۱۳۹۹ آبان ۲۶, دوشنبه

گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای خواستار لغو اتهامات و آزادی دائمی نسرین ستوده شدند

 به گزارش صدای آمریکا-کارشناسان و گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه سیزدهم نوامبر با انتشار بیانیه‌ای از آزادی موقت نسرین ستوده، وکیل ایرانی و مدافع حقوق زنان و حقوق بشر، استقبال کردند و از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستند که اتهامات علیه او را لغو، و خانم ستوده را به صورت دائمی آزاد کنند.

آنها در این بیانیه گفته‌اند: «مقامات ایرانی تصمیم درستی را در رابطه با آزادی موقت نسرین ستوده، با توجه به وضعیت سلامتی او، اتخاذ کردند. با این حال، هنوز مواردی جدی در رابطه با اتهامات، مجازات‌ها، و بازداشت او باقی مانده است که باید فورا حل شوند.»

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران؛ ماری لاور، گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر؛ نیلز ملزر، گزارشگر ویژه شکنجه و دیگر مجازات‌های بی‌رحمانه و غیر انسانی؛ اگنس کالامار، گزارشگر ویژه در اعدام‌های فراقانونی، شتابزده، و خودسرانه؛ و ایرنه خان، گزارشگر ویژه حمایت از حق آزادی بیان و عقیده، از امضاء‌کننده‌های این بیانیه هستند. 

گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل همچنین نسبت به ابتلای خانم ستوده به ویروس کرونا به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند و گفته‌اند در این رابطه چندین بار به دولت ایران هشدار داده بودند.

آنها گفته‌اند به‌رغم شواهد زیادی که ماهیت خودسرانه و غیرقانونی اتهامات و حکم زندان علیه نسرین ستوده را نشان می‌دهد، این حکم همچنان پابرجا است.

گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل خواستار بازبینی پرونده خانم ستوده مطابق استانداردهای بین‌المللی شده‌اند و درخواست کرده‌اند او این دوران آزاد بماند.

آنها در پایان این بیانیه، ضمن اشاره به خطر ابتلا به ویروس کرونا که زندانیان را تهدید می‌کند بار دیگر خواستار آزادی موقت زندانیان سیاسی و عقیدتی و شهروندان دوتابعیتی بازداشت‌شده در ایران در دوران شیوع ویروس شده‌اند.

روز گذشته نیز ۳۸ عضو پارلمان آلمان (بوندستاگ) در نامه‌ای سرگشاده خواستار آزادی بی قید و شرط نسرین ستوده شدند.

نسرین ستوده که با اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» از سوی جمهوری اسلامی به ۳۳ سال زندان محکوم و زندانی شده بود، روز۱۷ آبان، با سپردن وثیقه برای درمان موقتا به مرخصی فرستاده شد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...