۱۳۹۹ آبان ۱۷, شنبه

نسرین ستوده با موافقت دادیار ناظر بر زندان به مرخصی رفت

 به گزارش دویچه وله فارسی-فعال حقوق بشری و وکیل زندانی، نسرین ستوده که ماه گذشته به بند زنان زندان قرچک منتقل شده بود به مرخصی رفت. رضا خندان، همسر ستوده روز گذشته خبر داد که تلاش برای جلب موافقت مسئولان زندان برای مرخصی درمانی او ادامه دارد.

مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه روز شنبه ۱۷ آبان اعلام کرد که نسرین ستوده وکیل زندانی با موافقت دادیار ناظر بر زندان قرچک قزوین به مرخصی رفت.

ستوده ۲۹ مهر ماه امسال از زندان اوین به بند عمومی زندان زنان استان تهران (زندان قرچک) منتقل شده بود. مسئول روابط عمومی سازمان زندان‌های استان تهران در توضیح این کار گفته بود ستوده "به دلیل محکومیت در یکی از جرایم عمومی به ١٢ سال حبس محكوم شده كه محكوميت اخيرالذكر به تازگى قطعى و لازم‌الاجرا شده است".

این فعال حقوق بشری یک ماه پیشتر و پس از یک دوره طولانی اعتصاب غذا به بیمارستان طالقانی منتقل شد و پس از پنج روز با وجود تاکید پزشکان بر ضرورت ادامه مداوا و نیاز به مراقبت ویژه دوباره به زندان بازگردانده شد.

در این فاصله و در پی شکایت یکی از ماموران بند زنان زندان اوین، مهراوه حندان دختر نسرین ستوده نیز دادگاهی و محاکمه او ششم آبان آغاز شد.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده روز گذشته در صفحه فیسبوک خود نوشت: «به دنبال انصراف شاکی پرونده مهراوه از پیگیری شکایت خود، قرار منع تعقیب صادر و پرونده مهراوه بسته شد. با بسته شدن پرونده مهراوه، نسرین تصمیم گرفت ملاقات خود را از سر بگیرد. پس از ۱۱ هفته اعتصاب ملاقات، او را برای اولین بار در زندان قرچک ملاقات کردم. وضعیت جسمی خوبی ندارد و ما در تلاش برای گرفتن مرخصی درمانی برای او هستیم.»

در سال‌های اخیر ادامه حبس نسرین ستوده با واکنش‌های اعتراضی گسترده‌ای در سطح بین‌المللی روبرو بوده است. با انتقال او به زندان قرچک برخی نهادها، از جمله انجمن جهانی قلم و جامعه جهانی حقوق بشر در آلمان IGFM با انتشار بیانیه‌هایی خواستار آزادی این وکیل زندانی شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل اردیبهشت امسال و با توجه به شیوع ویروس کرونا از مسئولان جمهوری اسلامی خواستار آزادی بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی، از جمله نسرین ستوده شده بود.

ستوده در سال‌های گذشته به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری و مقاومت در برابر فشارها در جمهوری اسلامی جوایز معتبری مانند جایزه ساخاروف، جایزه انجمن جهانی قلم و جایزه حقوق بشر اروپا را دریافت کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...