۱۳۹۹ آبان ۳۰, جمعه

وکیل دختر آبادانی: اقاریر پخش شده در صداوسیما مورد قبول نیست/ بابت انتشار آن اعلام جرم میکنم

 خبرگزاری هرانا – بابک پاک‌نیا وکیل پرونده بهار چشم‌‌براه دختر آبادانی که ویدئوی ضرب و شتم و رفتار بد مامور حراست با وی خبرساز شده بود، انتشار ویدیوهای اقاریر موکلش توسط صدا و سیما را غیر قابل قبول خواند و از اعلام جرم در روز های آتی علیه اشخاصی که موکلش را مجبور به صحبت کرده و این تصاویر را ضبط و صحنه جرم را بازسازی کرده اند خبر داد. او همچنین گفته که موکلش برای عزل وی از وکالت پرونده تحت فشار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اعتماد، بابک پاک‌نیا وکیل پرونده بهار چشم‌‌براه، انتشار ویدیو های اقاریر موکلش توسط صدا و سیما را از منظر وی غیر قابل قبول خواند و از اعلام جرم در روز های آتی علیه اشخاصی که موکلش را مجبور به صحبت کردند و این تصاویر را ضبط و صحنه جرم را بازسازی کرده اند خبر داد.

بابک پاکنیا در تشریح جزئیات این پرونده گفت:” اینکه دقیقا اتهامات چه مواردی است را طبیعتا نمی توانم به طور کامل بگویم. اما بخشی از پرونده که مربوط به مسائل اخلاقی است، از آنجا که دادسرا صلاحیت رسیدگی به آن را نداشت، پرونده به دادگاه رفت و در حال حاضر در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ به آن بخش رسیدگی می شود. این مسائل اخلاقی هم جزو جرایم عمومی حساب می شوند اما چون جنبه اخلاقی و خاص دارند مستقیما در دادگاه مطرح می شوند و سایر موارد اتهامی همچنان در دادسرا در حال رسیدگی است”.

وی افزود: “دستورهایی از سوی دادیار برای انجام امور پزشکی قانونی صادر شد. موکل من به شدت از ناحیه صورت، بینی و پا آسیب دیده بود. در همین راستا پاسخ گزارش ها و معاینات پزشکی قانونی به پرونده واصل شده است. اما در مدتی که من تهران بودم و کارهای پزشکی قانونی انجام می شد، از موکل من خواسته شد تا من را از وکالت عزل کند و فشارهایی هم به او وارد کردند تا با عزل من پرونده را با صلح و سازش خاتمه دهند که موکلم قبول نکرد. البته قاضی پرونده عوض شده و قاضی جدیدی پرونده را در دست گرفته است، که وی مدعی شده که هنوز پرونده را مطالعه نکرده و وعده ی رسیدگی به پرونده را پس از مطالعه پرونده و از اوایل آذرماه با حضور وکلا را داده است”.

این وکیل دادگستری ادامه داد: “اقاریری که در صداوسیما پخش شد اساسا مورد قبول موکل من نیست. متاسفانه برای اینکه بدعت جمع شود حتما طی روزهای آینده علیه اشخاصی که این تصاویر را ضبط کردند و صحنه جرم را بازسازی کردند، اعلام جرم خواهم کرد. چرا که آنها در آن شرایط سخت موکل من را مجبور کردند صحبت کند و بعد بدون حضور موکلم و بدون دستور قضایی صحنه را بازسازی کردند که همه این موارد یک سر تخلف است. اولا اینکه موکل من آیا به اجبار و با جبر و قهر و غلبه داخل خانه شده، محل تردید و بحث فراوان است”.

وی گفت: “درگیری ها بیرون از خانه اتفاق افتاده و بیرون از خانه موکل من را کتک زده اند. بنابر مقررات اینها هیچ کدام تحت عنوان دفاع مشروع قابل انطباق نیست و اصلا معنا ندارد. حتی اگر موکل من، داخل خانه رفته باشد، ادله اثباتی می خواهد. با آن ملاحظاتی هم که من از پرونده داشتم اصلا انطباق ندارد و مشاهدات من نشان می دهد که حضور موکل به هیچ عنوان با زور و اجبار نبوده و برای صحبت کردن به آن خانه رفته بوده و پس از اینکه از خانه بیرون آمده مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است”.

بابک پاکنیا ادامه داد: “در اتفاقی که برای بهار چشم براه افتاد یک مساله برخورد خانواده طرف مقابل با او بود، بخش دیگر هم برخورد نگهبان؛ که هر دو واکنش های بسیاری را به دنبال داشت. همان زمان گفته شد که آن نگهبان بازداشت شده است. نگهبان تفهیم اتهام شد و برای او قرار کفالت صادر شد و به دلیل عجز از تودیع در بازداشت ماند و تا آخرین روزی که من از پرونده اطلاع داشتم، ایشان همچنان در بازداشت بود. راجع به سایرین هم اتهام ضرب و شتم تفهیم شده که در حال رسیدگی است”.

پاکنیا در پایان اظهار کرد: “موکلم را در فضای باز مورد ضرب و شتم قرار داده اند که همه مدارک و ادله آن هم موجود است. قانون در بحث دفاع مشروع می گوید که باید همزمان باشد؛ یعنی حتی اگر حمله ای باشد و دفع شود و بعدا فرد برود و حمله ای انجام دهد، حمله دوم دیگر دفاع مشروع نیست و خود یک حمله مستقل است. در اینجا هیچ کدام از این ادله موجود نیست. بنابراین انتظار دارم که مقامات قضایی به پرونده رنگ و بوی امنیتی ندهند. هر پرونده ای که در فضای مجازی مطرح می شود، دلیل بر امنیتی بودن یا امنیتی شدن آن نیست. این جرم عمومی است و باید اجازه دهند که بنابر قوانین و مقررات و به طور عادی به این پرونده رسیدگی شود”.

در یدیویی که در روز پنجشنبه ۱ آبان، در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، یک زن که در پی نزاعی چند نفره زخمی شده بود از سوی ماموران حراست پالایشگاه آبادان با رفتارهایی مانند لمس بدن، پا گذاشتن روی بدن زخمی و … روبرو شده است.

پیشتر معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان آبادان از بازداشت مامور حراست مورد اشاره خبر داده بود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...