۱۳۹۹ آبان ۲۶, دوشنبه

حکم زندان برای دو دانشجوی شرکت‌کننده در اعتراضات آبان ۹۸

 به گزارش دویچه ویه فارسی-در آستانه سالگرد اعتراضات مردمی در آبان ۹۸ فشار بر کسانی که در این اعتراضات شرکت داشته‌اند بیشتر شده است. مرجان اسحاقی و سها مرتضایی به ترتیب به ۵ و ۶ سال حبس محکوم شدند.

کانال تلگرامی شورای صنفی دانشجویان کشور خبر داده که سها مرتضایی به شش سال حبس محکوم شده است.

در این کانال تلگرامی آمده است: «در کمال تاسف درشرایطی که دانشگاه‌های کشور به دلیل احتمال شیوع بیماری کرونا در حالت نیمه تعطیل به سر می‌برند، امروز رای شعبه  ۱۵ دادگاه انقلاب مبنی بر ۶ سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به این فعال صنفی_دانشجویی ابلاغ شد.»

به نوشته این کانال تلگرامی "تحصن انفرادی در دانشگاه تهران در اعتراض به ستاره‌دار شدن" یکی از موارد اتهامی خانم مرتضایی است.

مصطفی نیلی، وکیل سها مرتضایی، در توییترش نوشت که شرکت در اعتراضات دانشجویی آبان سال گذشته نیز یکی دیگر از موارد اتهامی موکلش بوده است.

سها مرتضایی در مهرماه ۱۳۹۸ پس از ستاره‌دار شدن و محرومیت از ادامه  تحصیل در مقطع دکترا، به مدت ۲۱ روز با به همراه داشتن پلاکارد مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران دست به تحصن انفرادی زد. 

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر خانم مرتضایی یک ماه بعد از این تحصن در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸، مقابل خوابگاه دانشجویان بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان اوین منتقل شد.

او پس از مدتی به زندان قرچک منتقل شد و در آنجا دست به اعتصاب غذا زد که ۲۲ روز ادامه داشت.

سها مرتضایی دوم بهمن ۱۳۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

 چهار سال حبس تعلیقی و یک سال اجرایی

مرجان اسحاقی، دانشجوی بازداشت‌شده در جریان اعتراضات آبان ۹۸، در توییترش خبر داد که حکم ۵ سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از سوی قاضی صلواتی برای او صادر شده است. چهار سال از این حکم تعلیقی و یک سال آن اجرایی است.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، مرجان اسحاقی در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۹۸ به دلیل شرکت در یک تجمع دانشجویی در دانشگاه تهران به دست ماموران سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

این دانشجو پس از ۱۸ روز با تودیع وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

نیمه شب ۲۴ آبان ۱۳۹۸ به ناگهان اعلام شد که قیمت بنزین آزاد از هزار تومان به سه هزار تومان افزایش یافته است. اعلام ناگهانی افزایش سه برابری قیمت بنزین خشم مردم را برانگیخت و از روز ۲۵ آبان اعتراضات سراسری شد.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی در جریان این اعتراضات حدود ۳۰۰ نفر کشته شدند. این در حالی است که خبرگزاری رویترز از قول یکی از مقامات ایران تعداد کشته شدگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.

بیش از هفت هزار نفر نیز در جریان این اعتراضات دستگیر شدند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بعد از عفو بین الملل، کانون مدافعان حقوق بشر هم خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمدحسن رضایی شد

 به گزارش صدای آمریکا-طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل و کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌های جداگانه‌ای، خواستار توقف حکم اعدام محمدحسن...