۱۳۹۹ آبان ۲۶, دوشنبه

سازمان ملل خواستار آزادی دائمی نسرین ستوده شد

 به گزارش دویچه وله فارسی-کارشناسان و گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از آزادی موقت نسرین ستوده، وکیل ایرانی و مدافع حقوق زنان و حقوق بشر، از مقامات ایران خواستند خانم ستوده را به صورت دائمی آزاد کنند.

گروهی از کارشناسان و گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه ۱۳ نوامبر (۲۳ آبان) بیانیه‌ای در ارتباط با آزادی موقت نسرین ستوده، مدافع حقوق زنان و حقوق بشر انتشار دادند. در این بیانیه آمده است: «مقامات ایران تصمیم درستی در رابطه با آزادی موقت نسرین ستوده، با توجه به وضعیت سلامتی او اتخاذ کردند. با این حال، مواردی جدی در مورد اتهامات، مجازات‌ها و بازداشت او باقی مانده که باید فورا حل شوند.»

این بیانیه از سوی جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران؛ ماری لاور، گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر؛ نیلز ملزر، گزارشگر ویژه شکنجه و دیگر مجازات‌های بی‌رحمانه و غیر انسانی؛ اگنس کالامار، گزارشگر ویژه در اعدام‌های فراقانونی و خودسرانه؛ و ایرنه خان، گزارشگر ویژه حمایت از حق آزادی بیان و عقیده، انتشار یافته و به امضای آنها رسیده است.

گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل با ابراز نگرانی نسبت به ابتلای خانم ستوده به ویروس کرونا، گفته‌اند در این رابطه چندین بار به دولت ایران هشدار داده‌اند.

این گروه از کارشناسان ویژه حقوق بشر سازمان ملل خواستار بازبینی پرونده خانم ستوده مطابق استانداردهای بین‌المللی شده‌اند و درخواست کرده‌اند که او در این دوران آزاد بماند.

آنها در پایان این بیانیه، ضمن اشاره به خطر ابتلا به ویروس کرونا که زندانیان را تهدید می‌کند بار دیگر خواستار آزادی موقت زندانیان سیاسی و عقیدتی و شهروندان دوتابعیتی بازداشت‌شده در ایران در دوران شیوع ویروس شده‌اند.

روز گذشته نیز ۳۸ عضو پارلمان آلمان (بوندستاگ) در نامه‌ای سرگشاده خواستار آزادی بی قید و شرط نسرین ستوده شدند.

نسرین ستوده از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به ۳۳ سال و شش ماه زندان و ۱۴۵ ضربه شلاق محکوم شده بود که ۱۲ سال آن را باید در زندان سپری کند. اتهام او «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» است. نسرین ستوده روز۱۷ آبان، با سپردن وثیقه به مرخصی درمانی فرستاده شد.

روز پنجشنبه ۱۲ نوامبر (۲۲ آبان) ۳۸ نماینده پارلمان آلمان، بوندستاگ، نیز با فرستادن نامه‌ای سرگشاده به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، خواستار آزادی قطعی نسرین ستوده شده‌اند.

نسرین ستوده در سال ۲۰۱۲ به دریافت جایزه حقوق بشر ساخاروف از سوی اتحادیه اروپا نائل آمد. در سپتامبر ۲۰۲۰ نیز جایزه حقوق بشر اتحادیه قضات آلمان به او تعلق گرفت. همچنین در اکتبر سال جاری جایزه نوبل آلترناتیو متعلق به "بنیاد حق زندگی" مستقر در استکهلم به نسرین ستوده اعطا شده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...