۱۳۹۸ دی ۶, جمعه

کلانتری صدور حکم اولیه اعدام برای چهار فعال محیط زیست را تایید کرد

به گزارش رادیو فردا-عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران، در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه در روزنامه ایران منتشر شد تایید کرد که برای چهار تن از فعالان محیط زیست زندانی در ابتدا حکم اعدام صادر شده بود.

آقای کلانتری گفت: «این کارشناسان بازداشت شده و چهار نفر از آنها محکوم به اعدام بودند.»

به اعتقاد این مقام دولتی، همین که کارشناسان محیط زیست «از اعدام نجات پیدا کرده بودند مژده بزرگی برای طرفداران محیط زیست بود».

در اسفندماه سال ۹۷، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفته بود که هشت فعال محیط زیستی ایرانی که در زندان به‌ سر می‌برند ممکن است با حکم اعدام یا احکام حبس طولانی‌مدت مواجه شوند.

پرونده فعالان محیط زیستی هشت متهم داشت که دادستان دادگاه انقلاب برای چهار نفر از آنها به «اتهام افساد فی‌الارض»، سه نفر به «اتهام جاسوسی» و یک نفر هم به «اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» کیفرخواست صادر کرد.

احتمالا حکم اعدام مربوط به چهار متهم به افساد بوده است که در نهایت به چندین سال زندان محکوم شدند.

نیلوفر بیانی و مراد طاهباز به ده سال زندان، طاهر قدیریان و هومن جوکار هر یک به هشت سال و امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی، هر یک به شش سال زندان محکوم شدند.

دادگاه انقلاب تهران حکم سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه را نیز اوایل آذرماه گذشته صادر کرد که شامل محکومیت آنها به چهار و شش سال زندان بود.

اتهام این فعالان همکاری با «دول متخاصم» عنوان شده بود، موضوعی که وزارت اطلاعات ایران رد می‌کرد، اما سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضاییه بر آن اصرار داشتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...