۱۳۹۹ آبان ۱۷, شنبه

تخریب آرامستان ارامنه قزوین با بیش از یک قرن قدمت

 «محبت نیوز»-گزارش‌ها از ایران حاکیست شهرداری قزوین گورستان تاریخی ارامنه این شهر را که بیش از یک قرن قدمت داشت، تخریب کرده است.

 این گورستان که در خیابان «دهخدا» قزوین واقع شده بود از نظر تاریخی اهمیت فوق‌العاده‌ای داشت و آرامگاه دکتر «فیلیپ پوویچ» پزشک لهستانی‌الاصل معروف قزوین که خدمات شایانی به مردم این شهر کرد در آن قرار داشت. همچنین شهرداری قزوین در سال ۱۳۹۱ با بی‌توجهی به موقعیت و پیشینه تاریخی این مکان و امکان تبدیل آن به یک جاذبه منحصر به فرد گردشگری، تحت عنوان «گورستان متروکه» آن را به بوستان تبدیل کرد. در حالی که قرار بود نام بوستان جدید را «مریم» بگذارد و سه گور از جمله آرامگاه دکتر «فیلیپ پوویچ» پزشک لهستانی‌الاصل معروف قزوینی را به پاس خدمات شایان توجه او به مردم قزوین حفظ کند، اما مدیریت شهری به هیچ یک از وعده‌های خود جامه عمل نپوشید!

محمدحسن سلیمانی، قزوین‌پژوه در یادداشتی که در ایسنا منتشر کرد با شرحی از وضعیت این گورستان در سالهای اخیر در مورد تاریخ آن می‌نویسد، ژوئیه سال ۱۶۳۸ میلادی سفیر یا فرستاده دولت انگلیس به نام «سِر دِر مرکتن» در قزوین فوت کرد و او را در گورستان ارامنه شهر به خاک سپردند.

در دوره اشغال چهار ساله قزوین در جریان جنگ جهانی دوم، این آرامستان مکان دفن حدود ۲۰ نفر از افسران، سربازان و اتباع لهستانی گردید که هنگام تبعید به علت بیماری در قزوین جان خود را از دست دادند.

با توسعه دامنه شهر قزوین به سمت شمال و قرار گرفتن این گورستان در درون بافت شهری، از دهه ۶۰ دفن اموات ارمنی در آن ممنوع شد و ارامنه با خریدن محوطه‌ای در ابتدای جاده روستای فارسیان (ضلع جنوبی قبرستان بهشت فاطمه)، از آن مقطع تا کنون از این فضای محصور به عنوان قبرستان استفاده می‌کنند. پیکرهای ۴۰ ایرانی ارمنی جانباخته در جریان سقوط هواپیمای شرکت «کاسپین» در ۲۴ تیر ۱۳۸۸ در حوالی قزوین نیز در این گورستان به خاک سپرده شده‌اند.

در بخشی از این یادداشت آمده پیش از تخریب گورستان تاریخی ارامنه و تبدیل آن به بوستان، شماری از تابوت‌های درگذشتگان مدفون در این گورستان با حضور بستگان آنان و نظارت شورای خلیفه‌گری ارامنه به گورستان جدید منتقل شدند. سه سال پس از تخریب این گورستان تاریخی، سنگ گورهای نفیس آن به صورت شکسته در «شهرک ملاصدرا» پیدا شد!

پیداست محوطه این آرامستان ابتدا پارک شده و اکنون برای تغییر کاربری آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

تخریب گسترده قبرستان مسیحیان در کرمان

تخریب آرامگاه‌ها و بناهای متعلق به ارامنه و دیگر مسیحیان در ایران تاسف‌بار است. هفته گذشته گزارش شد کلیسای ادونتیست تهران واقع در خیابان جمهوری، بنایی که ۷۱ سال قدمت داشت و سازه آن گوشه‌ای از شناسنامه هنر معماری در ایران بود، تخریب شد.

دی‌ماه سال ۱۳۹۸ آرامگاه ارامنه یکی از گورستان‌های قدیمی اصفهان در دامنه کوه صفه تخریب شد.

۲۶ مرداد ۱۳۹۰ کلیسای تاریخی کرمان که در لیست آثار ملی ایران نیز ثبت شده بود در کرمان به وسیله لودرها کاملن تخریب و به تلی از خاک تبدیل شد. خرداد سال ۱۳۹۶ گزارش‎‌‌هایی به محبت نیوز رسید که نشان می‎داد گورستان تاریخی مسیحیان کرمانشاه نیز تخریب شده و به محلی برای دپوی زباله تبدیل شده است.

تعرض شهرداری به گورستان مسیحیان اهواز و تخریب و سرقت صلیب‌های قبرستان ارامنه و لهستانی‌های این شهر در سال‌های اخیر نمونه‎ای از این رخدادهاست. حتی بخشی از گورستان ارامنه تهران در منطقه دولت که زیر نظر شورای خلیفه‌‎گری قرار دارد آسیب جدی دیده است.

انگیزه‌های افراطی و ایدئولوژیک و زمین‌خواری و یافتن گنج از اصلی‌ترین انگیزه‌هایی است که سبب تخریب آرامگاه‌ها و بناهای مسیحیان در ایران می‌شود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...