۱۳۹۹ آبان ۱۴, چهارشنبه

تخریب کلیسای معروف «ادونتیست‌ها‌» در تهران

«محبت نیوز»-  کلیسای ادونتیست تهران واقع در خیابان جمهوری، بنایی که ۷۱ سال قدمت داشت و سازه آن گوشه‌ای از شناسنامه هنر معماری در ایران بود، تخریب شد.

کلیسای مشهور ادونتیست‌ها واقع در خیابان جمهوری تهران کوچه کمالی مجاور هتل «نادری» شنبه ۱۰ آبان با لودر تخریب شد. فضای داخلی این کلیسا در تیر ماه سال ۱۳۹۴ شبانه تخریب شده بود و فقط دیوارها و نمای بیرون آن سالم مانده بود.

صلیب هشت متری این کلیسا به عنوان بزرگترین صلیب بتنی تهران و ایران و به عنوان یکی از شاخصه های هویتی شهر بود.

خبرگزاری ایسنا دوشنبه ۱۲ آبان گزارش داد که کلیسا شنبه شب دهم آبان تخریب شده است.

دو فعال فرهنگی گفته‌اند تخریب این کلیسای قدیمی که در زمان محمدرضا شاه پهلوی ساخته شد پس از خریداری آن توسط مالکی شخصی آغاز شد و سازمان‌ میراث فرهنگی و شهرداری تهران اقدامی برای نگهداری آن نکردند.

همچنین در فضای داخلی این کلیسا نیز ۱۰ فرمان حضرت موسی با گچ‌بری نقش بسته شده بود.

در جنوب این کلیسا نیز یک خانه تاریخی متعلق به دوران قاجار قرار داشت که در همان سال ۱۳۹۴ تخریب شد.

مهدی شادکام دانش‌آموخته ایران‌شناسی و فعال میراث فرهنگی توضیح داد این کلیسا ثبت تاریخی نشده بود و در سال ۱۳۹۴ تخریب‌هایی در داخل این بنا انجام شد، اما با نامه‌نگاری‌های انجام‌شده با شهرداری تخریب در آن زمان متوقف شد.

این کلیسا با معماری مدرن و زیبا در سال ۱۳۲۸ ساخته شده بود اما معمار آن مشخص نیست.

کلیسای ادونتیست به جای روز یکشنبه، روز شنبه را روز استراحت می داند و مانند یهودیان این روز را مقدس می شمارند. در ضمن کلیسای ادونتیست اعتقادی به جهنم به عنوان جزای گناهکاران ندارند.

هنوز مشخص نیست مقصر تخریب این بنای ارزشمند چه کسانی بوده و آیا مثل موارد مشابه بنیاد مستضعفان دست روی آن گذاشته است یا نهادهای حکومتی دیگر به دنبال زمین‌ آن بودند که در یک منطقه تجاری واقع است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...