۱۳۹۹ آبان ۱۷, شنبه

بدنبال برگزاری مراسم قسامه؛ صدور حکم اعدام برای یک متهم در تهران

خبرگزاری هرانا – یک متهم به قتل که پیشتر طی برگزاری مراسم قسامه توسط ۵۰ شاهد عامل قتل معرفی شده بود با استناد به این مراسم توسط دادگاه کیفری تهران به اعدام محکوم شد. قسامه یکی از ضعیف‌ترین راه‌های اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث (عبارت از ظن قاضی به راستگویی مدعی است) قابل اجرا است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از عصر ایران، یک متهم به قتل در تهران، با استناد به برگزاری مراسم قسامه به اعدام محکوم شد.

بر اساس این گزارش، در تاریخ ۱۶ آبان ۹۶ در بزرگراه آزادگان، مردی ۳۲ ساله ‌ای به ‌نام بهنام با شلیک گلوله مجروح شد و بعد از رساندن به بیمارستان جان باخت.

پسردایی بهنام که او را به بیمارستان رسانده بود به پلیس گفت: “به همراه پسرعمه ‌ام و پسر ۴ ساله ‌اش به قهوه ‌خانه رفته بودیم. همان موقع تلفن همراه بهنام زنگ خورد و او با یک نفر قرار ملاقات گذاشت. همگی سوار ماشین شدیم و به حوالی اتوبان آزادگان رفتیم. آنجا یک مرد با پژو ۲۰۷ سررسید اما به محض روبه رو شدن با پسر عمه‌ ام از ماشین پیاده شد و مقابل چشمان من و فرزند خردسال بهنام به سمت او شلیک کرد و گریخت”.

با اطلاعاتی که این مرد به پلیس داده بود، امین  مالک پژو ۲۰۷ که از دوستان مقتول بود، ردیابی و بازداشت شد.

وی در حالی که منکر شلیک به بهنام بود، پرونده ‌اش به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران رفت و اولیای دم نیز در ابتدای دادگاه درخواست صدور حکم اعدام را مطرح کردند.

سپس متهم در جایگاه ویژه ایستاد و گفت: “من و بهنام با هم دوست بودیم اما مدتی بود با هم اختلاف حساب مالی داشتیم آن روز با او تماس گرفتم و خواستم تا به اتوبان آزادگان بیاید و پولم را پس بدهد، او همراه پسر دایی و پسر خردسالش سر قرار آمد. اما به محض اینکه با من رو به ‌رو شد بعد از شکستن شیشه ماشینم اسلحه کشید و می‌ خواست مرا بکشد. من می ‌خواستم اسلحه را از دست او بگیرم که در این کشمکش ناخواسته یک تیر به پهلوی او شلیک شد. من اتهام قتل عمد را قبول ندارم”.

در پایان جلسه قضات با توجه به انکار قتل از سوی متهم، پرونده را از موارد لوث تشخیص داده و حکم به برگزاری مراسم قسامه صادر کردند.

با این حکم، اولیای دم ۵۰ نفر از بستگان نسبی خود را برای ادای سوگند به دادگاه معرفی کردند و آنها همگی قسم خوردند که این مرد قتل را مرتکب شده است.

بدین ترتیب در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به مدرک ‌های موجود در پرونده و برگزاری مراسم قسامه، متهم را به اعدام محکوم کردند.

قسامه یکی از ضعیف‌ترین راه‌های اثبات قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث (عبارت از ظن قاضی به راستگویی مدعی است) قابل اجرا است و آن به صورت ادای سوگند توسط “پنجاه” نفر از بستگان در قتل عمدی و “بیست و پنج” نفر در قتل شبه عمدی است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...