۱۳۹۹ آذر ۵, چهارشنبه

همسر احمدرضا جلالی: او تنها یک قربانی است

 به گزارش دویچه وله فارسی-ویدا مهران‌نیا همسر احمدرضا جلالی به دویچه‌وله می‌گوید هیچ مدرک محکمه‌پسندی علیه همسرش وجود ندارد. کامبیز غفوری خبرنگار آزاد، نیز می‌گوید که جمهوری اسلامی حدود دو سال پیش پیشنهاد معاوضه جلالی با اسدالله اسدی را داده است. 

احمدرضا جلالی پزشک و فوق تخصص پزشکی بحران که از سال ۱۳۹۵ در زندان به سر می‌برد، روز سه‌شنبه ۴ آذر برای اجرای حکم اعدامش به انفرادی منتقل شده است.

او در تماس تلفنی با خانواده‌اش ضمن اعلام این خبر گفته است که این تماس ممکن است آخرین تماس او باشد.

ویدا مهران‌نیا همسر آقای جلالی به دویچه‌وله گفت: «دیروز احمدرضا تماس گرفت و گفت دارند می‌برندش به قرنطینه اوین و از آنجا هم میبرند به رجایی‌شهر کرج برای اجرای حکم و گفت که شاید دیگه نتونه تماس بگیره و از من خواست پیگیر وضعیتش باشم.»

برخی خبرها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی پیشنهاد معاوضه این پژوهشگر را با اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک داده است. اسدی در حال محاکمه به اتهام مشارکت در طرح بمب‌گذاری در تجمع مجاهدین خلق در پاریس است.

کامبیز غفوری خبرنگار آزاد حدود ۱۰ روز پیش در توییترش نوشته بود که این خبر را از دو منبع شنیده است.

او به دویچه‌وله گفت که اوایل سال ۲۰۱۹ در حاشیه یکی از نشست‌های اتحادیه اروپا از دو دیپلمات شنیده که جمهوری اسلامی پیشنهاد معاوضه اسدی با جلالی را داده اما نه سوئد و نه بلژیک این پیشنهاد را قبول نکرده‌اند.

احمدرضا جلالی در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران رفت، اما در آنجا بازداشت و به زندان منتقل شد. در پی اعلام اتهام "محاربه از طریق جاسوسی اسرائیل" برای این پژوهشگر، او به اعدام محکوم شد.

دادستان تهران احمدرضا جلالی را به "انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به کلی سرّی نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش” متهم کرد.

حکم اعدام این زندانی دوتابعیتی در آذرماه سال ۹۶ به تایید دیوان عالی کشور رسید.

احمدرضا جلالی همواره این اتهام را رد کرده و گفته است که اعترافاتی که در این باره از او گرفته شده تحت فشارهای شدید بوده و از نظر قانونی قابل استناد نیستند.

آقای جلالی چندین ماه پس از دستگیری در نامه‌ای از داخل زندان نوشت که اتهامات «هیچگاه، نه به صورت کتبی و نه حتی شفاهی، به اینجانب اعلام نشد بلکه بازجویان اظهار می‌کردند که "تو خائنی و دارای هیچ حقوقی نیستی! هر کاری هم که برای تو انجام می‌شود فقط لطف و ارفاق از طرف ما است"!».

در نامه احمدرضا جلالی همچنین عنوان شده بود که فرزندان خردسال او "تهدید به دستگیری و آزار" شده‌اند و به او هم "تا ۲۱ روز" اجازه تماس با فرزندانش داده نشده تا به او "القاء" شود که آنها دستگیر شده‌اند.

احمدرضا جلالی و ویدا مهران‌نیا دارای یک دختر ۱۸ ساله و یک پسر ۸ ساله هستند که با مادر خود در سوئد زندگی می‌کنند.

تقاضا و انتظارها از دولت سوئد

گروهی از ایرانیان مقیم سوئد و نیز گروه‌های اپوزیسیون ایرانی از دولت سوئد خواسته‌اند که برای توقف اجرای حکم اعدام آقای جلالی تلاش کند. از جمله سه تشکل حزب چپ ایران (فداییان خلق)، سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) و اتحاد جمهوری‌خواهان ایران در سوئد به وزیر خارجه این کشور نامه‌ای نوشته و در آن تقاضا کرده‌اند که این وزارت‌خانه "گام‌های لازم و ضروری را برای جلوگیری از این اقدام غیرانسانی توسط جمهوری اسلامی ایران" بردارد.

آن لیند، وزیر خارجه سوئد، روز سه‌شنبه پس از اعلام خبر اعدام قریب‌الوقوع آقای جلالی در توییترش نوشت که در تماس با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود مراتب نگرانی دولت سوئد را از این موضوع اعلام کرده است.

ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی به دویچه‌وله می‌گوید که با دولت سوئد در تماس است و از طریق خانم آن لید، وزیر خارجه، پیگیر وضعیت همسر خویش است.

خانم مهران‌نیا می‌گوید: «انتظار من از دولت سوئد این است که خواستار لغو حکم اعدام احمدرضا شوند و او را هرچه زودتر نزد خانواده‌اش برگردانند چون هیچ مدرک محکمه پسندی علیه احمدرضا وجود ندارد و او فقط یک قربانی است.»

او تاکید می‌کند که آقای جلالی نه سیاسی است و نه تا کنون فعالیت سیاسی انجام داده است. به نظر خانم مهران‌نیا، شاید به این دلیل که "احمدرضا یک محقق بین‌المللی بوده و در کشورهای مختلف مثل بلژیک و سوئد و ایتالیا کار علمی انجام داده" علیه او پرونده‌سازی شده است. ویدا مهران‌نیا تاکید می‌کند که هیچ دلیل محکمهپسندی علیه همسرش وجود ندارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...