۱۳۹۹ آبان ۲۳, جمعه

کرونا در ایران؛ کمبود تخت و وضعیت "افتضاح‌تر از همیشه"

 به گزارش دویچه وله فارسی-طی یک روز حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ مبتلای جدید کرونا در ایران شناسایی شد و شمار مجموع مبتلایان از ۷۰۳ هزار نفر گذشت. به گفته مینو محرز در بیمارستان‌ها دیگر تخت خالی نیست و مبتلایان باید برای بستری شدن انتظار بکشند.

در آستانه پایان سومین هفته آبان ماه روند رو به افزایش گسترش اپیدمی کرونا در ایران ادامه دارد و هشدارهای کارشناسان مدام شدیدتر و نگران‌کننده‌تر می‌شود.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران می‌گوید وقتی بیماری تا این حد گسترش یافته که به دلیل زیاد بودن تعداد بیماران "اصلا در بیمارستان‌ها جا نیست" تنها راه، تعطیل کردن مناطقی است که بیماری در آنها شیوع بیشتری دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا مینو محرز سه‌شنبه دهم آبان گفت: «هیچ‌گاه وضعیت بیماری به افتضاحی شرایط فعلی نبوده و اکنون بیمار در بیمارستان‌ها در انتظار تخت خالی برای بستری شدن است.»

بیماران جدید در انتظار تخت خالی

سخنگوی وزارت بهداشت روز سه‌شنبه اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ هزار و ۳۳۹ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در ایران شناسایی شده و بیش از سه هزار نفر آنها بستری شده‌اند. به این ترتیب شمار مبتلایان کرونا از مرز ۷۰۳ هزار نفر فراتر رفت.

به گفته سیما سادات لاری در شبانه روز گذشته ۴۵۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و تعداد قربانیان به ۳۹ هزار و ۲۰۲ نفر رسید.

در ۲۰ روزی که از آبان ماه می‌گذرد هفت بار شمار مبتلایان روزانه رکورد جدیدی به جا گذاشته است. آمار امروز از بالاترین رقم که روز گذشته اعلام شد فقط ۶۴ نفر کمتر است. تعداد قربانیان نیز چهار بار رکورد زده و فوتی‌های ۲۴ ساعت گذشته تنها شش نفر کمتر از بالاترین آمار است که مربوط به دو روز پیش می‌شود.

در ایران به دلایل گوناگون، از جمله کمبود آزمایش‌های تشخیص به نسبت جمعیت، و وضعیت نامناسب مراکز درمانی، در اغلب موارد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان بیماران بسیار بدحال کرونایی هستند. این وضعیت باعث شده که نست موارد مثبت در آزمایش‌های تشخیص بسیار بالاتر از اغلب کشورها باشد.

وضعیت "بسیار وحشتناک" ابتلا در ادارات

هاله قائم، مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید درصد تست‌های مثبت در برخی کشورهای اروپایی کمتر از ۲ درصد است در حالی که این نسبت در استان فارس به ۵۰ درصد می‌رسد.

او از دولت خواست تا آزمایش تشخیص به صورت وسیع و پیگیری موارد مثبت به طور دقیق را در دستور کار خود قرار دهد و هشدار داد: «وضعیت مبتلایان در ادارات بسیار وحشتناک است.»

در ایران تا مدتی پیش تعداد آزمایش‌های تشخیص کرونا حدود ۲۵ هزار در روز بود که در روزهای اخیر به حدود ۴۰ هزار آزمایش افزایش یافته است.

مسئولان دولت وعده داده‌اند تعداد آزمایش‌ها به ۱۰۰ هزار در روز افزایش یابد اما تاریخ دقیقی برای آن اعلام نکرده‌اند. محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی هفته گذشته گفته بود در ترکیه، با جمعیتی تقریبا مشابه ایران روزی ۱۳۰ هزار تست کرونا انجام می‌شود و وضعیت مطلوب برای ایران روزی ۲۰۰ هزار تست خواهد بود. 

عدم قاطعیت و تعلل دولت برای اعمال محدودیت‌های سخت‌تر، ازدحام در وسائل نقلیه عمومی به خصوص در کلان‌شهرها و بی‌توجهی بخشی از شهروندان به دستورالعمل‌های بهداشتی از علت‌های اصلی افزایش شدیدتر موارد ابتلا و مرگ بر اثر بیماری کووید۱۹ محسوب می‌شود که موج سوم آن اواخر شهریور در ایران آغاز شد.

نیمی از موارد ابتلا در دورهمی‌های خانوادگی

علی ربیعی، سخنگوی دولت می‌گوید پژوهش‌ها در کشوری مانند اسپانیا نشان می‌دهند که ۳۱ درصد موارد ابتلا در دورهمی‌های خانوادگی رخ داده اما تحلیلگران حوزه سلامت معتدقند در ایران این دورهمی‌ها منشا بیش از ۵۰ درصد موارد ابتلا هستند.

او گفت پیش از این ۸۸ درصد موارد مرگ بر اثر بیماری کووید۱۹ در میان سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای رخ می‌داد اما هم اکنون تعداد قربانیان جوان‌تر کرونا در حال افزایش است.

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران روز یک‌شنبه ناوگان حمل و نقل عمومی در کلان‌شهرها را مهم‌ترین عامل شیوع ویروس کرونا خواند و ابراز تاسف کرد که ستاد ملی مبارزه با کرونا با پیشنهاد کارشناسان برای تعطیلی ۱۴ تا ۲۰ روزه پایتخت موافقت نکرده است.

مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید وظیفه دولت این است که در این روزهای سخت، کشور را به طور کامل قرنطینه کند. او با بیان این که تعطیلی‌ها و بازگشایی‌های قبلی هیچ کدام در زمان درست انجام نشده افزود، می‌شد با تعطیلی و قرنطینه کامل کشور جلوی مرگ‌ومیر بالا را گرفت.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...