراسری آبان در واکنش به افزایش قیمت بنزین ده ها تن از دانشجویان ازجمله سها مرتضایی در شهرهای مختلف کشور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

سها مرتضایی در تاریخ ۲۶ آبان امسال از طریق یک پیامک به محوطه ورودی خوابگاه فاطمیه دانشگاه تهران فراخوانده شده و مقابل خوابگاه به همراه دو تن دیگر از دانشجویان بازداشت  و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان اوین موسوم به بند ۲-الف منتقل شده بود. پیرو بازداشت وی حراست دانشگاه تلاش کرد «برگه مهمان» خانم مرتضایی در خوابگاه را لغو کند.

پس از بازداشت سها مرتضایی مسئولان حراست دانشگاه تهران با تماس های مداوم ضمن تهدید خانواده، از آنها خواسته بود تا با مراجعه به دادسرای مقدس به انتقال فرزندشان به بیمارستان روانی رضایت دهند. مادر خانم مرتضایی پیشتر نیز از طرف یک نهاد امنیتی به خانه ای امن در خیابان کارگر جنوبی احضار شده و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته بود.

این فعال دانشجویی در مهر ماه امسال در پی محرومیت از تحصیل در مقطع دکترا و عدم موفقیت در پیگیری اداری این موضوع به مدت بیست و یک روز با به همراه داشتن پلاکارد مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران دست به تحصن انفرادی زده بود. در پی این تحصن، مسئولان دانشگاه خانم مرتضایی را به لغو جلسه دفاع کارشناسی ارشد تهدید کردند. همچنین ضمن تماس با مادر خانم مرتضایی، او را برای بستری شدنش دخترش در بیمارستان روانی تحت فشار قرار می‌دادند.

سها مرتضایی، در شهریورماه سال گذشته توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شده بود. وی پیشتر به دلیل پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

این دانشجو پیشتر از ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل محروم شد و در کارنامه آزمون دکتری او “نقص در پرونده” درج شده است.

خانم مرتضایی پیشتر نیز در سلسله بازداشت های اواخر دی ماه سال ۹۳ به همراه تعدادی از فعالین دانشگاه‌های امیرکبیر و علامه طباطبایی بازداشت و پس از حدود دو ماه در بهمن ماه همان سال آزاد شده بود.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه هرانا در رابطه با این اعتراضات نسخه دوم گزارش جمع بندی خود را منتشر کرد. تعداد ۷۱۳۳ بازداشت در جریان اعتراضات حاصل جمع بندی منابع دولتی و غیردولتی در این گزارش مستند شده است؛ هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها رقم واقعی دستگیر شدگان تا چند برابر این رقم قابل تصور باشد.

در خصوص کشته شدگان این اعتراضات نیز مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران آماری بالغ بر چند صد تن را برآورد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...